Nurmela luottavaisena Armenia-peliin: "Voimme haavoittaa heitä"

• Maajoukkueet

Huuhkajien valmentaja Mika Nurmela tietää, mihin joukkue voi iskeä tiistain EM-karsintaottelussa Armenian vieraana.

Huuhkajien valmennusryhmään kuuluva Mika Nurmela on tällä hetkellä tutussa paikassa Jerevanissa, vaikka aiemmat visiitit kaupunkiin ja sen ottelustadionille eivät ole enää tuoreena muistissa.

Kun Armenia ja Suomi iskevät tiistai-iltana yhteen EM-karsinnoissa, kyseessä on kolmas kerta, kun Nurmela on osallisena Jerevanin Vazgen Sargsyan Republican stadionilla.

"Nure" on nähty kentällä A-maajoukkuepaidassa kahdesti kyseisellä pyhätöllä. Entinen keskikenttämies oli vahvassa roolissa, kun Suomi voitti Armenian 2-0 Mikael Forssellin ja Alexei Eremenko Juniorin maaleilla vuonna 2004.

Kaksi vuotta myöhemmin Nurmela pääsi kentälle 73. minuutilla, kun joukkueet tahkosivat maalittoman ottelun samalla viheriöllä.

71 A-maaottelua pelaajaurallaan pelannut Nurmela tunnustaa, ettei runsaasta maaotteluryppäästä ole jäänyt mieleen lähellekään jokaista EM- tai MM-karsintaottelua. Varsinkin ottelut Armeniaa vastaan muistuivat mieleen vasta pienen muistuttelun jälkeen.

- Se on aika sellaista, sanotaanko harmaata massaa kaikki. Muistaa jonkun ottelun esimerkiksi Italiaa vastaan, mutta ei välttämättä muista mikä karsinta se oli. Silloin pelattiin tiiviiseen tahtiin ja karsintoja karsintojen jälkeen. Onhan siitä kohta 15 vuotta aikaakin niistä parhaista vuosista, niin se on hämärtynyt. Yksittäisiä otteluita muistaa kuitenkin vielä, Nurmela sanoi tiistaina Huuhkajien Facebook-livelähetyksessä.

Huuhkajat aloitti EM-karsinnat lauantaina 0-2-tappiolla Udinessa nelinkertaiselle maailmanmestarille Italialle. Tappio luonnollisesti kismitti koko joukkuetta. Nurmela kuitenkin muistuttaa, että pelissä oli hyvääkin.

- Lähtökohtaisesti Italia vieraissa on tämän EM-karsinnan ehkä ennakkoon vaikein peli. Tappion jälkeen harmittaa aina. Toisaalta näen pelissämme tiettyjä asioita, jotka kehittyivät jopa Nations Leaguessa. Semmoisia otteita oli osaksi Italiaa vastaan. Ne meidän pitää ottaa mukaan ja kehittää edelleen.

Italia teki avausmaalin jo seitsemännellä minuutilla. Tiistaina Suomi yrittää avata alkaneen karsinnan nollapelitilastonsa. Oma pää pysyi puhtaana useasti juuri Nations Leaguen lohkovaiheessa.

Italiaa vastaan avausmaali oli Suomen kannalta osin epäonninen, sillä laukaus muutti suuntaa Suomen puolustuksesta ja painui päinvastaiseen nurkkaan.

- Emme voi siinä ensimmäisessä maalissa sanoa, että siinä olisi tapahtunut isoja virheitä. Ne ovat ne pienet asiat, jotka ratkaisevat huippujoukkueita vastaan. Italialla on laadukkaita pelaajia, jotka ratkaisevat juuri oikealla tavalla. Meidän täytyy olla vielä tarkempia oman puolustuspelin suhteen. Ei saa antaa yhtään tilaa, Nurmela linjasi.

- Mutta se mikä minua ilahdutti paljon oli se, että pystyimme Italiaakin vastaan vieraissa pitkiin pallollisiin jaksoihin, pystyimme laadukkaaseen syöttöpeliin ja avaamaan välillä laadukkaasti. Se on se hyvä juttu. Mutta toisaalta se pallonhallinta mikä meillä oli, välillä yli minuutin pituisia pitkiä pallonhallintajaksoja Italian kenttäpuoliskolla, emme pystyneet luomaan niistä laadukkaita maalintekoyrityksiä.

Maalintekotilanteiden luomisen lisäksi Huuhkajien täytyy kiinnittää Armenia-ottelussa Nurmelan mukaan huomiota omaan vastahyökkäys- ja tilanteenvaihtopelaamiseensa.

- Italiaa vastaan saatiin ensimmäisellä puoliajalla 2-3 laadukasta vastahyökkäystä, mutta emme päässeet edes yrittämään maalintekoa.

- Näissä peleissä maalintekopaikat ovat vähissä, eli meidän pitää olla todella tehokkaita.

Tiistain kotijoukkue Armenia on Nurmelan käsityksen mukaan todella vaarallinen joukkue, joka pelaa paljon tähtipelaajansa, Englannin Valioliigassa Arsenalia edustavan Henrikh Mkhitaryanin kautta.

Armenia aloitti karsinnat Suomen tavoin lauantaina 1-2-vierastappiolla Bosnia-Hertsegovinalle. Mkhitaryan iski kavennusmaalin lisäajalla rangaistuspotkusta.

- Peli pyörii paljon Mkhitaryanin kautta, mutta siellä on paljon muita. Siellä on paljon nopeita pelaajia, siellä on paljon laadukkaita yksi vastaan yksi hyökkäyssuuntaan pelaavia, ja he mielellään ohittavat, Nurmela kertoi.

Isäntien kova hyökkäysvimma voi avata Suomelle saumoja iskeä vastaan.

- Jos ajatellaan heidän hyökkäystasapainoaan, niin uskon, että siinä on se meidän mahdollisuus. Ne hetket, kun voitamme pallon, toivottavasti voitamme pallon mahdollisimman ylhäällä. Miten ennakoimme ne ja miten toimimme pallon kanssa niissä tilanteissa, tulee olemaan ratkaisu.

- Bosnia-pelissä Armenia oli heikko puolustuspään erikoistilanteissa. Se on meille myös hyvä mahdollisuus. Kun teemme sovitut asiat siinä laadukkaasti, niin uskon, että se on myös paikka, missä voimme haavoittaa heitä, Nurmela painotti.

Suomi kohtaa Armenian Jerevanissa tiistaina klo 19.00 Suomen aikaa. Ottelu on katsottavissa suorana lähetyksenä Viafreeltä.

• miesten A-maajoukkue