Olga Ahtinen huippuvireessä Israelin kaatoon

• Maajoukkueet

Milloin jalkapalloilijan kannattaa lähteä ulkomaille?  20-vuotiaan Olga Ahtisen hetki oli viime kesänä ja ainakin tällä hetkellä näyttää, että tämän nuoren kohdalla kaikki on mennyt juuri oikeassa järjestyksessä.

Olga Ahtinen debytoi Naisten Liigassa kasvattajaseuransa GBK:n paidassa 15-vuotiaana kaudella 2013. Seuraavana vuonna hän pelasi saman kaupungin Kokkola F10:n riveissä, jonka jälkeen edessä oli ensimmäinen kunnon muutto. Keskikenttäpelaaja urakoi kaudet 2015 ja 2016 Pallokissoissa Kuopiossa.

Tasan vuosi sitten uutisoitiin, että yhdeksi Suomen lupaavimmista junioriksi tituleerattu Ahtinen siirtyy hallitsevan mestarin PK-35 Vantaan riveihin. Sen jälkeen onkin tapahtunut ja paljon. Hän debytoi A-maajoukkueessa tammikuussa ja muutti heinäkuussa Tanskaan. Nyt alla on muun muassa huippupeli Helmareiden paidassa MM-karsintojen avausottelussa Serbiaa vastaan ja kuusi maalia Bröndbyn paidassa 12 Tanskan pääsarjapelissä.

- Tietysti nuorelle on iso asia muuttaa Suomen sisälläkin, mutta jotenkin ulkomaille lähteminen on erilailla suuri hyppy. Minua kiinnosti Kokkolasta lähtiessäni mennä vielä enemmän kärkijoukkueeseen. Ajattelin kuitenkin, että se ei olisi ollut minulle siinä vaiheessa oikea ratkaisu. Halusin Kuopioon, koska rooli kentällä ja valmentaja tuntuivat sopivilta. Sain Pallokissoista valtavasti apua urheilijana olemiseen, Ahtinen muistelee.

- Minusta tuntuu, että askeleeni ovat olleet juuri sopivan kokoisia. Oli hankalaa jättää PK kesällä, mutta Tanska tuntui heti hyvältä. Toivottavasti seuraava askel joskus vie minua taas eteenpäin.

Miksi tämä syksy on ollut Ahtiselle niin erityisen hyvä? Kuusi maalia 12 ottelussa ovat keskikenttäpelaajalle kovia lukemia.

- Olen mennyt tämän syksyn aikana ulos mukavuusalueeltani. Se on ollut pakko, jotta pärjään uudessa joukkueessa. Olen omasta mielestäni monipuolistunut pelaajana, ajatusmaailmani eri vaihtoehdoista pelin sisällä on laajentunut. Myös kovempi tempo on vienyt minua eteenpäin ja haluan, että se jatkuu.

- Uskon, että yksi syy tähän on pelitavassa, sekä seura- että maajoukkueessa. Enää ei ole niin selkeää pohja- ja kymppipelaajaa, vaan molemmat voivat tilanteen tullen mennä ylöspäin. Suurimpana vaikutuksena koen sen, että olen saanut Bröndbyssä seurata kokeneita pelaajia.

Suurimmiksi inspiraation lähteikseen Ahtinen mainitsee Tanskan maajoukkuepelaaja Nanna Christiansenin ja joukkueen kapteenin Louise Winterin.

- Olen lähes joka päivä heidän pelaamisestaan, että vau. He myös vaativat minulta ja kaikilta joukkueessa paljon. Koen, että en saanut sitä Suomessa tarpeeksi.

Huippukunnossa Israelin kaatoon

Suomen maajoukkueen leiri kohti sunnuntain Israel-ottelua alkoi maanantaina testeillä. Yoyo-juoksu meni Ahtiselta hyvin ja hän kokeekin olevansa huippukunnossa.

- En jännittänyt testiä, sillä tiesin olevani hyvässä kunnossa. Sen huomaa pelatessa, kaikki on helpompaa, Ahtinen toteaa.

Suomi avasi MM-karsinnat 1-0-voitolla Serbiasta kuukausi sitten. Israelilla on takanaan jo kolme ottelua. Joukkue on kärsinyt tappiot Serbialle, Espanjalle ja Itävallalle yhteismaalierolla 0-10.

- Siitä ei varmasti tule helppoa peliä. Israel ei haluaa päästää maalia, joten he puolustavat tiukkaan. Meidän pitää pysyä kärsivällisinä ja luottaa siihen, että saamme ratkaisun.

Suomen joukkueesta löytyy hyökkäyspäästä useita nopeita pelaajia. Linda Sällström, Sanni FranssiJuliette Kemppi, Kaisa Collin ja Adelina Engman juoksevat vauhdilla linjan taakse. Mitä jos vieraiden bussi parkkeeraa kovin alas, eikä tilaa löydykään selustasta?

- Toivon, että me lauomme tarpeeksi. Varsinkin jos he vetäytyvät ihan alas. Kun laukoo, saa ainakin kakkospalloja ja mahdollisuuksia tehdä maaleja. Olemme ehkä tottuneet siihen, että meillä on nopeita kärkiä. Nyt meidän on hyökättävä monipuolisesti.

Suomi ja Israel kohtaavat sunnuntaina Helsingin Telia 5G Areenalla klo 14. Peli on nähtävissä suorana myös Yleltä.

• Helmarit