Nuoret herrat Pulkkinen ja Kuusenmäki: Kausi kasvatti selkärankaa

• Futsal

Miesten Futsal-Liigassa Tampereen Peli-Pojat -70:ssä (PP-70) pelaava Hugo Pulkkinen ja Miesten Futsal-Ykkösessä FC Rauman maalia vahtiva Aleksi Kuusenmäki luonnehtivat päättymässä olevaa kautta osaltaan erittäin kasvattavaksi ja kehittäväksi, vaikka heidän joukkueensa eivät yltäneetkään tuloksellisesti parhaimpiinsa.

Tamperelaiselle Hugo Pulkkiselle (17) tämä kausi on ollut vasta toinen liigajoukkueen jäsenenä, ja silti hän lukeutuu joukkueensa kokeneimpiin pelaajiin.

- Päävalmentajamme jätettyä seuramme viime keväänä myös moni pelaajista jätti joukkueen. Jäljelle jäi vain kolme maalivahtia ja kaksi kenttäpelaaja, joista minä olin toinen. Joukkueen uusiuduttua perusteellisesti asemani muuttui yhtäkkiä kokemattomimmista pelaajista kokeneimpiin. Suurin osa uusista pelaajista tuli jalkapallon parista. Joulun aikoihin saimme Ilveksestä lainaan kokeneen liigapelaajan, Riku Partalan, Pulkkinen taustoittaa.

Pulkkinen muistelee kauden alussa tunnelmien olleen sellaiset, ettei tuloksia juuri kannattanut odottaa. Hän luonnehtiikin kautta selviämisyrityksiksi joukkueelle. Itselleen hän näkee menneen kauden hyvinä tilaisuuksina kehittyä, omaa pistesaldoa kertyi kolmen maalin ja yhden maalisyötön verran.

- Uusi päävalmentajamme Janne Malmi on tehnyt hyvää työtä saadessaan joukkueemme kasaan. Pelaajat yrittivät kaikkensa emmekä luovuttaneet, vaikka tilanne oli välillä aika ruma ja lohdutonkin. Sain vastuuta, eikä vaihtopenkillä juuri tarvinnut odotella. Otin tilanteista kaiken irti oppimisen kannalta. Jalat eivät enää tärise penkillä, kun valmentaja tulee käskemään kentälle ja 10-0 -tyyliset tappiolukemat kasvattivat selkärankaa. Kun liigasta putoaminen alkoi olla väistämätöntä, pelaamisesta tuli rennompaa ja pelit alkoivat sujua paremmin, Pulkkinen kertoo.

Futsalin strategisuus sytytti

Pulkkisen pelaajahistoria ulottuu vajaan kymmenen vuoden taakse, jolloin hän aloitti jalkapallolla Ilveksessä. Laji vaihtui kuitenkin pian futsaliin, koska Pulkkinen halusi harrastaa palloilulajia rennommalla meiningillä.

- Toiminta jalkapallossa meni mielestäni vähän liian totiseksi ikäiselleni: seitsemät treenit viikossa ja leirit päälle - en ehtinyt nähdä enää kavereitakaan. Vaihdoin Ilveksessä futsaliin, joka myös muuttui parin vuoden kuluttua totisemmaksi. Siinä vaiheessa se ei enää kuitenkaan haitannut, koska olin jo kasvanut ja kypsynyt harrastamaan lajia vakavamminkin, Pulkkinen muistelee.

- Pidän vahvuuksinani futsalissa pelin rakentamisen taitoja ja pehmeää kosketusta palloon, jolloin se ei karkaa nopeassakaan kuljetuksessa. Puolustuspelissä osaan peittää vastustajan vahvemman jalan eli syöttölinjoja vetopaikoilta, Pulkkinen kertoo vahvuuksistaan.

Ensi kauden pelipaikka vielä avoin

Pulkkinen on palkittu parhaana pelaajana kolmesti ja kerran nälkäisimpänä pelaajana liigapeleissä. Hän on ollut mukana U19-maajoukkueleirillä ja ottaisi mieluusti vastaan kutsun nuorten maajoukkueeseen. Esikuvikseen Pulkkinen mainitsee erinomaiset joukkuetoverinsa Jussi Rasvan ja Kalle Hasan sekä entisen joukkuetoverinsa Vili-Atte Mäkisen, joka vaikuttaa nykyisin Ilveksen miesten liigajoukkueessa.

PP-70:n pudottua Futsal-Liigasta Pulkkisenkin pelaajasopimus katkeaa, mutta mies haluaa ehdottomasti jatkaa lajin parissa jossain lähialueen seurassa, sillä hän kokee futsalin strategisena pelinä itselleen juuri oikeaksi lajiksi.

