P17- ja P20- valtakunnalliset sarjat uudistuvat kaudelle 2021

• Jalkapallosarjat

Palloliiton kilpailu- ja pelaajakehitystoimintojen kehitysryhmät ovat yhteiskokouksessaan perjantaina 6.3.2020 päättäneet uudistaa poikien ylimpien (P17 ja P20) valtakunnalliset sarjajärjestelmät kaudesta 2021 alkaen.

Säännöt hyväksyttiin liittohallituksen kokouksessa 16.3.2020 huolellisen taustatyön jälkeen.

- Päätöksen tekeminen oli siinä mielessä helppoa, että ennen lopullisen päätöksen tekemistä lähetimme uudistusesityksemme lausunnolle ao. ikäluokissa nyt pelaaville joukkueille ja saaduista palautteista yli 90 % kannatti sen toteuttamista, toteaa Palloliiton kilpailutoiminnon johtaja Pekka Soini.

Pitkään valmistellussa uudistuksessa suurin muutos tulee olemaan molempien ikäluokkien uudistetut SM-karsintasarjat, jotka tullaan jatkossa pelaamaan kahdessa kymmenen (10) joukkueen lohkossa kaksinkertaisina sarjoina kevään ja alkukesän aikana. Uudistuksella tavoitellaan sarjoihin aikaisempaa enemmän merkityksellisiä otteluita, jotka jakautuvat nykyistä pidemmälle aikavälille ja antavat seuroille mahdollisuuden suunnitelmallisempaan pelaajien peluuttamiseen aiemman talvella ja alkukeväästä pelatun tiivistahtisen yksinkertaisen SM-karsintasarjan sijasta.

Uudistetun SM-karsintasarjan jatkoksi pelattavaan kahdella joukkueella kasvavaan 12-joukkueiseen syksyn SM-sarjaan selviävät molempien karsintalohkojen viisi (5) parasta joukkuetta ja karsintalohkojen kuudenneksi sijoittuneiden ja kevään Ykkösen lohkovoittajien erillisten karsintaotteluiden voittajat. Syksyn SM-sarja pelataan yksinkertaisena sarjana heinäkuun lopun ja lokakuun alun välisenä aikana.

- Olemme saaneet jo jonkin aikaa seuroilta palautetta, jonka mukaan nykyinen alkukevään yksinkertainen SM-karsintasarja on johtanut siihen, että seurat peluuttavat siinä ikäluokan parhaita pelaajiaan vain muutamassa ottelussa saavuttaakseen SM-sarjapaikan, mutta sitten itse sarjasta parhaat pelaajat puuttuvat. Ja tästä syystä kesän sarjat – erityisesti P20-ikäluokassa – eivät ole olleet välttämättä tasoltaan nimensä veroisia, kertoo Soini.

- Uudistuksella ja otteluiden lisäämisellä toivomme pääsevämme siihen, että ikäluokan pelaajien parhaimmisto on enemmän ja pidempään mukana SM-karsintasarjassa ja sarjaan saadaan sitä kautta entistä enemmän tasokkaita otteluita. Uudistetussa SM-karsintasarjassa kun ei voi tuudittautua siihen, että pari peliä voittamalla varmistaa paikkaansa SM-sarjassa, kuten saattoi vanhassa mallissa tapahtua. Ja toisaalta kausi sitten päätetään lyhyempään ja vähemmän otteluita sisältävään varsinaiseen SM-sarjaan, jossa toivomme taisteltavan nykyistä laadukkaammin SM-mitaleista, vaikka ymmärrämmekin, että ikäluokan aivan terävin kärki ei siinäkään sarjassa välttämättä pelaa, vaan he ovat seurojensa edustusjoukkueiden mukana.

Uudistus tarjoaa myös nopeamman tien nousuun ylemmälle tasolle.

- Uudistukseen on kesälle otettu mukaan myös tasonmittausottelut SM-karsintasarjan keskitason joukkueiden ja Ykkösen lohkovoittajien välille, jolla mahdollistetaan se, että alueellisesta Kakkosesta kevääksi Ykköseen noussut riittävän laadukas joukkue voi saman pelikauden aikana pelata syksyllä jo ikäluokkansa mestaruudesta ja SM-mitaleista, jatkaa Soini.

Molemmissa ikäluokissa pelataan SM-sarjan ja -karsintasarjan lisäksi sekä keväällä että syksyllä erilliset Ykköset. Tavoitteena on, että P20-ikäluokan Ykkösessä pelaa 24 joukkuetta joko kahdessa tai kolmessa lohkossa yksin-/kaksinkertaiset sarjat ja P17-ikäluokassa 28 joukkuetta kahdessa 14 joukkueen lohkossa yksinkertaiset sarjat. Ykkösten pelillistä tasoa pyritään varmistamaan sillä, että kevään alueellisista Kakkosista ei enää nousta suoraan Ykköseen, vaan siinäkin välissä käydään tasonmittausottelut

Vastaavantyyppistä uudistustarvekeskustelua käydään myös tyttöjen T18-ikäluokassa, mutta sen sarjan kehittäminen on liitetty laajempaan tyttö- ja naisjalkapallon kehittämisprosessiin ja ratkaisut tehdään sen suhteen myöhemmin.

Tarkempi kuvaus P17- ja P20-ikäluokkien uusista sarjajärjestelmistä joukkueineen >>

Lisätiedot tarvittaessa:
- Palloliiton kilpailutoiminnan johtaja Pekka Soini ja/tai