"Ohjattu päätös kaudelle rakentaa onnistumisen edellytyksiä uuteen kauteen"

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Ohjattu kauden päätös antaa edellytyksiä onnistuneeseen uuteen kauteen. Mannerheimin Lastensuojeluliitto on suunnittelija Eeva-Liisa Markkasen johdolla kirjoittanut blogin teemasta ja tehnyt erinomaisia toiminnallisia vinkkejä kauden päätökseen. Toivottavasti kaikissa juniorijoukkueissa hyödynnetään työkaluja ja puretaan mennyt kausi ennen kuin lähdetän innolla uuteen kauteen. Palloliitto on yhteistyössä Folkhäsanin ja MLL:n kanssa rakentamassa hyvää meininkiä joukkueiden toimintaan.

Yhtä tärkeää kuin ryhmän turvallinen aloitus, on myös sen ohjattu päättäminen. Kuluneen kauden kokemukset ja keskeneräiset asiat on käytävä loppuun, jotta ryhmän jäsenet voivat siirtyä hyvillä mielin eteenpäin, jatkaa entistä vahvempana joukkueena tai siirtyä uusiin ryhmiin.

Jalkapallokausi on jälleen päättymässä ja monissa joukkueissa vietetään näillä hetkillä kauden päättäjäisiä. Valmentajalle kuluneen kauden päätös on aina myös vahva vedenjakaja; palataan ajatuksissa ja muistiinpanoissa kauden alkuun, mietitään kaudelle asetettuja tavoitteita ja pohditaan, miten tavoitteet on saavutettu. Yhtä lailla pelikauden päättyminen on aina myös pelaajien kannalta tärkeä taitekohta. Kuluneeseen kauteen on voinut liittyä monenlaisia vaiheita, peli on välillä kulkenut, välillä tökkinyt, joukkueen ilmapiiri on vaihdellut, ehkä pelaajan oma motivaatio on ollut välillä hukassa tai pelaaja on pohtinut, miten haluaa kauden jälkeen jatkaa omaa pelaajapolkuaan.

Kauden päättyminen on tärkeä tarkistuspiste myös ryhmän toiminnan ja ilmapiirin tarkasteluun. Ryhmän alkuvaiheen hyvän ohjauksen tärkeys tunnistetaan ja uuden ryhmän aloittaessa tutustumiseen ja yhteisten pelisääntöjen luomiseen käytetään usein aikaa. Yhtä tärkeää kuin ryhmän aloitus, on kuitenkin myös sen ohjattu päättäminen. Ryhmän jäsenille kauden päätös voi merkitä eri asioita: toiselle kulunut kausi on ollut henkilökohtaisesti menestys, ja kauden päättymiseen liittyy voimakasta haikeutta, kiitollisuutta ja iloa. Jollekin toiselle kauden päättyminen voi tarkoittaa suurta ahdistusta, ehkä oma asema joukkueessa huolestuttaa tai jatko esimerkiksi kilpajoukkueessa avoimien harjoitusten jälkeen ei ole itsestään selvä. Joukkueen ilmapiirissä on voinut kauden aikana esiintyä asioita, joista olisi hyvä yhteisesti puhua ääneen. Kuluneen kauden kokemukset ja keskeneräiset asiat on käytävä loppuun, jotta ryhmän jäsenet voivat siirtyä hyvillä mielin eteenpäin, jatkaa entistä vahvempana joukkueena tai siirtyä uusiin ryhmiin.

Mennyttä kautta voi tarkastella yhdessä pelaajien kanssa monin eri tavoin. Se voi tapahtua keskustelemalla, muistelemalla mukana olleita, huomioimalla ja kiittämällä kauden jälkeen pois lähteviä, valitsemalla yhteisesti huippuhetkiä, nostamalla esiin erilaisia ryhmän tapahtumia ja koko kauden elinkaarta.

Myös palautteen antaminen joukkueen jäsenille on tärkeä osa kauden päättämiseen liittyviä rituaaleja.  Perinteisesti kauden päättyessä joukkueissa palkitaan taas erilaisin kriteerein kuluneen kauden tsemppareita, suurimpia kehittämisharppauksia ottaneita, maalikuninkaita ja puolustuksen kunkkuja. Valmennukselta tulevan palautteen ja palkitsemisen lisäksi palautteen antamista ja vastaanottamista on kuitenkin hyvä ihan tietoisesti harjoitella ja tukea myös pelaajien välillä. Oma joukkue on nuorille tärkeä vertaisryhmä. Mitä vanhemmaksi lapset tulevat, sen enemmän he peilaavat omaa toimintaansa suhteessa vertaisiinsa. Erityisesti nuorelle muilta nuorilta saatava palaute on erittäin tärkeää: ”Mitä muuta ajattelevat minusta? Millaisella käytöksellä tässä ryhmässä saa muilta huomiota? Mikä on oma roolini?”

Ohjatulla palautteen antamisella voidaan joukkueeseen synnyttää sellaista toimintakulttuuria, jossa toisen onnistumisia huomioidaan ja niistä osataan iloita yhdessä. Joukkue tarvitsee erilaisia jäseniä ja jokaisesta voidaan löytää vahvuuksia, joita voimme tukea sanoittamalla niitä ääneen. Palaute auttaa löytämään oman paikkansa ryhmässä: ”En ehkä ole puheliain, enkä taitavin, mutta onpa mukavaa huomata, että avuliaisuuteni ja kova tsemppini on huomioitu.”

Tähän hetkeen kannattaa tarttua ja luoda tilaa kauden yhteiselle päätökselle. Ohjattu yhteinen pohdinta kantaa varmasti pitkälle seuraavaan kauteen.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivulta löydät esimerkkejä sekä kauden ohjatun päätöksen että palautteen antamisen ja vastaanottamisen harjoittelun tueksi.  Tutustu ja käytä hyödyksesi: https://www.mll.fi/ammattilaisille/muille-ammattilaisille/turvallinen-ja-viihtyisa-harrastusryhma/

Eeva-Liisa Markkanen
suunnittelija
Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Mannerheimin Lastensuojeluliitto toteuttaa yhteistyössä Folkhälsanin, Suomen Palloliiton sekä Salibandyliiton kanssa kehittämishanketta, jonka tavoitteena on tukea turvallisen ja viihtyisän harrastusilmapiirin rakentamista sekä kehittää kiusaamisen vastaista työtä harrastustoiminnassa. Hankkeessa kehitetään koulutusaineistoja sekä materiaaleja seurojen ja valmentajien käyttöön.