P17 Futsal-Liiga: SM-mitalien kohtalot ratkaistaan viikonloppuna Tampereella

• Futsal

Poikien P17 Futsal-Liigan mitaliottelut pelataan Tampereella Tesoman palloiluhallissa. Ensimmäisessä välierässä kohtaavat Ylöjärven Ilves ja Toukolan Teräs Helsingistä, jälkimmäisessä semifinaalissa voimiaan mittelevät helsinkiläinen FC Viikingit sekä Haukiputaan Pallo.

Tulevana viikonloppuna saadaan viimein lyötyä päätepiste futsalkaudelle 2020–21, kun P17 Futsal-Liigan mitaliottelut pelataan Tampereella Tesoman palloiluhallissa. Ensimmäisessä välierässä kohtaavat Ylöjärven Ilves ja Toukolan Teräs Helsingistä, jälkimmäisessä semifinaalissa voimiaan mittelevät helsinkiläinen FC Viikingit sekä Haukiputaan Pallo.

17-vuotiaiden poikien (P17) Futsal-Liiga jouduttiin talvella keskeyttämään koronarajoitusten johdosta. Sarjaa päästiin jatkamaan liki puolen vuoden tauon jälkeen elokuussa; viikonloppuna on vuorossa loppuhuipennus Tampereella.

– Futsalkausi 2020–21 käynnistyi liki vuosi sitten syyskuussa ja nyt vihdoin pääsemme maaliin. Uskomattoman haastava, ajoittain jopa raastava kausi saadaan nyt vihdoin päätökseen, kun tulevana viikonloppuna ratkaistaan P17-ikäluokan Suomen mestaruus. Tuntuu hyvältä, että koronakaudesta ja sen lukuisista haasteista huolimatta saamme vihdoin jakaa nuorille pelaajille SM-mitalit, Palloliiton futsalkilpailupäällikkö Jouni Pihlaja iloitsee.

Lauantaina pelataan välierät, sunnuntaina pronssiottelu ja finaali. Vallitsevista koronarajoitteista johtuen Tesoman palloiluhallissa pelattavat ottelut eivät ole yleisölle avoimia, mutta niitä voi seurata suorina nettilähetyksinä.

P17 Futsal-Liigan välieräottelut:

La 28.8. klo 12:30 ToTe — Ylöjärven Ilves

La 28.8. klo 16:00 FC Viikingit — HauPa

Tasatilanteessa voittajaa haetaan 2 x 5 minuutin jatko-ottelusta, jonka jälkeen voittaja ratkaistaan kuuden metrin rangaistuspotkupisteeltä ammuttavin potkuin.

ToTen 04/05 poikien futsaljoukkue. (Kuva: Toukolan Teräs)

ToTe haastajana mitalipeleihin

Lauantain ensimmäisen välierän kotijoukkueeksi arvottiin Helsingistä saapuva Toukolan Teräs, joka sijoittui eteläisen A-lohkon pudotuspeleissä kakkoseksi. Karsintaottelussa Jyväskylässä kaatui Kampuksen Dynamo keskiviikkona tiukkojen vaiheiden jälkeen 7–9, ja paikka Tampereelle avautui.

ToTe lähtee viikonlopun peleihin nauttimaan paineettomasta tilanteesta nuorekkaalla ryhmällä.

– Muutama harjoitus on nyt vedetty, kun liikuntasalit avattiin Helsingissä. Joukkueessa on ollut hyvä fiilis. Alkuhöynät on sujuneet velmuillen, ja sivusta on saanut nauraa poikien touhulle, toteaa joukkueen valmentajana toimiva Antti Paappanen.

P17 Futsal-Liigan A-lohkoon osallistui sen verran kovia joukkueita, että pääsy SM-loppupeleihin tuli nuorella ryhmällä pelaavalle ToTelle ehkä pienenä yllätyksenä. Esimerkiksi viimeisen karsintapelin voiton KaDysta mahdollisti 2008 syntynyt maalivahti Johannes Kara.

– Valitettavasti polvi-, selkä- ja varvasloukkaantumiset ovat karsineet kokoonpanosta pois pitkään mukana olleita tärkeitä pelaajiamme. Joukkueen runko onkin melko samanlainen, kuin P15 futsalin SM-lopputurnauksessa kaudella 2018-19.

– Maalivahti ja kapteenimme Vertti Niskanen on joukkueelle luonnollisesti korvaamaton. Pivotit Eric Sylla ja Olli Leino sekä pohjapelaajamme Lasse Ylönen tulevat olemaan viikonloppuna varmasti tärkeässä roolissa. Sylla ja Ylönen nousivat jo syksyllä harjoittelemaan myös ToTen miesten futsal-edustusjoukkueen mukana.

– Turnaukseen lähdetään pilke silmäkulmassa, ja tulemme raivaamaan tiemme varmasti vähintään samoille, ellei jopa paremmille SM-sijoituksille, kuin kaudella 2018–19, Paappanen summaa.

