Otto Eskola tekee huippukoosteita rakkaudesta seuraan

• Seuratoiminta

Tänään 4. joulukuuta vietetään vapaaehtoisten päivää. Eskolan lisäksi suomalaisen jalkapallon parissa toimii lähes 100 000 vapaaehtoista.

– FC Vaajakoski on ollut minulle aina ykkösseura. En ole koskaan harrastanut jalkapalloa, mutta kävin katsomassa FCV:n pelejä useiden vuosien ajan. Sitten siirryin kuvaamaan.

Yhteinen matka alkoi syksystä 2014, jolloin pitkään Vaajakoskella asunut Otto Eskola editoi FC Vaajakoskelle yhden videon. Seuran tiedottaja Kalle Kemilän työtaakkaa helpottaakseen Eskola alkoi tekemään maalikoosteita, ja myöhemmin samana vuonna hän jo kokeili action-kameroitaan maalikameroina.

Youtube-kanava FCV TV perustettiin jo kymmenen vuotta sitten, mutta perinne otteluiden kuvaamisesta ulottuu seurassa paljon pidemmälle. FC Vaajakoski perustettiin vuonna 1993, ja lähes siitä asti seuralegenda Jäppinen on taltioinut ottelut kameralleen.

Nykyään Eskola sekä Jäppinen jakavat vastuun kotipelien kuvaamisesta, mutta Eskola on kiertänyt vierasotteluita yksin vuodesta 2017. Tuolloin osa vierasmatkoista oli lyhyempiä ja toiset pidempiä, koska FCV pelasi Itä- ja Keski-Suomen Kolmosessa – kauden päätteeksi tulleen sarjanousun jälkeen kilometrejä tuli kuitenkin rutkasti lisää.

Kaudella 2018 FCV pelasi Kakkosen A-lohkossa, mutta seuraavalla kaudella joukkue sijoitettiin C-lohkoon eli ”pohjoislohkoon”. Eskola kiersi joukkueen mukana eri puolilla Pohjanmaata, Oulussa sekä Rovaniemellä. Pitkät bussimatkat kuluvat töitä tehdessä.

– Kun lasketaan kuvaamiseen sekä koosteen tekemiseen käytetty aika, rupeama on yleensä vuorokauden mittainen. Aloitan koosteen tekemisen yleensä välittömästi pelin jälkeen, jolloin olen valmis seuraavana aamuna. Jos viikossa on yksi ottelu, aikaa menee yleensä kahden työpäivän verran.

Kauden kotiderby muistuu pitkään

Tällä kaudella FCV pelasi niin ikään C-lohkossa, mutta koronaviruksen vuoksi otteluita pelattiin vähemmän. Bussissa kului muutenkin vähemmän aikaa, kun ei pelattu kaksinkertaista sarjaa, ja esimerkiksi Rovaniemen reissu jäi tältä vuodelta väliin.

FCV lähti kauteen uuden päävalmentajan johdolla, kun Sami Okkonen tuli peräti seitsemän kautta joukkuetta luotsanneen Mika Järvisen tilalle. Okkosen debyyttikausi oli varsin onnistunut – FCV varmisti sarjapaikkansa hyvissä ajoin ja sijoittui lopulta seitsemänneksi. Lohkon keskikasti oli tasainen, ja kolmossijaankin jäi vain viiden pisteen matka.

Uutena asiana Eskola pääsi tällä kaudella streamaamaan otteluita Ruutuun. Vaihteluna viime kausiin FCV pääsi taistelemaan Jyvässeudun herruudesta naapuriseura JJK:ta vastaan.

Kotiderbymme jäi yksittäisenä otteluna parhaiten mieleeni. Se sattui pandemiatilanteen kannalta juuri sopivaan rakoon ja oli tapahtumana seuran onnistunein koskaan. Teimme seuran yleisöennätyksen (1 503), ja itse pelistä jäi muisteltavaa pitkäksi aikaa noustuamme kahden maalin takaa voittoon, Eskola sanoo.

– Näen koko kauden erittäin onnistuneena joukkueen kannalta. Säilytimme sarjapaikkamme selvästi ja pelasimme sarjan kärkijengejä, kuten JIPPO:a ja KuFu:a vastaan hyvin.

”Tämä on minun juttuni”

Edustusjoukkueen otteluiden lisäksi Eskola kuvaa FCV Redsin Kutosen pelejä. Koska harvalla joukkueella on kunnollisia kuvausolosuhteita, joutuu Eskola käyttämään luovuutta pohtiessaan kuvauspaikkoja.

– Esimerkiksi Ääneskoskella pääsin aika korkealla, vaikkei kovin turvalliselle, paikalle katsomon katolle kuvaamaan. Tikkakoskella menin viereisen jäähallin katolle – sinne pääsee, jos ehtii paikalle ennen vahtimestaria. Jos olet jo tikapuilla, vaksi ei enää revi alas sieltä.

Eskolan koosteet ovat poikkeuksellisen laadukkaita koko kotimaisen urheilun mittapuulla, joten Kutosessa seurat voivat yleensä vain haaveilla sellaisista. Eskola kertoo saavansa omilta sekä vastustajien pelaajilta positiivista palautetta.

– Omat pelaajamme arvostavat sitä, että jaksan nähdä vaivaa. Olen saanut seuran sisällä pieniä palkintoja – en tee tätä niiden takia, mutta ne ovat mukavia muistutuksia siitä, että työtäni arvostetaan.

Mikä Eskolan sitten saa uhraamaan rahaansa, aikaansa ja energiaansa FCV:n hyväksi? Etenkin sellaiset ihmiset, jotka eivät seuraa jalkapalloa, ovat kysyneet tätä moneen otteeseen.

– Koen asian ja seuran itselleni tärkeäksi. FCV on paikallinen seurani. Tiedän, että työstäni on oikeasti hyötyä seuralle – jos minä en tekisi tätä, tuskin kukaan muukaan. Ei sen kummempaa. Tämä on minun juttuni.

FC Vaajakosken toimintaa voi tukea ostamalla seuratuotteita tai kausikortin

Kuva: Jalkapalloviikko