Olli Tuominen puheenjohtajaksi – historiallinen alueparlamentti kokoontui Läntisellä alueella

• Alueuutiset

Seurojen Palloliiton hallintomalliin merkittävänä osana kuuluvien alueparlamenttien avauskokoukset järjestetään kesäkuun alkupäivinä kaikilla neljällä alueella. Ensimmäisenä historialliseen kokoukseen ehti Läntinen alue, jonka seurojen puheenjohtajat kokoontuivat etäyhteyksillä tiistaina 2.6. Läntisen alueen ensimmäiseksi alueparlamentin puheenjohtajaksi valittiin KaaPo:n Olli Tuominen (artikkelin pääkuvassa) ja varapuheenjohtajaksi Ilveksen Kari Pansio.

Alueparlamentin ensimmäiseen kokoukseen osallistui 49 Läntisen alueen seuraa puheenjohtajansa tai varapuheenjohtajansa edustamana.

Seuraväki kuuli niin Läntisen alueen kuin valtakunnallisenkin ajankohtaiskatsauksen ja lisäksi kerrattiin alueparlamentin roolia, tehtäviä ja toimintatapoja. Alueparlamentin keskeisiä tehtäviä on antaa palautetta niin aluepäällikölle kuin liiton johdollekin siitä, miten lähipalvelut alueella ovat onnistuneet ja missä asioissa on kehitettävää. Alueparlamentti vahvisti tiistain kokouksessa niin ikään merkittävien toimielimien henkilövalinnat, kun se nimesi seurojen esityksistä Läntisen alueen kehitysryhmät vuosille 2020 – 2022. Kehitysryhmissä ja alueparlamentissa seuroilla on aito ja suora mahdollisuus vaikuttaa alueellisiin linjauksiin ja päätöksiin.

Urheilutoiminnan kehitysryhmä

Jarkko Westerlund FC Jazz
Esittelijä: Mikael Westerback kilpailupäällikkö

Työryhmä vaikuttamisen tueksi

Läntisen alueen alueparlamentti päätti tiistain kokouksessaan perustaa alueellisen vaikuttamisen työryhmän. Seurojen tukeminen paikallisessa vaikuttamisessa on noussut vahvasti esiin seuratapaamisissa ja -forumeissa. Vaikuttamisen painopisteiden määrittely alueellisesti on myös yksi alueparlamentin tärkeitä tehtäviä.

Seuroilta pyydetään esityksiä alueelliseen vaikuttamistyöryhmään 30.6. mennessä ja ryhmä nimetään alueparlamentin puheenjohtajiston johdolla.

Puheenjohtajafoorumissa strategiakeskustelua

Alueparlamentteihin on yhdistetty myös seurojen puheenjohtajafoorumit ja tällä kerralla aiheena foorumissa oli suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategian valmistelu Seurojen kokouksen päätettäväksi. Alueparlamentin osallistujat aktivoitiin vaikuttamaan ja antamaan evästyksiä strategiaan mm. Innoduel -työkalun avulla. Suomen Palloliiton toimintastrategia vuosille 2020 – 2024 lyödään lukkoon Seurojen kokouksessa Turun Logomossa 8.8.2020.

Alueparlamenttien kokoukset jatkuvat jo keskiviikkona 3.6., jolloin on vuorossa Pohjoisen alueen kokous. Torstaina 4.6. järjestetään Itäisen ja maanantaina 8.6. Eteläisen alueen alueparlamentit. Kaikki kokoukset järjestetään tässä vaiheessa etäyhteyksin.

Läntisen alueen alueparlamentin kokouksen esitysdiat löytyvät täältä >>

Kokouksen muistio on täällä >>

Artikkelin pääkuva: KaaPo:n puheenjohtajana pitkään toiminut Olli Tuominen valittiin ensimmäiseksi SPL:n Läntisen alueen alueparlamentin puheenjohtajaksi.