(Kuva: Jouni Pihlaja)

Ylöjärven Ilves puolustaa mestaruutta

ToTe:n vastustajana välierässä on kaudella 2019–2020 mestaruuden voittanut Ylöjärven Ilves, joka selvitti tiensä vakuuttavasti mitalipeleihin. Kahdeksasta pelaamastaan runkosarjan ottelusta joukkue nappasi seitsemän voittoa ja tasapelin.

YIlveksen päävalmentaja Petteri Pulkkinen on tyytyväinen, että kausi saadaan vietyä päätökseen, vaikka Ylöjärvellä valmistautuminen loppupeleihin on ollut haastavaa.

– Futsalkausi on ollut todella haastava pitkään jatkuneen epävarmuuden suhteen. Jatkuuko kausi ja jos jatkuu, niin koska ja miten. Hyvä, että ratkaisu saadaan aikaan, mutta valmistautuminen on ollut rikkonainen ja muutaman lisähankaluuden värittämä.

– Into pelaamiseen on varmasti kova, mutta kilpailullista pelituntumaa ei ole, sillä halusimme varmistaa, ettei tartuntoja/karanteeneja napattaisi ainakaan muilta joukkueilta enää tässä viime metreillä. Viime vuonna on tehty pohjat ja nyt katsotaan, kuinka vahva tuo pelillinen selkänoja on.

Ylöjärven Ilves lähtee puolustamaan mestaruutta tutulla reseptillä, ja tulee olemaan turnauksessa vaikea voitettava.

– Tulemme tarjoamaan vauhdikasta ja aktiivista peliä. Mestaruuden uusiminen on ainoa tavoite. Yritämme etsiä pelikirjasta sopivan sivun jokaista, erilaista vastustajaa vastaan ja muokata omaa tekemistä myös vastustajien mukaan ja pelin edetessä, Pulkkinen päättää.

FC Viikingit innolla viikonlopun peleihin

Iltapäivän välierän kotijoukkueeksi arvottiin FC Viikingit Helsingistä, joka lunasti paikkansa mitalipeleissä voittamalla vakuuttavasti cup-muotoisena loppuun saatetun A-lohkon. Joukkuetta valmentavan Jan Weckströmin mukaan ”Viikkarit” matkaavat Tampereelle kiireisestä aikataulusta huolimatta erinomaisissa tunnelmissa.

– FC Viikingit lähtee viikonlopun futsalin SM-lopputurnaukseen innokkaalla fiiliksellä. Futsal on ollut joukkueelle talvella erinomainen lisäharjoite jalkapallon ohella.

Weckströmin mukaan joukkueen pelaamisessa korostuu vapaus tehdä omia, luoviakin ratkaisuja.

– Pojat nauttivat pelaamisesta, ja futsalissa he saavat käyttää ja kehittää luovuuttaan aika vapaasti. Joukkue on tasaisen vahva; peli perustuu pitkälti liikkeeseen ja taitoon. Valmistautuminen turnaukseen on oliut aikataulullisesti haastavaa, mutta fokus on tulevissa peleissä ja mieliala korkealla.

FC Viikinkien 2005-poikajoukkue. (Kuva: FC Viikingit)

HauPa haastaa Viikingit välierässä

FC Viikinkien vastustajaksi jälkimmäiseen välierään astelee Haukiputaan Pallo. Pohjoislohko päästiin ainoana P17 Futsal-Liigan lohkoista pelaamaan loppuun saakka. Lohkon voittaneen HauPan valmistautuminen loppupeleihin on ollut rikkinäistä, mutta joukkue on lähdössä motivoituneena mitalipeleihin, kertoo joukkueen päävalmentaja Kari Puranen.

– HauPan P17-ryhmä odottaa innolla tulevaa lopputurnausta. Yhtä lukuun ottamatta kaikki pojat ovat pelanneet ja treenanneet jalkapalloa koko kesän futsalkauden päättymisen jälkeen, siis maaliskuun lopusta alkaen. Valmistautuminen lopputurnaukseen jäikin hieman lyhyeksi johtuen jalkapallokauden kiireistä, mutta näin valmentajan vinkkelistä oli hienoa nähdä, kuinka nopeasti lihasmuistista palautuivat mieleen lajityypilliset haltuunotot, liikkuminen sekä henkilö- ja joukkuetaktiset asiat.

Viikonlopun pelejä katsoville Puranen nostaa tasaisesta ryhmästään esiin muutaman mielenkiintoisen seurattavan.

– Ryhmämme viikonloppuna koostuu 06–04 syntyneistä pojista, joista 04-syntyneet Mikko Mämmilä ja Otto Mäntylä ovatkin käyneet jo edellisvuonna P19-futsallopputurnauksessa ja osallistuneet P19-futsalaluejoukkuetoimintaan. 2006 syntynyt Miika Puunuvaara pelasi P15- ryhmän lisäksi menneellä kaudella myös P19-sarjapelejä osoittautuen oivaksi pelimieheksi.

• futsal
  • P17 Futsal-Liiga