”Olemme saaneet itsemme fantastiseen asemaan näissä karsinnoissa” – Helmarit kohtaa Portugalin Helsingissä helmikuussa

• Maajoukkueet

Helmareiden päävalmentaja Anna Signeul odottaa helmikuussa jatkuvia EM-karsintoja innolla. Karsinnat jatkuvat 19.2., kun Portugali saapuu Suomen vieraaksi Helsinkiin.

Koronaviruspandemia teki Helmarien vuodesta 2020 rikkonaisen. Maaliskuussa pelatun Cyprus Cupin lisäksi joukkue pelasi ainoastaan loka- ja joulukuussa EM-karsintaottelut Skotlantia vastaan. Päävalmentaja Anna Signeul on kuitenkin tyytyväinen haastavan vuoden antiin.

- Vuosi oli tietysti kaikille erittäin vaikea. Onnistuimme kuitenkin otteluissamme ja monet pelaajat pystyivät pelaamaan kauden läpi melko hyvin. Olemme olleet onnekkaita jalkapallossa, päävalmentaja kertoi maanantaina medialle järjestetyssä etätiedotustilaisuudessa.

Vaikka otteluita oli vähän, oli viime vuosi tuloksellisesti Helmareilta loistava. Skotlanti kaatui Helsingissä lukemin 1-0 ja vieraskentällä 0-1. Voitot nostivat Suomen EM-karsintalohko E:n kärkipaikalle. Tasapisteissä lohkon kärjessä olevat Suomi ja Portugali kohtaavat 19.2. Helsingissä ja karsinnat päättyvät 23.2. vierasotteluun Kyprosta vastaan.

Voitto Portugalista helmikuussa varmistaisi Helmareiden kisapaikan. Myös tasapeli tai tappio pitää joukkueen kisahaaveet elossa, sillä Suomi on kahden viimeisen ottelun tuloksista huolimatta vähintään lohkokakkonen. Kolme parasta lohkokakkosta etenevät suoraan lopputurnaukseen ja muut jatkavat karsintojen play off -vaiheeseen.

- Olemme saaneet itsemme fantastiseen asemaan näissä karsinnoissa. Olen ylpeä pelaajista, tiimityö on ollut loistavaa. Tuloksemme eivät ole tulleet tuurilla. Ne ovat sekä pelaajien että taustojen kovan työn ansiota, Signeul sanoi.

”Sillä on ollut iso vaikutus joukkueeseen”

Päävalmentaja kiittelee joukkueen asennetta ja henkistä vahvuutta. Yksittäisistä pelaajista Signeul nostaa esiin kapteeni Tinja-Riikka Korpelan, jonka taakse on tehty vain kaksi maalia näissä karsinnoissa.

- Olemme mielestäni onnistuneet saamaan näitä tuloksia, koska pelaajat ovat alkaneet ymmärtäneet mitä voittaminen vaatii tällä tasolla. He ovat alkaneet luottamaan itseensä yksilöinä, mutta myös joukkueena.

- ”Tinni” on ollut loistava. Hän on näyttänyt kokemuksellaan esimerkkiä erittäin positiivisella tavalla. Sillä on ollut iso vaikutus joukkueeseen.

Joukkue nousi joulukuussa julkaistulla FIFA:n maailmanrankingilla viisi pykälää ja on nyt sijalla 25. Hyvät tulokset toivat myös kolme ehdokkuutta torstaina 14.1. järjestettävään Urheilugaalaan. Helmarit on ehdolla vuoden joukkueeksi, Signeul on ehdolla vuoden valmentajaksi ja joukkueen voitot Skotlannista on ehdolla vuoden sykähdyttävimmäksi urheiluhetkeksi.

Portugali kohdataan Helsingissä

Suomi-Portugali oli tarkoitus pelata alkuperäisen suunnitelman Vaasassa. Ottelu tullaan kuitenkin pelaamaan Helsingissä Bolt Arenalla. Talviset olosuhteet voivat asettaa haasteita, mutta Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande toivoo, että kenttä on pelikunnossa helmikuussa.

- Teemme kaikkemme, että Bolt Arenalla pystytään pelaamaan. Mielestäni se on ihan mahdollista. Totta kai, jos tulee 20 astetta pakkasta ja lunta järjettömät määrät, joudumme miettimään tilannetta jo ennalta uusiksi. Haluamme pitää kotiedusta kiinni. Toki UEFA loppuviimein päättää, missä ottelun saa pelata.

Palloliitto seuraa koronavirustilannetta ja viranomaismääräyksiä tarkasti ja tiedottaa mahdollisesta lipunmyynnistä mahdollisimman pian.

• Helmarit