”Nämä ovat merkittäviä tapahtumia” - Huuhkaja- ja Helmariturnaukset elokuussa

• Maajoukkueet

Huuhkaja- ja Helmariturnauksista on muodostunut tärkeitä pelaajatarkkailu- ja koulutustapahtumia. Halu järjestää laadukkaita tapahtumia on yhä vahva poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta.

Huuhkaja- ja Helmariturnaukset ovat osa vuonna 2016 lanseerattua Huuhkaja-Helmaritoimintaa, jossa yhdistyvät pelaajatarkkailu ja valmennusosaamisen kehittäminen. Aiemmin kesäkuulle suunnitellut tapahtumat jouduttiin siirtämään myöhäisempään ajankohtaan poikkeuksellisen tilanteen takia.

Vuoden 2020 Helmariturnaus järjestetään 30.7.–2.8. ja Huuhkajaturnaus on vuorossa 6.–9.8. Tänä vuonna Helmariturnaus on 05-ikäluokalle ja Huuhkajaturnaus 06-ikäluokalle. Molemmat tapahtumat järjestetään tuttuun tapaan Eerikkilässä. Turnaukset järjestetään, mikäli viranomaisten rajoitukset sen sallivat.

Vallitseva tilanne on luonut omat haasteensa tapahtumien suunnittelulle, mutta tahtotila laadukkaiden tapahtumien järjestämiseen on vahva. Positiiviset kokemukset ovat osoittaneet Huuhkaja- ja Helmariturnausten olevan arvokkaita tapahtumia kaikille osallistuville tahoille.

- Kokemukset ovat näistä turnauksista ovat olleet hyviä. Varsinkin palaute viime vuodesta oli todella hyvää. Siksi haluamme järjestää nämä tärkeät tapahtumat. Huomioimme järjestelyissä totta kai kaikki yleiset säädökset ja rajoitukset, Palloliiton koulutuspäällikkö Matti Lähitie kertoo.

Huuhkaja- ja Helmariturnaukset toimivat pelaajatarkkailutapahtumina, joista käynnistyy kyseisten ikäluokkien Palloliiton alue- ja maajoukkuetoiminta. Koronavirustilanteen vaikutukset asettavat haasteita myös tapahtumia edeltävälle pelaajatarkkailulle.

- Pelaajatarkkailun osalta tulee tietyllä tavalla kiire, mutta teemme parhaamme, jotta siinäkin onnistuttaisiin, Lähitie sanoo.

Turnaukset toimivat myös tärkeinä koulutustapahtumina. Tapahtumissa koulutetaan kymmeniä joukkuevalmentajia, maalivahtivalmentajia ja videoanalyytikoita ja erotuomareita. Muun muassa UEFA A ja GK B- lähijaksot, valmentajien täydennyskoulutus, videoanalyytikkokoulutus ja erotuomarikoulutus kuuluvat vuoden 2020 Huuhkaja- ja Helmariturnauksissa järjestettäviin koulutuksiin. Osa turnausten joukkueiden valmentajista on kerätty alueilta.

- UEFA A:n malliryhmäleiri jouduttiin perumaan koronavirustilanteen takia, joten se integroidaan nyt osaksi näitä tapahtumia.

Huuhkaja- ja Helmariturnaukset järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa Seurojen Palloliitto -organisaatiomuutoksen jälkeen.

- Tämä on ensimmäinen kerta, kun valtakunnallinen organisaatio järjestää nämä tapahtumat uudessa organisaatiossa, sekin tuo oman mausteensa tähän. Tapahtumat pyritään kuitenkin järjestämään samalla tavalla kuin ennenkin, rajoitukset ja säädökset huomioiden, Lähitie sanoo organisaatiomuutoksen vaikutuksista.

Turnauksia odotetaan innolla myös järjestäjien taholla.

- Nämä ovat merkittäviä tapahtumia. Olemme liikkeellä todella positiivisella asenteella, Lähitie päättää.

Lisätietoja Huuhkaja- ja Helmaritoiminnasta >>

• P2006