Nuorten futsalmaajoukkueelle voitto Bosnia-Hertsegovinasta pitkän kaavan kautta

• Futsal

Alle 19-vuotiaiden maajoukkue päätti turnauksen Serbiassa upeaan voittoon Bosnia-Hertsegovinasta. Ottelun varsinainen peliaika päättyi 2–2, mutta Suomi oli rangaistuspotkukilpailussa vahvempi.

Komeasti Serbiassa pelattavassa nuorten kansainvälisessä turnauksessa esiintynyt Suomen U19 futsalmaajoukkue päätti turnauksensa ottelulla Bosnia-Hertsegovinaa vastaan. Suomi siirtyi ottelussa kuskin paikalle kuuden minuutin pelin jälkeen, vain hetkeä myöhemmin, kun vastustaja oli ensin kolistellut Suomen maalipuita. Ensin Topias Kaivola laukoi vapaapotkusta pallon Bosnia-Hertsegovinan maalin tolppaan. Maalilla valppaimpana oli Eero Kaisto, joka upotti kakkospallon varmasti verkkoon.

Vajaat viisi minuuttia myöhemmin vastustaja tuli tasoihin. Tälläkin kertaa palloa haettiin verkosta erikoistilanteen jäljestä. Eetu Kaikkola onnistui katkomaan hieman heppoiseksi jääneen laukaisuyrityksen, mutta kakkospallo pomppi epäonnisesti Faruk Burkanićille, joka ohjasi pallon ohi Suomen maalivahdin Aatu Niemisen

Suomi kuittasi johtoaseman takaisin ajassa 16:55. Eetu Kaikkola teki loistavan esityön ja ohitti kaksi Bosnia-Hertsegovinan pelaajaa, ja syötti pallon Eero Kaistolle maalin eteen, josta tällä oli suhteellisen helppo työ siirtää Suomi johtoon. Tauolle mentiin siis Suomen 2–1-johdossa.

Toisen puoliajan ainokaisesta vastasi Bosnia-Hertsegovina. Slavko Kasalo oli jäänyt maalin edessä liian vapaaksi, ja tämä pääsi kuittaamaan lukemat tasoihin. Enempää maaleja ei enää peliajalla nähty, joten pronssimitalien kohtaloa lähdettiin ratkomaan rangaistupotkukilpailussa.

Ratkaisu haettiin rangaistuspotkuilla

Suomen rankkarit laukoivat Taneli Kohonen, Eeli Niemelä, Topias Kaivola, Eero Kaisto ja Matin Ahmadi. Jokainen suomalaisista piti päänsä kylmänä upeasti ja upotti pallon verkkoihin. Ottelun ratkaisijaksi nousi Suomen maalivahti Aatu Nieminen, joka torjui Mateo Poljarićin laukauksen toisella kierroksella. Näin ollen Suomen hieno turnaus päättyi kolmanteen sijaan ja voittoon Bosnia-Hertsegovinasta.

Suomen päävalmentaja Kerkko Huhtanen oli tyytyväinen, että Suomi pääsi pelaamaan laadukkaista otteluita hyvissä olosuhteissa. Huhtanen kiitteleekin Serbian liittoa hyvistä järjestelyistä. Kiitosta kerää myös upeasti kansainvälisen tason vaatimuksiin kasvanut Suomen joukkue.

– Serbian liiton järjestämä turnaus oli niin pelillisesti kuin olosuhteiltaan laadukas, joten täytyy kiittää heitä tarjouksesta osallistua tapahtumaan. Nämä kansainväliset ottelut olivat joukkueemme kasvun kannalta tärkeitä, ja pelimme turnauksessa myös nousujohteista, mikä vahvistaa uskoa, että joukkueellamme on vielä potentiaalia parantaakin.

Monelle Suomen pelaajalla Serbian turnauksessa pelatut ottelut olivat ensimmäisiä kansainvälisiä otteluita. Huhtanen salliikin nyt pelaajille hetken nauttia tuloksesta, mutta kääntää jo itse katseita kohti tulevia EM-karsintoja.

– Lyhyt tuloksesta nauttiminen lienee nyt paikallaan, mutta aika pian on myös syytä palata nöyrästi työn ääreen. Muutkin EM-karsintoihin valmistautuvat joukkueet pyrkivät vielä parantamaan pelaamistaan ennen maaliskuun main roundia, ja näiden turnausotteluiden myötä mekin lienemme aiempaa vahvemmin vastustajiemme seurannassa, Huhtanen päättää.

Tilastot:

1–0 6:00 Eero Kaisto