Nora Heroum palasi tutulle pelipaikalle tuttuun ympäristöön – ” Haluan olla tärkeä pelaaja joukkueelle”

• Maajoukkueet

Helmareiden Nora Heroum teki paluun heinäkuun alussa Italiaan yhden Englannissa vietetyn kauden jälkeen, kun hän allekirjoitti vuoden sopimuksen Serie A:han nousseen roomalaisjoukkue Lazion kanssa.

Heroum kertoo päässeensä runsaasti uudistuneeseen nousijajoukkueeseen hyvin sisään.

- Minut on otettu todella hienosti vastaan ja olen viihtynyt muutenkin hyvin. Tänne oli selkeästi helpompi tulla kuin Englantiin, sillä kieli, sarja ja kulttuuri on tuttu, eikä maa ole täysin uusi. Haluan olla tärkeä pelaaja joukkueelle, Heroum kertoo.

- Lazio on iso organisaatio ja panostaa hyvin naisjalkapalloon. Harjoittelemme seuran miesten joukkueen kanssa samassa keskuksessa. Meillä on paljon nuoria ja lahjakkaita pelaajia. Emme kuitenkaan tavoittele pelkästään sarjassa säilymistä, vaan haluamme menestyä niin hyvin kuin vain voimme.

Tutussa opissa

Heroum pelasi Italian Serie A:ta jo kausina 2018–2020 Brescian ja Milanin paidassa. Yksi suuri syy Italiaan paluuseen oli huippupelaaja Carolina Morace. Italialainen valmensi naista jo AC Milanissa ja halusi hänet jälleen joukkueeseensa.

- Oli helppo tulla tänne, sillä Caroline on tuttu minulle jo ennestään ja hän minusta hyökkäävän puolustajan muovasikin. Caroline analysoi virheet peli kerrallaan ja sitten lähdemme kehittämään niitä asioita joukkueena ja henkilökohtaisesti. Saat varmasti palautetta, jos olet tehnyt jotain väärin. Tiedän hänen valmennustyylin ja nautin pelaamisesta hänen alaisuudessa.

Heroum on yksi peräti kymmenestä uudesta pelaajasta, jotka seura on tuonut joukkueeseensa alkaneelle kaudelle. Lazio on kuitenkin vielä sarjassa ilman pisteitä, sillä kahden pelatun kierroksen jälkeen tilillä on pelkkiä tappioita. Kauden avauksessa tuli 2-1-kotitappio Sampdorialle ja viime sunnuntaina joukkue hävisi vieraissa 1-0-lukemin Interille. Molemmissa kamppailuissa täydet minuutit pelannut Heroum sai myös Milanossa keltaisen kortin.

- Olen ihan tyytyväinen omiin otteisiini tähän saakka. Joukkueena pelasimme ensimmäisen ottelun huonosti, mutta toiseen paransimme huomattavasti, sillä Interillä on kova joukkue kasassa tälle kaudelle. En ole tietenkään tyytyväinen tuloksiin, mutta olemme nostaneet tasoamme jatkuvasti eli täytyy ottaa myös positiivista mukaan. Joukkueeseen on tullut paljon uusia pelaajia viime kaudesta, joten alussa on vielä ymmärrettävästikin totuttelua.

Seuraavaksi tulevana lauantaina vastaan asettuu molemmat ottelunsa voittanut Heroumin entisen seura AC Milan. Suomalainen odottaa vanhojen pelikavereidensa kohtaamista jo innolla.

- Totta kai se on hieno juttu nähdä tuttuja, mutta en koe sitä ottelua millään tavalla normaalista poikkeavana. Normaali ottelu ja jokaista peliä lähdetään samalla tavalla voittamaan.

Paluu omalle pelipaikalle

27-vuotiaan Heroumin viime kausi Brighton & Hove Albionissa oli pettymys. Vastuu jäi vähäiseksi ja kentälle päästyään Heroumia peluutettiin keskikentällä tai laitalinkkinä. Laziossa hän on päässyt Moracen alaisuudessa takaisin omalle tontilleen laitapuolustajaksi, jota hän pelaa myös yleensä maajoukkueessa.

- On ollut kiva päästä takaisin puolustukseen, sillä siellä olen pelannut myös Helmareissa. On tärkeää saada pelata samalla pelipaikalla niin seura kuin maajoukkueessakin.

- Laziossa ei ole tällä hetkellä ketään vasenjalkaista puolustajaa, joten hoidan vasemman pakin paikkaa ainakin siihen saakka. Pystyn itse pelaamaan molemmilla jaloilla, joten olen sen vuoksi ollut enemmän vasemmalla puolella.

”Olemme osoittaneet olevamme kova joukkue”

Naisten A-maajoukkue aloittaa MM-karsinnat tiistaina 21. syyskuuta Slovakiaa vastaan. Ottelu pelataan Turun Veritas Stadionilla kello 18.15 alkaen. Suomen kanssa MM-kisapaikasta taistelevat Slovakian lisäksi Irlanti, Georgia ja olympialaisissa loppuottelussa taistellut Ruotsi. Tilanne on haastava, mutta Heroum uskoo Helmareiden mahdollisuuksiin.

- Kova lohko, mutta ei mahdoton. Ruotsi osoitti jo olympialaisissa tasonsa ja he ovat varmasti suosikkeja. Kisapaikkaa lähdetään kuitenkin hakemaan ja siihen vahvasti uskotaan, 79 ottelua A-maajoukkueessa pelannut nainen kertoo.

Slovakia on Helmareille tuttu vastustaja puolentoista vuoden takaa. Kyproksella maaliskuussa 2020 pelatussa turnauksessa joukkueiden kohtaaminen päättyi Suomen 4-2-voittoon.

- Hyvä joukkue tulee vastaan. Tulee olemaan vaikea ottelu, mutta mielestäni olemme osoittaneet EM-kisapaikan ansiosta, että myös me olemme kova joukkue. Voittamaan lähdetään.

MM-lopputurnaus pelataan heinä-elokuussa 2023 Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Mukana on ensimmäistä kertaa 32 maata.

• Helmarit