Olga Ahtinen nauttii pelaamisesta kunnolla ensimmäistä kertaa elämässään

• Maajoukkueet

Ruotsalaisen Linköpings FC:n riveihin kaudeksi 2020 siirtynyt Helmareiden keskikenttäpeluri on löytänyt seurajoukkueen, jossa hän todella viihtyy. Maajoukkueessa nähdäänkin tällä hetkellä aidosti pelaamisesta iloitseva Ahtinen.

Tanskalainen jalkapallo sai kahden vuoden kokemuksen jälkeen riittää Olga Ahtiselle, kun hän päätti vuoden 2019 kesällä siirtyä Brøndby IF:stä naapurimaa Ruotsin pelikentille. Alku Damallsvenskanissa sekä IF Limhamn Bunkeflon joukkueessa oli hankala, ja vierailu malmöläisseurassa jäikin lopulta vain puolivuotiseksi.

Tämä vaikuttaa kuitenkin olleen 23-vuotiaalle Ahtiselle juuri oikea käänne oma peliuran kannalta. Talven 2019 päätteeksi kaksivuotisen sopimuksen Linköpings FC:n kanssa allekirjoittanut keskikenttäpelaaja viihtyy uudessa joukkueessaan erinomaisesti.

– Olen niin iloinen, että olen saanut sellaisen roolin, jossa olen oikeasti voinut keskittyä kehittämään omaa peliäni. Vaikka meillä on kilpailua, on tuntunut, että olen saanut ihan eri tavalla luottoa kuin aikaisemmin. Olen alkanut nauttia pelaamisesta ehkä ensimmäisen kerran elämässäni oikeasti kunnolla.

– Minua on eniten auttanut se, että se rooli, mihin valmentajat minut Linköpingissä näkevät  on tuntunut todella omalta. Minulta vaaditaan korkeaa tasoa niissä asioissa, joissa he tietävät minun olevan hyviä.

Ahtinen nauttii eritysesti mahdollisuudesta viilata yksityiskohtia muun muassa havainnointiin, sijoittumiseen ja taktiseen osaamiseen liittyen. Hänen mukaansa joukkueeseen on löytynyt tälle kaudelle hyvä yhdistelmä erilaisia pelaajia, jotka toimivat sekä kentällä että sen ulkopuolella yhteen.

Linköpings FC pitää Damallsvenskanissa tällä hetkellä neljättä sijaa. Joukkue taistelee tiukasti europelipaikasta yhdessä kolmantena olevan Eveliina Summasen ja Jutta Rantalan Kristianstads DFF:n kanssa, kun kierroksia on jäljellä enää kolme.

– Toivon, että saisimme kauden päätteeksi palkinnon sille, että olemme oikeasti kunnon tiimi. Pelaajat, jotka taistelevat ja pelavat toisilleen. Tarvitsemme toki hieman apua muilta joukkueilta, mutta viimeinen ottelu on Kristianstadia vastaan.

Varmoin mielin Skotlannin kaatoon

Loukkaantumisen takia maaliskuun Kyproksen leirityksestä pois jäänyt Ahtinen on Helmareiden mukana ensimmäistä kertaa sitten edellisen EM-karsintaottelun Portugalia vastaan syksyllä 2019. Tauko on ollut pitkä ja odotus takaisin maajoukkueeseen pääsystä suuri.

– Tuntuu hullulta, että viime näkemästä on niin pitkä aika. Aina sitä odottaa maajoukkueeseen pääsyä, mutta nyt kun kutsu tuli niin olin, että jes, pääsen leirille! Innoissani ihan kuin pikkulapsi. Ehkä koronan takia on oppinut myös arvostamaan tavallisia asioita ihan eri tavalla.

Ahtisen mukaan leiritys Skotlanti-ottelun alla ei ole ollut poikkeus joukkueen treeni-ilmeessä. Vaikka Helmarit ei ole pelannut yhdessä moneen kuukauteen, ei yhteenhitsautumisessa ole ollut ongelmia. Energiatasot ovat ryhmässä korkealla.

– Kaikki antavat aina treeneissä kaikkensa, varmaan koska emme ole yhdessä pitkiä aikoja. Nytkin ollaan menty päädystä päätyyn kovaa. Kaikki haluavat näyttää.

Skotlannista onkin povattu EM-karsintavastustajista Suomelle kovinta. Koko joukkue tietää, että tiistain ottelusta tulee fyysinen ja kovatempoinen.

– Kaikille on selvää, että Skotlanti on kova joukkue. Siellä on kaikille tuttuja nimiä ja pelaajia isoista liigoista. Ihan varmasti on tulossa siis todella kova peli. Olemme käyneet huolella läpi heidän pelaamistaan sekä sitä, miten haluamme itse pelata. Luotamme omaan peliimme, emmekä lähde liikaa muuttamaan vastustajan takia.

Suomi-Skotlanti tiistaina 27.10. kello 18.15 Bolt Arenalla, Helsingissä.

Pääsyliput EM-karsintaotteluun Suomi-Skotlanti >>

• Helmarit