Niukka tappio hiersi Huuhkajia: "Kaivertaa meitä kaikkia"

• Maajoukkueet

A-maajoukkueen pääkäskyttäjä Markku Kanerva piti Italian voittoa tietyllä tavalla ansaittuna, mutta oli silti pettynyt tappioon.

Tiukan taistelun jälkeen Italia oli sunnuntaina Ratinassa tahkotussa EM-karsintataistossa Huuhkajia parempi 2-1-lukemin.

- Jos lähdetään fiilispuolelta, niin totta kai tässä on pettynyt ja niin ovat pelaajatkin. Minusta se on hyvä merkki joukkueessa, että kun Italialle hävitään maalilla, niin ollaan pettyneitä. Toki ennen kaikkea tuo ratkaisu kaivertaa meitä kaikkia. Täytyy nyt se vielä tarkemmin katsoa, mutta sen mitä sen nopeasti katsoin sen uusintana, niin mielestäni pallo laukaistiin suoraan käteen ja se oli mielestäni luonnollisessa peliasennossa, Suomen päävalmentaja Markku Kanerva sanoi.

Kanerva puhui Italian toisesta maalista, joka syntyi rangaistuspotkusta. 11-metrinen vihellettiin, kun erotuomari katsoi Sauli Väisäsen blokanneen laukauksen kädellään. Väisäsen kädet eivät kuitenkaan olleet irti kropasta.

- En tiedä, ei ole varmaan tarkoitus, että noita lähdetään blokkaamaan kädet selän takana, se ei ole enää luonnollista pelaamista, Kanerva huomautti.

- Mutta toki täytyy myöntää, että Italialla oli vaarallisemmat paikat ja tietyllä tavalla se ansaitsi tuon voiton. Mutta ehkä tuo, miten se maali tuli rankkarista, mutta ennen kaikkea siinä ensimmäisessä maalissa oli vähän huonoa onnea. Se kimposi Paulus Arajuuren päästä ja yllätti Joona Toivion, ja siitä tuli se maali. Näköjään Italiaa vastaan on huonoa onnea. Udinessa tuli kimmokkeen kautta se heidän yksi maali.

Italian tiukasta puolustusmuurista ei juuri välejä löytynyt. Sen vuoksi Suomen hyökkäyspeli jäi osin vaisuksi.

- Totta kai se jätti toivomisen varaa, mutta kuten totesin, niin se on tosi hankala murtaa. Ja he reagoivat aika hyvin noihin negatiivisiin tilanteenvaihtoihin eli he tulivat aika nopeasti myös alas. Me ei aina ehkä ihan optimaalisesti pystytty hyödyntämään sitä hetkeä, että oltaisiin päästy haastamaan sitä hetkeä.

Kanerva teki muutamia muutoksia kokoonpanoon Kreikka-ottelusta. Jukka Raitalan tontille oikeaksi laitapuolustajaksi tai käytännössä wing backiksi tuli Albin Granlund, pelikiellossa olleen kapteenin Tim Sparvin korvasi Rasmus Schüller ja laidalla Lassi Lappalainen pääsi avaukseen Pyry Soirin sijaan. Koska Suomi pelasi 3-4-3-taktiikalla, kolmanneksi toppariksi nostettiin Sauli Väisänen.

Suomi on EM-karsintalohkossaan yhä toisena kuuden kierroksen jälkeen. Seuraavaksi Kanervan miehistö ottaa mittaa Bosnia-Hertsegovinasta (12.10.) ja sen jälkeen Turussa Armeniasta (15.10.). Ero kolmantena olevaan Armeniaan on kolme ja Bosniaan viisi pistettä.

- Kyllähän tämä omissa käsissä on. Lokakuun matsien painoarvo kasvoi ilman muuta. Jos tästäkin olisi pisteen saanut, niin se olisi ilman muuta helpottanut meidän tilannetta jatkossa. Mutta silti paljon on vielä pelissä. Mitään ei ole saavutettu, mutta en minä pahakseni pane tätä tilannetta, Kanerva totesi.

- Kyllä meidän pitää tuolta pisteitä vielä ottaa ennen kuin tavoitteeseen päästään. Matka on vielä pahasti kesken.

Kanervan mietteet löytyvät myös Huu-tv:stä >>

• miesten A-maajoukkue