Natalia Kuikka: “Tietenkin haluamme voittaa, koska haluamme päästä kisoihin”

• Maajoukkueet

Helmareiden puolustuksen tukipilareihin kuuluvalla Natalia Kuikalla on takana hyvä treeniviikko ja kemiläislähtöinen puolustaja on valmis tiistain Irlanti-otteluun.

Helmarit hakivat torstaina hienon 0–3 vierasvoiton Georgiasta ottelussa, joka oli Tinja-Riikka Korpelan uran 100. A-maaottelu. Tbilisin illassa Suomen puolustuslinjasta puuttui Portland Thornsin Natalia Kuikka, joka ei matkustanut joukkueen mukana Georgiaan.

Kuikka liittyi maajoukkueen mukaan jo tiistaina Helsingissä, mutta Georgian reissu päätettiin jättää väliin viime aikojen tiukan ottelutahdin ja raskaan matkustamisen vuoksi. Joukkueen Georgian matkan ajan Kuikka harjoitteli ohjatusti muun muassa Leppävaaran viheriöllä.

- Paljon tatseja ja syöttöjä, vähän futistennistä ja tietenkin maalintekoa. Oli kyllä todella mukavat ja hauskat treenit, Kuikka kertoo harjoituksistaan.

61 A-maaottelua pelannut Kuikka palasi innoissaan joukkueen mukaan, kun Helmarit palasivat takaisin Helsinkiin.

- Olin juuri nuo pari päivää yksin täällä Suomessa, ja nyt on kiva nähdä kaikkia kavereita taas ja päästä sosialisoitumaan, Kuikka sanoo.

Irlanti tarjoaa kovan haasteen Helmareille

Helmareiden MM-karsintaurakka jatkuu tiistaina, kun joukkue pelaa kahdeksan vuoden tauon jälkeen Helsingin legendaarisen Olympiastadionin viheriölle.

- Itse ainakin olen hyvillä mielillä ja uskoisin, että Georgia-voiton jälkeen myös muut ovat aika hyvällä mielellä, Kuikka kertoo tunnelmistaan tärkeän Irlanti-ottelun alla.

Tiistaina vieraaksi Helsinkiin saapuva Irlanti pelasi Suomen tapaan torstaina, kun se kohtasi kotikentällään Ruotsin. Hollantilaisen Vera Pauwin luotsaama joukkue laittoi hallitsevan olympiahopeamitalistin tiukille, ottelun päättyessä Ruotsin 0–1 voittoon. Ottelun ainoa maali syntyi avausjakson lopulla, kun Birminghamin puolustaja Louise Quinn ohjasi epäonnisesti Stina Blacksteniuksen syötön omaan maaliin. Irlannin ja Ruotsin välinen ottelu alkoi Helmareiden Georgia-ottelun jälkeen, joten Kuikalla oli aikaa tarkkailla tulevaa vastustajaa television välityksellä.

- Tietenkin on kova peli tulossa. Katsoin vähän sitä Irlannin ja Ruotsin peliä ja 1–0 tulos Ruotsia vastaan on mielestäni aika kova, Kuikka sanoo.

Vaikka Irlanti osoitti tasonsa Ruotsia vastaan, on Helmareiden tavoite tiistain ottelussa selkeä.

-  Kova odotukset otteluun, ja tietenkin haluamme voittaa, koska haluamme päästä kisoihin. Meidän pitää vaan löytää omat aseemme Irlannin kaatoon, eikä varmasti ole helppo peli tulossa, Kuikka toteaa.

Energiaa yleisöstä

Tiistain ottelu on Helmareille ainutlaatuinen, sillä kyseessä on joukkueen paluu legendaariseen jalkapallopyhättöön kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Tiistain otteluun on toistaiseksi myyty komeasti yli 4 500 lippua, joten syyskuussa Turussa pelatun Slovakia-ottelun tapaan Helmarit saavat jälleen taakseen kotiyleisön vankan tuen.

- Olen itse tuolla Jenkeissä nyt tottunut siihen, että on katsojia. Kiva, että täällä Suomessakin ihmiset tulevat katsomaan peliä ja kannustamaan meitä. Kyllä se aina tuo ekstraenergiaa peleihin, kun kuulee, että kannustetaan ja katsomossakin ovat kaikki ihan mukana siinä meidän pelissä, Kuikka tunnelmoi.

Suomen ja Irlannin välinen MM-karsintaottelu alkaa Olympiastadionilla tiistaina (26.10.) klo 18.15. Omat lippusi otteluun voit hankkia TÄÄLTÄ >>

• Helmarit