Pääsihteeri Casagrande uuden vuoden kynnyksellä: ”Valmentajien osaamisen merkitys on täysin ratkaisevaa”

• Seuratoiminta
  • Maajoukkueet
  • Jalkapallosarjat
  • Jalkapalloharrastus

Huuhkajien, Helmarien ja miesten futsalmaajoukkueen menestys. Uusi Seurojen Palloliitto ja korona. Muun muassa nämä asiat puhuttivat jalkapalloyhteisöä vuonna 2020.

Korona jätti vahvan jäljen jalkapallovuoteen 2020. Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande välittää isot kiitokset koko yhteisölle kärsivällisyydestä, ahkeruudesta ja vastuullisuudesta pandemian aikana.

- Seurat ovat olleet sitkeitä ja pärjänneet hyvin, kun tiedämme kuinka ison tuskan korona on aiheuttanut. Toiminta oli käytännössä kokonaan pysähdyksissä kolme kuukautta. Siitä huolimatta olemme sopeutuneet ja seuroissa on tehty toimenpiteitä, Casagrande toteaa.

Vuosi oli ensimmäinen Palloliiton uudelle organisaatiolle, joka joutui siis heti todelliseen testiin. Loppuvuodesta kerätty palaute tulee kertomaan tarkemman arvion onnistumisesta.

- Olemme kohtuullisen tyytyväisiä siihen, miten olemme uudessa organisaatiomallissa pystyneet ohjaamaan toimintaa ja tukemaan seuroja. Asiat ovat menossa oikeaan suuntaan, vaikka tietysti kehitettävää ja työtä on valtavasti.

- Erityisesti kriisiaikana seurat ovat odottaneet selkeitä, yhtenäisiä linjauksia, jotka tulevat liittotasolta ja ylemmiltä urheilun päättäjätahoilta. Kun suosituksia on annettu, on niitä noudatettu hyvin.

Menestystä Huuhkajien viitoittamalla tiellä

Pelikentillä suomalaisella jalkapallolla on takana vähintäänkin lupauksia herättävä vuosi. Huuhkajat jatkoi voittojen tiellä UEFA Nations Leaguen B-liigassa, vaikka EM-lopputurnauksen siirtyminen vuodella olikin ikävä takaisku.

- Huuhkajat näytti tänä vuonna, että kyse ei ollut vain muutamasta hyvästä ottelusta tai arvontaonnesta. Joukkue on saavuttanut tietyn tason ja se on pysyvää. Nyt saamme edelleen odottaa ensi kesää, jolloin pääsemme vihdoin pelaamaan historiallisia EM-kisapelejä. Ylimääräinen vuoden odotusaika on tehnyt kaikille selväksi, että joukkueen menestysnälkä on kova – lopputurnaukseen ei olla menossa pelkästään osallistumaan.

Helmarit puolestaan voitti Skotlannin kotona ja vieraissa ja on lohkon piikkipaikalla askeleen päässä EM-lopputurnauksesta. Jäljellä on kaksi ottelua, joissa Anna Signeulin suojatit kohtaavat helmikuussa Portugalin ja Kyproksen.

- Vierasottelu Skotlannissa todisti sen, että kun kulkee, niin kulkee. Lähellä oleva kisapaikka olisi äärimmäisen tärkeä, tervetullut ja ansaittu. Tyttöjen ja naisten jalkapalloon on investoitu ja hyvää työtä on tehty yhdessä. Myös mediaa yleisesti tulee kiittää sen vahvasta panoksesta seuroissa ja liitossa tehdyn työn ohella, Casagrande kehuu.

- Matkaa ja tekemistä on paljon, varsinkin seura- ja liigatoiminnassa, ja sen tiedämme kaikki. Hyvät ensimmäiset askeleet on kuitenkin otettu.

Miesten futsalmaajoukkue puolestaan oli yhden voiton päässä historiallisesta MM-lopputurnauksesta. Viisi maalia ratkaisevassa kotiottelussa ei kuitenkaan riittänyt, vaan Serbia voitti kaksiosaisen jatkokarsinnan yhteismaalein 6-5.

- Viimeinen ottelu osoitti isommallekin yleisölle lajin mielenkiinnon ja sen, kuinka hyvä ja pelirohkea joukkue meillä on. Se oli mahtava suoritus.

Vaikka kisapaikka jäi haaveeksi, oli taistelu kaikkea muuta kuin turhaa. EM-karsinnat alkavat tammikuun lopulla ja menestys MM-karsinnoissa parantaa Suomen lähtöasetelmia.

Panoksia kotimaisiin sarjoihin

Maajoukkueiden menestys antaa energiaa arkiseen työhön, jota on edessä paljon jälleen vuonna 2021. Futsalin suomalaiset pääsarjat ovat kehittyneet viime vuosina, mutta korona kuritti seuroja raa’asti.

- Seuroilla on todella vaikeaa. Rajoitukset ovat vaikuttaneet kovasti, eikä Helsingissä ole joulukuussa edes saanut pelata. Nyt tavoite on pitää seurat hengissä ja saada sarjat pelattua. Ennen seuraavaa kehitysaskelta on kerättävä voimia ja resursseja, Casagrande toteaa.

- Kehitys on ilman muuta realismia. Avaamme 2021 yhteisen strategiatyön seurojen kanssa ja miesten maajoukkueen menestys avittaa tässä työssä.

Naisten jalkapallon pääsarja otti vuoden aikana ison kehitysaskeleen. Subway Kansallinen Liiga näkyi entistä paremmin mediassa ja tv-sopimus Nelonen Median kanssa nosti ja nostanee tunnettavuutta edelleen.