- Pidin futsalia aluksi sisällä pelattavana jalkapallona, mutta lajin tultua tutummaksi huomasin, että se on nopeatempoisempaa ja etenkin strategisesti monipuolisempaa kuin jalkapallo. Olen strateginen luonne, joten laji sopii minulle, ja kun olin oppinut futiksessa pallonkäsittelyn perustaidot, minun ei tarvinnut enää futsalissa niitä opetella, Pulkkinen pohtii suhdettaan lajiin.

Ei enää ''helppoja maaleja''

Jo kolmannen kauden FC Rauman Miesten Futsal-Ykkösen joukkueessa maalivahtina pelannut Aleksi Kuusenmäki (19) kokee kehittyneensä torjuntataidoissa selvästi tällä kaudella. Sen sijaan hänen joukkueensa alkukauden hyvä vauhti hieman hiipui loppukautta kohti.

- Tämä kausi on ollut sikäli hyvä, että olen saanut tasalaatuisuutta peliini: "helpot maalit" ovat jääneet pois. Varsinkin aloittaessani Ykkösessä 15-vuotiaana tein kaikenlaisia huonoja ratkaisuja. Päästin paljon sellaisia maaleja, jotka olisivat olleet aivan hyvin mahdollista ottaa kiinni. Nyt olen päässyt sellaisista virheistä, Kuusenmäki kertoo.

- Joukkueella meni hyvin syksystä tammikuulle, mutta kun sarjapaikka varmistui, panokset loppuivat. Toisaalta myös loukkaantumiset kavensivat mahdollisuuksiamme menestyä. Jos meillä olisi ollut esimerkiksi Tervareita vastaan 1-5 hävitessämme kaksi kentällistä mukana, lukemat olisivat olleet varmasti toisenlaiset. Mikäli kaikki olisi mennyt putkeen, olisimme voineet taistella Ykkösen kärkisijoista. Nyt joukkueeseen tarvittaisiin uusia pelaajia, mutta Raumalla ei yksinkertaisesti ole saatavilla riittävästi uutta pelaajamassaa futsaliin. Jalkapallo on paikkakunnalla vahvemmassa asemassa, Kuusenmäki harmittelee.

Kuva: Väinö Leppänen

B-junnuista Ykköseen

Kuusenmäki on FC Rauman kasvatti ja pelasi junnuna kesät jalkapalloa ja talvet futsalia. Hän aloitti lajin parissa jo yhdeksänvuotiaana, kun hänen ikäkausijoukkueensa alkoi treenata talvisin futsalia.

- Olen pienestä saakka tykännyt futsalista. Minua viehätti heti lajin nopeus. Pelitilanteita tulee paljon ja maalivahtina saa olla koko ajan pelissä mukana ja haastaa itseään eri tavoin. Maalivahdin paikan avauduttua FC Rauman Miesten Futsal-Ykkösestä pelaavassa joukkueessa aloitin siellä kaudella 2018- 19, Kuusenmäki muistelee.

- Olihan se kova paikka siirtyä B-junnuista seuran edustusjoukkueen ykkösmaalivahdiksi, mutta hoidin kauden ihan kunnialla ja osoitin voivani pelata sillä tasolla. Yksi tähänastisen futsalurani tähtihetkiä on ollut se, kun sain tehtyä ensimmäisen maalini EBK-pelissä. Sama peli oli ensimmäinen, jossa vastustajaei tehnyt yhtään maalia. Myös U19-maajoukkueleiri ja sieltä saamani hyvä palaute viime vuodelta kuuluvat urani kohokohtiin.

Taitava pelinlukija ja puolustuksen ohjaaja

Kuusenmäellä on viisi 02-ikäluokkansa piirinmestaruutta, joista kolme Satakunnan alueelta ja kaksi kattaen myös Turun. Lisäksi hän on ollut hankkimassa C-nuorten SM-pronssia ja sijoittunut joukkueineen B-junnujen SM-lopputurnauksessa seitsemännelle sijalle. Esikuvikseen lajissa Kuusenmäki mainitsee Akaa Futsalin maalivahti Kasper Kankaan ja Juha-Matti Savolaisen, jotka edustavat Suomen futsalmaajoukkuetta.

Futsalin ja jalkapallon tuomarointia harrastava Kuusenmäki pitää omina pelaajavahvuuksinaan pelin lukemisen taitoa ja aktiivisuutta puolustuksen ohjaamisessa. Niitä avuja täydentää vielä hänen 190 sentin pituutensa, jonka avulla mies pystyy peittämään maaliaukkoa monissa eri tilanteissa.

- Jatkan tulevalla kaudella Ykkösessä pelaamista, joka onnistunee hyvin myös tammikuussa alkavan varusmiespalvelukseni aikana. Pitemmän ajan tavoitteinani on kehittyä lajissa, päästä U19- maajoukkeen kanssa EM-kisoihin, ja joskus kenties jopa elättää itseni futsalin pelaamisella, Kuusenmäki hahmottelee tulevaisuuttaan.