Nyt validoitiin UEFA C – Suomen valmennuskoulutusjärjestelmän kehitystyö saa UEFAlta laajalti kiitosta

Palloliiton UEFA C -valmennuskoulutus validoitiin UEFA:n viralliseksi koulutukseksi elokuussa 2021 ensimmäisten Euroopan maiden joukossa.

Kaikkien UEFA:n jäsenmaiden tulee vuoteen 2024 mennessä osoittaa UEFA C -koulutuksen standardit vaadittujen laatukriteerien osalta.

Suomen UEFA C hyväksyttiin elokuussa osaksi UEFA:n valmennuskoulutusjärjestelmää ensimmäisten maiden joukossa Euroopassa. UEFAn arvioitsijat korostivat koulutuksen korkeaa laatutasoa ja kiittivät erityisesti yhteistyötä liiton ja seurojen välillä.

– Suomen UEFA C -koulutus toimii erinomaisena referenssinä muille liitoille. Palloliiton valmennuskoulutusjärjestelmä on tehnyt minuun suuren vaikutuksen, ja on esimerkillistä kuinka konsepteja viedään käytäntöön valmentajien osaamisen edistämiseksi, Uefan arvioitsija Dany Ryser kiittää.

Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie näkee, että korkean laadun saavuttaminen on seurausta seurojen kanssa tehdystä yhteistyöstä.

– Koulutuksia on jo vuosia kehitetty tiiviissä yhteistyössä seurojen kanssa, ja iso kiitos laadun nostosta kuuluukin seuroille. Yhä useampi maa haluaa hyödyntää meidän valmentajakoulutustemme toteutustapoja oman maansa koulutusten kehittämiseen. Siitä voimme olla ylpeitä ja se kannustaa meitä edelleen eteenpäin, Lähitie kertoo.

UEFA C -koulutusta on toteutettu uudistuneilla sisällöillä jo vuodesta 2019 alkaen. Vuoden 2020 syksyllä koulutukseen tehtiin päivityksiä lähipäivien määrään, sisältöön ja toteutustapaan.

– Koulutus on saanut paljon positiivista palautetta niin valmentajilta kuin kouluttajilta. Muutos aiempaan C -koulutukseen on ollut vaatimuksiltaan iso. Hienoa, että saamme siihen vihdoin myös virallisen UEFA:n sertifikaatin, Palloliiton lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö Santeri Suvala iloitsee.

UEFA C -koulutuksen vaikuttavuutta on tutkittu myös Jyväskylän Yliopiston opiskelija Arttu Härkösen Pro Gradu -työssä. Pro Gradu työ vahvisti UEFA C -koulutuksella olleen kokonaisuudessaan positiivisia vaikutuksia valmennusosaamisen kehittymiseen. Koulutuksen tärkeimmäksi taidoksi tutkimukseen osallistuneet valmentajat arvostivat vuorovaikutus- ja ihmissuhdetaidot.

UEFA C täydennyskoulutus

Validoinnin myötä lisenssin ylläpito vaatii 1. tammikuuta 2022 alkaen 15 h täydennyskoulutustunteja kolmen vuoden aikana.

Täydennyskoulutusvelvoite alkaa 1.1.2022 ja nykyisten UEFA C -lisenssin haltijoiden tulee lisenssin ylläpitääkseen suorittaa vähintään 15h täydennyskoulutustunteja ennen 31.12.2024.

Kaikki vuodesta 2019 alkaen suoritetut UEFA C -lisenssit siirretään koulutusrekisteriin syksyn 2021 aikana ja kaikkien UEFA C -koulutus on voimassa 31.12.2024 asti.

Täydennyskoulutustunteja voi suorittaa velvoitteen alkamisen jälkeen esimerkiksi Palloliiton valmentajapolun teemakoulutusten kautta. Jatkossa täydennysten suorittaminen tulee mahdolliseksi myös Huuhkaja- ja Helmaripolun ja seurayhteisössä järjestettävien täydennyskoulutustapahtumien kautta.

Täydennyskoulutustunteja voi kerätä heti teemakoulutusten avulla seuraavin periaattein:

• Futistekniikat ja fyysinen valmennus 15h
    • Pelianalyysit ja tavoitteenasettelu 8h

Kansallisen C -lisenssin voi täydentää UEFA C -lisenssiksi vuosien 2021-2022 aikana yhdellä seuraavista tavoista:

1. osallistuminen 1 kpl lähipäivään: sisällöt Pelin keskus TAI fysiikka

2. osallistumalla alueelliseen täydennyskoulutukseen (+ tehtävät): Sisällöt Pelin keskus ja fysiikka

3. HOPS-henkilökohtaiset tehtävät aiempaan osaamiseen perustuen: Pelin keskus JA fysiikka (SPL alueellisen henkilökunnan ohjeistamana/hyväksymänä)

Mahdollistaakseen kansallisen C-lisenssin päivittämisen UEFA C:ksi Palloliitto tulee järjestämään pelin keskuksen ja fysiikkavalmennuksen täydennyskoulutukset etänä marras-joulukuun aikana. Näistä pelin keskuksen koulutus tullaan toteuttamaan myös ruotsiksi.

Tarkempaa informaatiota koulutuksista tulossa myöhemmin. Lisätietoja kansallisen C:n päivitysmahdollisuuksista antavat oman alueen alueelliset koulutuspäälliköt, joiden kanssa sovitaan päivityskäytänteet.

Lisätietoja:
    Santeri Suvala
    Lapsuusvaiheen valmennusosaamisen päällikkö
    [email protected]

Lue myös: UEFA GK B -koulutus validoitiin - ”Saimme todella positiivista palautetta” >>