Nikolai Alho nauttinut alusta Kreikassa – ”Asiat menivät tosi nopeasti”

• Maajoukkueet

Nikolai Alho siirtyi tammikuussa unkarilaisesta MTK Budapestista Kreikkaan Volos FC:n riveihin. Alholla on ollut hyvä startti uuteen joukkueeseen.

Volos oli kiinnostunut Alhosta jo kauan, mutta vielä syksyllä siirtoa ei saatu toteutettua.

- Oikeastaan jo loppukesästä ja alkusyksystä Volos otti yhteyttää ja oli kiinnostunut. Kesällä seurat eivät kuitenkaan löytäneet yhteisymmärrystä, kun minulla oli vielä vuosi sopimusta jäljellä enkä päässyt lähtemään,

Alho siirtyi budapestiläisseuraan talvella 2020 ja hänen sopimuksensa kattoi vielä loppukauden. Alholla ei ollut tarkoituksena siirtyä muualle kesken sopimuskautensa, mutta Volosin sinnikäs kosiskelu kuitenkin palkittiin, ja lopulta kreikkalaisjoukkue sai haluamansa pelaajan.

- Siirrolle oli montakin syytä. MTK:n alkukausi meni penkin alle ja siellä on kolmas valmentaja jo menossa alkukauden aikana. Siellä oli homma aika sekaisin. Sitten loukkaantumiseni osui vähän huonoon paikkaan ja tuli uusi koutsi, joka rakensi uutta joukkuetta. Itselläni oli fiilis, että pelaisin MTK:ssa kauden loppuun. Volos kuitenkin prässäsi ja he todella halusivat minut, Alho kertoo siirron taustoista.

Siirto saatiin lopulta maaliin varsin pikaisella aikataululla.

- Asiat menivät tosi nopeasti. Joulun välipäivinä tuli tietoa, että voisi olla mahdollista siirtyä Volosiin. Juttelin MTK:n ja koutsin kanssa, jonka jälkeen seurat pääsivät nopeasti yhteisymmärrykseen. Kaikki meni tosi nopeasti siinä joulun välipäivinä ja tammikuun ensimmäisen viikon aikana.

Hyvä alku Kreikassa

Alho vaihtoi maisemaa hyvillä mielin. Volos osoitti sinnikkyydellään todella haluavansa Huuhkaja-pelaajan riveihinsä. Se helpotti omalta osaltaan myös Alhon päätöksentekoa.

- Se oli isoin tekijä itselleni. Sekä seura, valmentaja, urheilutoimenjohtaja että presidentti halusivat kaikki minut sinne, eikä se ollut mikään hatusta vedetty seura. Se oli hyvä fiilis eikä se ollut vaikea päätös, kun vihreä valo tuli. Siinä pakattiin perheen kanssa kamat ja lähdettiin sitten Kreikkaan.

Alho pääsi heti tositoimiin siirtonsa jälkeen pelaten ensimmäisessä ottelussa täydet minuutit. Sen jälkeen toisessa ottelussa tullut lievä vamma pakotti hänet pienelle huilille, mutta hänet nähtäneen joukkueen mukana jo seuraavassa ottelussa.

- Ei siinä kauheasti ehtinyt miettiä. Kävin lääkärintarkastuksen, seuraavana päivänä liityin treeneihin ja pari päivää siitä pelasin jo ysikymppisen.

Kokonaisuudessaan Alho on ollut tyytyväinen oloihinsa uudessa seurassa ja maassa.

- On alkanut tosi hyvin. Huomaa, että tämä on suursarja ja joukkueet ovat tosi hyviä. Fanikulttuuri on aika makea ja välillä hurjakin. Soihdut palavat ja katsomossa on rymistelyä, naureskelee Alho.

Volos on tällä hetkellä tasaisessa Kreikan liigassa yhdeksäntenä, mutta taistelee tiukasti pääsystä ylempään loppusarjaan. Eroa kuudenteen sijaan on tällä hetkellä viisi pistettä.

- Volos on aika uusi seura, joka haluaa päästä Eurooppaan. Tavoitteena on päästä kuuden parhaan joukkoon taistelemaan europaikasta. Kaikki asiat natsasivat täällä myös siltä osin.

Nations League siintää edessä

Alho joutui jättämään syksyn viimeiset MM-karsintaottelut väliin loukkaantumisen takia, mutta seurasi tarkasti joukkueen edesottamuksia. Laitapelaajan mukaan maajoukkue on ottanut kokonaisuudessaan askeleita eteenpäin.

- Katsoin tietenkin kaikki matsit ja olin yhteydessä jätkiin koko ajan. Harmi, että MM-karsinnat loppuivat siihen. On siistiä olla osa joukkuetta ja siellä on aina positiivinen ilmapiiri. Mielestäni tulosten lisäksi myös futiksen laatu on noussut viime aikoina. Lisäksi fani- ja huuhkajakulttuuri on noussut. On mieletöntä olla osana sitä kokonaisuutta, Alho makustelee.

Huuhkajien seuraavat tosipelit alkavat kesäkuussa Nations Leaguessa. Suomen kanssa samaan lohkoon arvottiin Bosnia ja Hertsegovina, Romania ja Montenegro.

- En niin paljon mieti tulevia vastustaja. Nykyfutiksessa ei ole niin väliä joillain rankingsijoituksilla ja me olemme näyttäneet sen, että yhtenäisellä joukkueella voimme voittaa itseämme korkeammalla olevia.

- Jokainen matsi on varmasti vaikea, mutta olemme nostaneet tasoamme ja meidän pitää pystyä parhaimpaamme voittaaksemme lohkon. Innolla odotan niitä matseja, Alho katsoo jo kohti tulevia maaotteluita.

• Huuhkajat
  • miesten A-maajoukkue