Pääsihteeri Lipponen uskoo visio 2020:een

Suomen Palloliiton pääsihteeri Kimmo J. Lipponen otti tiistaina Veikkausliigan avaustilaisuudessa esille suomalaisen jalkapallon vision vuodelle 2020. Tavoitteena on nostaa Suomen jalkapallo Euroopassa kymmenen parhaan joukkoon.
      Euroopan Top 10 tavoitteena

Lipponen muistutti, että viimevuotiset Palloliiton 100-vuotisjuhlat eivät olleet menestys vain saleissa ja kabineteissa vaan myös kentällä.

- Viime vuosi oli meille erittäin tärkeä, mielenkiintoinen ja inspiroiva vuosi jota juhlittiin pitkin maata ja kentillä. Otimme viime vuonna maajoukkueiden EM- ja MM-karsintaotteluista 60 prosenttia jaettavissa olleista pisteistä. Se on huikea saavutus.

Ennätyksiä rikottiin myös katsomossa.

- Fanit tunnustivat väriä ja stadionia valkaistiin ja Huuhkaja-nimi lanseerattiin. Viidessä viime vuonna pelatussa MM-karsintaottelussa nähtiin keskimäärin 25 178 katsojaa peliä kohden. Olemme ylpeitä siitä luvusta ja teemme töitä, että se kasvaa entisestään, Lipponen vakuutti.

- Tulevalle MM-karsintakaudelle olemme lanseeranneet ensimmäistä kertaa kausikortin maaotteluihin. Fanit ovat kiitettävästi lähteneet liikkeelle tässä ja tällä hetkellä niitä on myyty jo yli 1300. Se on myös merkki siitä, että meillä on innokkaiden fanien pohja, hän jatkoi.

Jalkapallo on harrastetuin laji Suomessa. Lipposen mukaan tavoitteena on nostaa passipelaajien määrää entisestään.

- Meillä oli viime vuonna 114 651 rekisteröityä pelaajaa ja se on omaa luokkaansa kaikkien lajien keskuudessa. Vuoteen 2020 mennessä meillä on kuitenkin tavoitteena saada 250000 pelipassipelaajaa. Se vaatii viiden prosentin vuosittaista nousua ja se on kova tavoite. Tiedän kuitenkin, että palloliitossa ja piireissä ollaan valmiita käärimään hihat ja tekemään töitä sen eteen.  Pelkästään poikapelaajien määrän kasvulla tuota lukua ei tulla koskaan saavuttamaan. Voin kuitenkin ilokseni todeta, että tyttöjen pelaajamäärät ovat tällä hetkellä erittäin korkeassa nousussa.

- Tulemme panostamaan harrastefutikseen tällä kaudella ja järjestämme harrastefutiksen SM-kisat. Viime vuonna aloitimme naisten Unelmacupin ja mukana oli 120 joukkuetta. Se oli upea päänavaus monessa mielessä.

Sekä Veikkausliiga että Palloliitto lanseerasivat viime vuonna omat kunnianosoituksensa entisille huippupelaajilleen. Lipponen korosti sitä että, historian tunteminen on tärkeää.

- Historiaa pitää arvostaa. Meillä on upea satavuotinen historia ja meidän pitää muistaa se. Veikkausliiga tekee sitä Legendojen kautta ja nostaa sitä kautta paikallisia tähtiä käsittämättömän hienolla tavalla. Suomen Palloliitossa on Hall of Famen lisäksi nostettu maajoukkueessa vaikuttaneita ihmisiä Gladiaattoreiksi, muistutti Lipponen.

Lipponen haluaa rakentaa myös suomalaisen jalkapallon tulevaisuutta.

- Haluamme olla vuonna 2020 Euroopan kymmenen parhaan jalkapallomaan joukossa kaikilla mittareilla. Emme ole hulluja vaikka sanomme nämä tavoitteet paperilla, vaan olemme valmiita tekemään sen eteen töitä. Joka ainoa suoritus minkä teemme ja joka ainoa toiminto mikä koskee suomalaista jalkapalloa, tähtää siihen että olemme Euroopan kymmenen parhaan joukossa, Lipponen vakuutti luottavaisena.

- Laatu ja tekemisen taso pyrkii huipulle. Mitään muuta tavoitetta ei voi olla. Tavoitteet ovat korkealla ja niin niiden pitääkin olla.