Ölingillä ja Ahtisella vastassa tuttu Tanska - ”Heillä on taitavia yksilöitä”

• Maajoukkueet

Naisten maajoukkue haastaa maanantaina Tanskan Kyproksella. Ria Öling ja Olga Ahtinen kohtaavat parhaassa tapauksessa yli puoli kentällistä seurajoukkuekavereitaan.

Olga Ahtinen siirtyi tanskalaisen Brøndbyn riveihin elokuussa 2017 ja Ria Öling puoli vuotta myöhemmin. Keväällä kaksikon kaulaan pujotettiin hopeiset liigamitalit. Kaudesta 2018-2019 on pelattu runkosarja, jonka Brøndby voitti viiden pisteen erolla ennen Sanni Franssin Fortuna Hjørringiä. Talvitauko päättyy maaliskuussa ja mestari kruunataan toukokuussa.

- Olemme olleet sarjassa todella hyviä. Pari peliä oli hieman vaikeampia, mutta voitimme nekin. Emme hävinneet Mestarien liigaa lukuunottamatta yhtään ottelua. Itse olisin halunnut pelata enemmän. Me kaksi jouduimme usein vaihtoon, kun valmentaja kierrätti pelaajistoa otteluruuhkan vuoksi, Öling kertoo.

- Viime kauteen verrattuna olemme pystyneet pitämään tasomme paremmin, olemme kääntäneet vaikeatkin pelit eduksemme. Henkilökohtaisesti en ole täysin tyytyväinen, olisin pystynyt paljon parempaan. Alkukaudesta jäi hampaankoloon, joten on ihanaa, että nyt on taas pre-season ja voin keskittyä tuleviin peleihin, Ahtinen kommentoi.

Öling pelasi kaikissa syksyn sarjaotteluissa, Ahtinen yhdessä vähemmän. Öling teki kuusi maalia ja Ahtinen kolme.

Yksi Brøndyn syksyn kohokohdista oli Juventuksen voittaminen Mestarien liigassa. Joukkue selvisi 16 parhaan joukkoon, mutta tippui norjalaiselle LSK:lle.

- Juventus-peli oli hieno tapahtuma ja saimme paljon yleisöä. Sen tulemme varmasti muistamaan aina, molemmat fiilistelevät.

Maanantaina Tanska-Suomi Larnakassa

Brøndbyn vahva meno näkyy maajoukkuevalinnoissa. Kun Tanska kohtaa maanantaina Suomen Kyproksella, on joukkueessa peräti seitsemän seuran pelaajaa. Ja päälle siis vielä Helmareiden Öling ja Ahtinen.

Suomalaiskaksikko toteaa yhdessä suusta Tanskan nimilistaa katsoessaan, että kyseessä on vahva joukkue.

- Brøndbyn toppari Rikke Læntver Sevecke ja keskikentän pohjapelajaa Nanna Christiansen aloittavat maajoukkueessa yleensä aina. Uskon myös, että Nicoline Sørensen aloittaa, koska hän on pelannut meillä nyt hyvin, ja koska Nadia Nadim ei ole mukana. Nuoret Sofie Svava (syntynyt vuonna 2000) ja Mille Gejl (1999) voivat saada mahdollisuudet, Mille varsinkin, Ahtinen pohtii.

- Tanskalla on tosi taitavia yksilöitä. Esimerkiksi meidän joukkueen pelaajat ovat todella hyviä keskityspalloissa, sekä antamaan niitä palloja että tekemään niistä maaleja. Lisäksi Pernille Harder tuo heille keskialueelle valtavasti juoksuvoimaa. Hän voi juosta linjan taakse ja mihin vain.

Kaksikko myös uskoo, että maalivahti Katrine Louise Abel saa mahdollisuutensa.

- Tanskalla ei tällä hetkellä ole ykkösmaalivahtia, kun Stina Lykke Petersen lopetti, Öling kertoo.

Tanska sijoittui MM-karsintalohkossaan toiseksi ja pääsi jatkokarsintaan. Hollanti oli kuitenkin lopulta parempi yhteismaalein 4-1. Suomi oli oman lohkonsa kolmas.

- Tämä on ollut hyvin erilainen leiri kuin yleensä. Saavuimme paikalle jo tiistai-iltana ja peli on maanantaina. Olemme siis saaneet keskittyä normaalia enemmän omaan peliimme. Meillä on vielä tehtävää, joten on hyvä, että vuosikalenterissamme on paljon tapahtumia. Meillä on innostusta ja motivaatiota tehdä asioita, mutta meidän pitää myös pystyä tunnistamaan hetket, jolloin hengähdämme pallon kanssa. Meillä on nopeita ja vaarallisia pelaajia, se on selvästi vahvuutemme, Ahtinen toteaa.

- Sisäisessä pelissämme kaikki saivat mahdollisuuden näyttää ja pelaamaan toisten kanssa yhteen. Pelissämme on hyvä juttuja, mutta mutta myös kehitettävää. Joukkuehenki on yksi asia, joka on parantunut ehdottomasti, Öling kertoo.

Suomi ja Tanska kohtaavat huomenna maanantaina klo 15. Ottelusta ei ole valitettavasti tarjolla suoraa lähetystä.

• Helmarit