P19 Futsal-Liiga: GFT juhlii Suomen mestaruutta

• Futsal

P19 Futsal-Liigan kausi 2020-2021 pelattiin tänään päätökseen Tampereella Kauppi Sports Centerillä. Espoolainen GFT voitti mestaruuden kaatamalla finaalissa Oulun Tervarit maalein 2-1 (0-0). Pronssit matkasivat Pirkkalaan, kun PJK kaatoi Noormarkun Koiton lukemin 5-3 (0-0).

Mestaruus oli GFT:lle toinen peräkkäinen P19-sarjassa. Myös Tervarit on mitaliputkessa, sillä keväällä 2020 joukkue saavutti SM-pronssia.

Finaali: GFT/YJ-Tervarit-j 2-1 (0-0)

Tasaisessa finaalissa ratkaisunhetket koettiin vasta toisen jakson jälkimmäisellä kymmenminuuttisella. Avausjaksolla palloa ei muutamista maukkaista tilanteista huolimatta tolppien väliin vielä saatu. GFT rakensi maalipaikkoja hiukan enemmän, mutta myös Tervareilla oli omat paikkansa napata johtoasema.

Avausmaali nähtiin ajassa 32:19, kun Eeli Niemelä iski tarkalla vasemman jalan laukauksella pallon tolpanjuureen Samuel Schwarzin antaman kulmapotkun jälkeen. Vain 25 sekuntia myöhemmin palloa kaivettiin jälleen Tervareiden verkosta. Aaro Paappasen laukauksen jälkeen Eetu Kaikkola puski pallon varmasti maaliin ja lukemiksi 2-0.

Tervarit otti käyttöön lentävän maalivahdin, ja lähti rohkeasti hakemaan kavennusta. Rohkeus palkittiinkin ajassa 35:15, kun hienon sommitelman päätteeksi Eero Oravisjärvi syötti, ja Iikka Ruhkala kavensi lukemiksi 2-1. Tasoitukseen asti oululaisten paukut eivät kuitenkaan tänään riittäneet, ja näin jännitysnäytelmän päätteeksi GFT pääsi juhlimaan Suomen mestaruutta.

GFT oli tänään liian tiivis Tervareille. Kuva: Jouni Pihlaja

"Ei ole ollut todellakaan helppo kausi"

GFT:n päävalmentaja Kim Räisänen oli kauden viimeisen pelin jälkeen onnellinen mies.

- Olen tosi ylpeä koko joukkueesta. Ei ole ollut todellakaan helppo kausi, pitkine pelitaukoineen. Meillä oli pahimmillaan kahden kuukauden jakso kun ei päästy treenaamaankaan lainkaan yhdessä. Koko ajan kuitenkin tiedettiin, että Palloliitto yrittää kaikkensa, että pelit saadaan lopulta pelattua. Iso kiitos vielä kerran myös liiton suuntaan.

Finaali ratkesti vasta viimeisen kymmenen minuutin aikana.

- Mielestäni tänään nähtiin erittäin hyvä, tasainen futsalpeli. Myös Tervarit pelasi tosi hyvin. Ehkä me sitten kuitenkin loimme enemmän vaarallisia tilanteita, ja sitä kautta ansaitsimme voiton. Toisella jaksolla paine kääntyi vähitellen vahvemmin Tervareiden maalille, ja saatiin lopulta kaivettua tarvittavat maalit. Loppu meni vielä jännäksi, mutta kestettiin hienosti loppuun asti ja päästään viemään pokaali kotiin.

Mestaruus oli GFT:lle toinen peräkkäinen P19-ikäluokassa, ja joukkue tulee olemaan vahva ensi kaudellakin.

- Melko nuorella joukkueella oltiin liikkeellä. Tästä jää ensi kaudeksi paljon paremmin pelaajarunko kasaan, kuin aikaisempina vuosina. Nuorin pelaaja on syntynyt vuonna 2007. Todella hienoa, että näitä tasokkaita junioripelejä esimerkiksi P17- ja P19-sarjoissa  pelataan vuosi vuodelta enemmän. Harva on vielä tämän ikäisenä valmis miesten peleihin, joten nämä palvelevat nuoria parhaiten, Räisänen kiittelee.

Tervareiden valmentaja Antti Kaisto paketoi ristiriitaiset tunnelmat ottelun jälkeen.

- Samaan aikaan olo on pettynyt, ja äärettömän tyytyväinen. Tässä on takana viisi vuotta enemmän tai vähemmän samalla porukalla, ja nyt joukkue hajoaa. GFT oli hyvä ja ansaitsi voittonsa, mutta olihan siellä meilläkin etenkin avausjaksolla riittävästi paikkoja, ja lopussa ylärimaa. Pienet asiat ratkaisi, niin kuin pitääkin. Tyytyväinen saa olla joka jätkän panokseen, Kaisto kertoi.

Pronssiottelu: Koitto/YJ-PJK/YJ 3-5 (0-0)

Pronssiottelu Noormarkun Koiton ja Pirkkalan Jalkapalloklubin välillä oli juuri niin tasainen, kuin ennakkoon odotettiinkin. Molemmat joukkueet kolisuttelivat avausjaksolla tolppia, mutta maaliin palloa ei saatu millään ja näin tauolle siirryttiin 0-0 -lukemissa.

Toisella jaksolla molemmat joukkueet saivat paremmin kiinni pallollisesta pelistään. Erityisesti PJK väläytteli muutamia hienoja syöttökombinaatioita, ja tulostakin alkoi tulla. Roni Pekki (1+3), Joonathan Hynninen sekä Matin Ahmadi (2+1) iskivät reilun minuutin sisään kolme osumaa. Koitto ei tästä kuitenkaan vielä taipunut, vaan se nousi Eeli Tuomisen kahdella osumalla nopeasti tilanteeseen 2-3, kun jakso ei ehtinyt vielä puoleen väliinkään.

PJK ja Koitto väänsivät tasaisen pronssiottelun. Kuva: Jouni Pihlaja

Nikke Sinisalon 2-4 -maali ajassa 31:37 oli jo lopun alkua, ja päivän komein osuma syntyi heti perään; PJK rakenteli upeasti Ahmadin avopaikkaan, ja hallittu nosto yli maalivahdin vei pirkkalalaiset jo 2-5 -johtoasemaan. Koiton kiri riitti vain yhteen maaliin, ja näin PJK pääsi juhlimaan pronssimitaleita loppulukemin 3-5 (0-0).

"Nälkää jäi sopivasti ensi kauteen"

PJK:n päävalmentaja Antti-Petteri Mäkinen iloitsi joukkueensa kanssa pronssimitaleista.

- Peli ratkesi tänään meidän vahvaan toiseen puoliaikaan, kun ensimmäinen puoliaika oltiin vielä aika pelokkaita. Saatiin hyökkäyspelaaminen paremmaksi ja pystyttiin luomaan tilanteita. Pieni notkahdus tuli siinä, kun vastustaja pääsi iskemään pari maalia, mutta muuten toinen puoliaika oli hyvää meiltä.

Pronssijoukkue pääsee jatkamaan käytännössä sellaisenaan ensi kaudella.

- Fiilikset ovat kieltämättä sikälikin erittäin hyvät, että saavutimme mitalin jo tänä vuonna, vaikka olimme vielä nuorempaa ikäluokkaa. Jäi sopivasti nälkää kirkastamaan mitalin väriä ensi kaudelle, Mäkinen päättää.

• futsal