Olli Huttunen 60 vuotta – menestystä kaikilla rintamilla

• Maajoukkueet
  • Jalkapallosarjat

FC Hakan toimitusjohtajana nykyisin toimiva seura- ja maajoukkuelegenda Olli Huttunen täyttää tänään tiistaina 4. elokuuta 60 vuotta.

Kajaanin Palloilijoiden kasvatti Huttunen siirtyi Hakan riveihin jo nuorena vuonna 1978 ja siitä varsinaisesti alkoi ura, joka teki ”Okasta” yhden suomalaisen jalkapallohistorian maalivahtilegendoista. 431 pääsarjaottelua ja 60 A-maaottelua – tasan 100 maaottelua nuorten ja poikien maaottelut mukaan lukien - ovat jo sinällään huikeita lukemia, mutta Huttunen ei ainoastaan pelannut, vaan myös menestyi.

Suomen mestaruuden Huttunen voitti Hakan kanssa vuonna 1985 ja cup-mestaruuksia kertyi kaikkiaan kolme. Palkintoja kertyi pitkä lista: paras poikapelaaja, vuoden lupaava pelaaja, U21-maajoukkueen paras pelaaja kahdesti, vuoden pelaaja Suomessa niin ikään kahdesti.

Pelaajaura oli huikea, mutta samaa tahtia Huttunen jatkoi sen jälkeen myös valmentajana. Huttunen on voittanut sekä Suomen mestaruuden että cupin mestaruuden niin kakkosvalmentajana kuin päävalmentajanakin ja valittu vuoden valmentajaksi Suomessa vuonna 2002.

A-maajoukkueessa Huttunen vaikutti apuvalmentajana miltei vuosikymmenen ajan ja löi pöytään vielä ennätyksen, jota tuskin milloinkaan rikotaan. Hän toimi Huuhkajien päävalmentajana yhden ottelun ajan syksyllä 2010 ja kirjasi saldokseen 8-0-voiton.

Olli Huttunen on nimetty Gladiaattoriksi ja Veikkausliigan Legendaksi sekä nimetty jäseneksi myös suomalaisen jalkapallon Hall of Fameen.

Palloliitto onnittelee ”Okaa” merkkipäivän johdosta.

FC Haka julkaisi tiistaina Hacast-podcastissaan erikoisjakson "Ocast", jossa Huttunen muistelee komeaa uraansa. Ocastin pääset kuuntelemaan tästä >>

Kuvassa Olli Huttunen kukitetaan viimeisen A-maaottelunsa - pelaajana - kunniaksi vuonna 1994.

• Huuhkajat