Toistaiseksi korona on vaikuttanut suurimmin Veikkausliigaan ja Miesten Ykkösen joukkueisiin sekä seurojen halliyhtiöihin. Seuroja on tuettu jo taloudellisesti mahdollisuuksien rajoissa, mutta liiton tiedossa on lisätuen tarve.

- Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että yhdessä valtion kanssa pystyisimme tukemaan hädässä olevia pääsarjaseuroja ja seuroille kriittisiä halliyhtiöitä siten, että normaalin arjen koittaessa toimintaa pystytään jatkamaan.

Uusi strategia pyrkii vastaamaan koronan haasteisiin

Elokuussa julkaistiin Palloliiton 2020-2024 strategia. Pääset tutustumaan siihen tämän linkin kautta >>

Seurojen kokoukselle esitettiin elokuussa myös analyysi edellisestä strategiakaudesta (2016-2020). Casagrande löytää jaksosta paljon positiivista.

- Olemme vuotta 2016 merkittävästi lähempänä menestyvää jalkapallomaata ja kartuttaneet todistetusti hyvinvointia Suomessa. Konkreettisesti tämän jalkapalloväki varmasti tunsi tammikuussa 2020 Urheilugaalaa. Seurojen kokouksessa elokuussa 2020 käsitellyssä strategiakauden loppuraportissa tarkastelimme tuloksia 10 vuonna 2016 asetetun tavoitekokonaisuuden kautta ja analyysin mukaan edelleen on paljon tehtävää, mutta suunta on ehdottomasti oikea, hän kertoo.

- Sadan dian raporttia ei ole helppo tiivistää muutamaan riviin, mutta voidaan kiteyttää vaikka niin, että työ unelmamme eteen siitä, että jokaisella on osaava ja koulutettu valmentaja saatiin hyvään alkuun ja jatkuu alkaneella strategiakaudella. Hallintopuolella toteutimme organisaatiouudistuksen ja miesten ja tyttöjen historialliset arvokisapaikat ovat urheilullisesti kauden huippukohdat.

Uusi strategia on astunut voimaan ja Casagrande on tyytyväinen linjauksiin, joissa huomioidaan myös koronan mukanaan tuomat haasteet. Nelivuotiskauden kolme päähanketta ovat pelaajamäärien kasvattaminen, osaavat ja koulutetut valmentajat sekä tiedolla johtaminen.

Pelaajamäärät laskivat koronavuoden aikana lopulta reilut kuusi prosenttia, mitä voidaan pitää dramaattisen kevään toiminnan pysähtymisen jälkeen torjuntavoittona. Tavoitteena on ensin pikaisesti palata aiempaan lukuun ja heti perään kasvattaa sitä sekä kilpailu- että harrastustoiminnassa.

- Valmentajien osaamisen merkitys on täysin ratkaisevaa oikeastaan kaikessa, pelaajien kehittymisessä, eri tasoisten joukkueiden ilmapiirissä ja sitä kautta pelaajamäärissä. Aihe on ollut paljon pinnalla viimeiset neljä vuotta ja on selvää, ettemme ole vielä haastavassa tavoitteessamme. Unelmana siis on, että jokaisella pelaajalla on osaava ja koulutettu valmentaja. Olemme lisäämässä seurojen koulutusresursseja entisestään ja käynnistämässä tähän tähtääviä jatkotoimenpiteitä, joista yksi on selkeä kohdennus lasten valmennuksen ydintoimintojen kehittämiseen. Lisäksi meidän on saatava nostettua valmentajien tekemän työn arvostus sen ansaitsemalle tasolle. Nämä ovat vuoden 2021 vahvoja ja näkyviä teemoja, Casagrande avaa.

- Tiedolla johtaminen puolestaan vastaa lajin kehittyviin vaatimuksiin. Videomateriaalia ja tilastoja on paljon, eli tarvitsemme myös ammattilaisia tuottamaan niistä analyysiä. Tieto ei synny itsestään.

Kyse ei ole pelkästään terävimmästä huipusta, vaan tietoa ja sitä kautta taitoa halutaan jakaa mahdollisimman laajasti.

- Maajoukkueiden videokirjastot julkisiksi seuroille, kehittymisen seurannan laajentaminen ja uudistaminen seurapinnassa. Uudistusten analysoimista ja tiedon levittämistä. Yhteistyö Jyväskylän yliopiston kanssa ja entistä laajemmin ja tiiviimmin strategisen kumppanimme Eerikkilän kanssa, pääsihteeri luettelee.

Futsalkausi on käynnissä ja huipentuu keväällä. Jalkapallon Suomen Cupit puolestaan käynnistyvät tammikuussa. Miesten Cupin lohkovaihe pelataan koronan vuoksi hieman lyhyempänä.

Cupien kehittämisen työryhmä aloittaa keväällä 2021 työnsä, jonka tavoitteena on se, että kaikki miesten cup-kilpailut – Suomen Cup, Kakkosen Cup ja Suomen Regions’ Cup – saadaan uudessa muodossa parhaiten palvelemaan niin seuroja ja kannattajia kuin kilpailullisia kokonaisuuksia huomioiden optimaalisella tavalla kaiken tasoiset seurat. Naisten cupin uudistamista on jo käsitelty osana tyttöjen ja naisten kilpailutoiminnan kehittämisprosessia ja myös sen osalta ratkaisuja tehdään vuoden aikana.

Hyvää uutta vuotta!

• Palloliitto