Neljätoista seuratoimijaa päätti Seuratoimijan kehittäjän koulutuksen

• Seuratoiminta

Seuratoiminnan kehittäjän (SPL2) kolmannen vuosikurssin viimeinen lähijakso pidettiin Haaga-Helian kampuksella 26-27.11.2019.

Ensimmäisen päivänä käsiteltiin Walter ry:n Maurizio Pratesin fasilitoimana kulttuurien välistä vuorovaikutusta seuratoiminnassa sekä itsensä, intohimon ja ihmisten johtamista Haaga-Helian Martina Roos-Salmen ja Tiina Mehdon ohjauksella.Toisen lähijaksopäivän aikana paneuduttiin urheiluseuran johtamiseen HJK:n toiminnanjohtaja Timo Muurisen ja Vierumäen urheiluopiston urheilun ja hyvinvointijohtajan Jukka Tiikajan alustuksilla.

Annariina Seppä kertoi, että SPL2-koulutuksesta oli konkreettista hyötyä seuratyöhön.

- Sain työkaluja mm. vapaaehtoisten johtamiseen, oman työn organisointiin sekä kulttuurien väliseen kohtaamiseen arjen seuratyössä. Teimme kurssin kehittämistehtävän yhdessä Esport Hongan Hexi Artevan kanssa. Kehittämistehtävän aiheena oli FC Honka ry:n ja Esport Hongan yhteistyö, sen organisointi sekä prosessien ja vastuiden kirjaaminen. Kehittämistehtävästä tulee olemaan todellista hyötyä organisaatioiden välisessä yhteistyössä ja sen kehittämisessä.

EIF:n Niklas Busk jatkoi:

- SPL2 -koulutus on kokonaisuuden osalta ollut erittäin positiivinen kokemus ja siitä nousee itselle päällimmäiseksi mieleen kolme asiaa:

Seuran kehittämissuunnitelma
”Loistava mahdollisuus saada jokin konkreettinen asia vietyä eteenpäin oman seuran toiminnassa. Koulutuksen aikana saa mahtavasti vertaistukea muilta kurssilaisilta sekä sitten koulutuksen eri ammattilaisilta”

Urheilu- ja itsensä johtamisen työkalut
”Tiivis ja hyvä kokonaisuus missä oppi käytännöllisiä johtamistapoja seuran toimijoiden/vapaaehtoisten johtamiseen. Koulutuksessa esille tulleita tapoja on varsin helppo ottaa käytäntöön esimerkiksi seuran hallitustyöskentelyssä. Nykyisin kun kaikilla on kiire ja tekemistä riittää enemmän kuin mitä on tekijöitä, niin itsensä johtaminen korostuu entisestään oman hyvinvoinnin varmistamiseksi. Tähän annettiin muutama hyvinkin helppo ja yksinkertainen työkalu millä arki toivon mukaan helpottuu”

Verkostoituminen/vertaistuki
”Ei tätä kokonaisuutta voi ikinä korostaa liikaa. Oli aivan mahtavaa kokoontua hyvässä porukassa muutamaksi päiväksi kouluttautumaan ja vaihtamaan mielipiteitä. Kyllä ne pienemmät ja suuremmatkin arjen murheet unohtuivat ja sai ihan uutta virtaa tekemiseen”

Lisää SPL2-seuratoiminnan kehittäjän koulutuksesta >>

SPL2- seuratoiminnan kehittäjän koulutukseen osallistuivat:

Hexi Arteva, FC Esport Honka, manageri
Heli Backman, Ponnistus, hallituksen jäsen