Ohjeita seuroille – Koronapassi käyttöön useilla alueilla

• Jalkapallosarjat
  • Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Aluehallintovirasto on tiedottanut uusista pian voimaan astuvista rajoituksista urheilutapahtumissa. Rajoitukset ovat aluekohtaisia, joten toimijoiden on tärkeää tarkastaa oman alueensa tilanne AVIn sivuilta >>

Toiminnan järjestäjän on noudatettava oman Avin asettamia määräyksiä koskien muun muassa tapahtuman maksimiosallistujamäärää ja muuta ohjeistusta. Määräykset kohdistuvat sekä ottelutapahtumiin että harjoituksiin. Lisäksi kaupungit ja kunnat voivat antaa tarkempia ohjeita koskien omistamiaan tiloja.

Lasten, nuorten ja aikuisten harrastus- ja kilpailutoiminta saa uusista rajoituksista huolimatta edelleen jatkua kaikkialla Suomessa.

Rajoituksista voi vapautua ottamalla käyttöön koronapassin >>

Vaatimus koronapassista ei koske ammattiurheilijoita yksilöinä. Mikäli otteluihin otetaan yleisöä yli alueellisten rajoitusten määrittelemän määrän, tulee yleisön osalta tarkastaa koronapassit. Näissä otteluissa pelaajilta, toimihenkilöitä tai hallissa työskenteleviltä henkilöiltä (kahvilatyöntekijä, hallin työntekijä jne.) ei tarvitse tarkastaa koronapassia.

On tärkeää huomioida, että aluehallintoviranomaiset ovat eräillä alueilla lisäksi antaneet tartuntatautilain 58 d § perusteella päätöksen, jonka perusteella asiakas- ja yleisötiloista vastaavien toimijoiden on järjestettävä tilojen käyttö siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa koronatartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Tästä velvoitteesta voidaan poiketa ottamalla koronapassikäytäntö käyttöön. Tällöin koronapassia on edellytettävä kaikissa urheilutilojen käyttöä koskevissa tilanteissa sisätiloissa ja ulkona kun tilaan tulee yli 50 henkilöä. Tästä syystä niillä alueilla, joilla tartuntatautilain 58 d §:n mukainen päätös on voimassa, tulee normaalissa ottelu- tai harjoitustapahtumassa koronapassia edellyttää kaikilta tapahtumaan osallistujilta mukaan lukien esimerkiksi pelaajat, toimihenkilöt, erotuomarit ja toimitsijat. Työsopimussuhteessa olevilta ammattivalmentajilta koronapassia ei kuitenkaan voida edellyttää, koska lainsäädäntö ei mahdollista sitä.*

Koronapassia ei edellytetä alle 16-vuotiailta.

Koronapassi tulee tarkistaa jokaisen tapahtuman yhteydessä mihin kohdistuu AVIn asettama rajoitus ja järjestäjä on valinnut käyttävänsä koronapassia. Tarkastuksen suorittaa järjestävä taho kuten kotijoukkueen edustajista esimerkiksi joukkueenjohtaja. Koronapasseista ei saa tietosuojan vuoksi ylläpitää rekisteriä.

Koronapassin käyttöönotosta tapahtumassa on tiedotettava mahdollisimman hyvissä ajoin vastustajia, erotuomareita, toimihenkilöitä ja yleisöä.

Uudet rajoitukset vaihtelevat alueittain yleisötilojen henkilömäärän sekä ulko- ja sisätilojen osalta. Tarkista oman alueensa tilanne AVIn sivuilta >>

Viranomaisten toimijoille antama ohjeistus tilanteessa on epäselvä ja osin ristiriitainen, joten ohjeiden tulkinta on hyvin haastavaa. Tiedotamme asiasta lisää mahdollisimman pian.

Ohjeet koronapassin käyttöön >>

Lisätietoja varten ota yhteys oman alueesi aluepäällikköön:

Eteläinen alue, Taneli Haara, taneli.haara(a)palloliitto.fi
Läntinen alue, Jouni Koivuniemi, jouni.koivuniemi(a)palloliitto.fi
Itäinen alue, Janne Pieviäinen, janne.pievilainen(a)palloliitto.fi
Pohjoinen alue, Esa Saajanto, esa.saajanto(a)palloliitto.fi

*Uutista muokattu 4.12. klo 14.18  ja lisätty tarkennus tartuntatautilain 58d pykälän soveltamisesta

• korona