P19 Futsal-Liiga: GFT/YJ ja Tervarit-j huomiseen finaaliin

• Futsal

P-19 Futsal-Liigassa pelattiin lauantaina Tampereella välieräottelut. GFT/YJ kaatoi ensin Noormarkun Koiton lukemin 7-4 (4-2), ja päivän toisessa pelissä Tervarit-j nappasi finaalipaikan jatko-ottelun jälkeen PJK:n kustannuksella - loppulukemat 4-3 jo., 3-3 (0-1).

Finaali ja pronssiottelu pelataan sunnuntaina. Vallitsevista koronarajoitteista johtuen Tampereella Kauppi Sports Centerillä pelattavat ottelut eivät ole yleisölle avoimia, mutta niitä voi seurata internetissä suorina lähetyksinä.

P19 Futsal-Liiga finaali:
Su 22.08. klo 15:00 GFT/YJ - Tervarit-j (suora lähetys)

P19 Futsal-Liiga pronssiottelu:
Su 22.08. klo 11:30 Koitto/YJ - PJK/YJ (suora lähetys)

GFT/YJ — Koitto/YJ 7-4 (4-2)

GFT aloitti lauantain ensimmäisen välieräottelun väkevästi. Kello ei ollut käynyt edes kahta minuuttia, kun espoolaiset johtivat ottelua jo 2-0 Aaro Paappasen ja Samuel Schwarzin osumilla.

Vaikka Koitto kavensi lukemiksi 2-1 ja myöhemmin 3-2, oli GFT tänään kenttäpelissä selkeästi vahvempi ja se piti pallonhallinnan vahvasti itsellään. Koitto keskittyi enemmän vastahyökkäyspeliin, ja sen tehot olivat liiaksi Eeli Tuomisen (3+1) ja Topias Tammiston (1+3) harteilla.

GFT oli askeleen edellä alusta lähtien. Kuva: Jouni Pihlaja

GFT:n ykköspyssy oli Aaro Paappanen, joka saalisti tehopisteet 3+1. Myös Eetu Kaikkola (1+2) ja Samuel Schwarz (2+0) olivat vahvalla pelipäällä. Lopulta päätöslukemiksi ottelussa kirjattiin 7-4 (4-2), mikä sai GFT:n päävalmentajan Kim Räisäsen iloiselle tuulelle.

- Vastus pelasi hyvin eikä finaalipaikka irronnut helpolla. Pelasimme mielestäni hienon ottelun kaiken kaikkiaan ja kokonaisuus oli hyvä. Saimme onnistumisia laajalla rintamalla, mikä oli hyvä asia. Kaikki päästämämme maalit olivat jokseenkin turhan helppoja, joten siinä vielä pientä focusta ja hienosäätöä niin hyvä tulee. Luottavaisena lähdemme finaalia kohden, Räisänen kommentoi ottelun jälkeen.

GFT eteni voiton myötä siis huomenna pelattavaan finaaliin, jossa vastaan asettuu Oulun Tervarit. Koitto puolestan pelaa jo aikaisemmin päivällä pronssimitaleista PJK:ta vastaan.

Tervarit-j — PJK/YJ 4-3 jo., 3-3 (1-0)

Jos päivän avausvälierässä saatiin nopea avausmaali, saatiin Tervareiden ja PJK:n välisessä ottelussa ensimmäistä osumaa odottaa pidempään. Lopulta tasaisen, ehkä hiukan PJK:n hallitseman jakson ainoa osuma saatiin ajassa 19:02, kun Tervarit onnistui kulmapotkusta. Ilkka Ruhkala syötti, ja Eero Kaisto laukoi lukemiksi 1-0.

Toisen jakson alussa myös PJK sai maalitilinsä auki. Pekko Peltola tasoitti ajassa 22:30 Roni Pekin mainiosta syötöstä. Maalista lisää virtaa saanut PJK iski nopeaan tahtiin vielä kaksi maalia; Matin Ahmadi laukoi lukemiksi 1-2, ja Peltolan päivän toinen muutti tilanteeksi jo 1-3. Tervarit ei kuitenkaan luovuttanut, vaan Emil Kiiskinen kavensi heti perään ajassa 26:57. Kahdeksan minuuttia ennen päätössummeria Roni Andersson oli jätetty aivan yksin PJK-maalin eteen, ja Andersson tasoitti pelin varmasti lukemiin 3-3.

Tervarit ja PJK hakivat voittajaa aina jatko-ottelusta asti. Kuva: Jouni Pihlaja

Tasaisessa pelissä lisämaaleja ei enää nähty varsinaisella peliajalla, joten ratkaisua lähdettiin hakemaan jatko-ottelusta. Siinä ajassa 47:16 ratkaisijan viitan otti harteilleen Tervareiden Eero Kaisto, jonka upea kaukolaukaus painui vastustamattomasti PJK-maalin yläkulmaan. PJK ei saanut kovasta takaa-ajosta huolimatta enää tasoitusmaalia aikaiseksi, ja näin Tervarit pääsi juhlimaan finaalipaikkaa.

Oululaisten valmentaja Antti Kaisto ei peitellyt tyytyväisyyttään pelin päätyttyä.

- Pelisuunnitelma toimi aika hyvin. Llähtökohdat poissaolojen ja kesäharjoitelun hajanaisuuden takia olivat haastavat ja siksi pyrimme yksinkertaistamaan monia asioita. Toki tiedettiin PJK:n iskukyky ja puolustuksellisesti tavoitteema oli pistää aika agressiivinen prässi päälle, ja se onnistui. Saimme PJK:n pelinrakentelun estettyä ja vaikka toisen puoliajan alkuun he tulivat hyvin, oli meillä luotto omaan tekemiseen. Nousu tappioasemasta tasoihin ja voittoon jatko-ottelussa tuntuu tottakai hyvältä.

Sunnuntain loppuottelussa vastaan asettuu viime vuoden mestari, kivenkova GFT.

- Finaalissa on vastassa vielä astetta vaarallisempi vastustaja, mutta meillä on nyt hyvä tunne omasta tekemisestä ja sen positiivisen tunteen haluamme viedä huomenna finaaliin. Jos hallitsemme tunteen hyvin ja saamme sen suunnattua omaan tekemiseen kentällä niin uskomme, että pystymme haastamaan GFT:n, Kaisto uskoo.

• futsal