Näkymättömän työn sankarit – Tässä on Huuhkajien taustajoukot EM-kisoissa

• Maajoukkueet

Huuhkajilla on EM-kisoissa tukenaan kokeneista ammattilaisista koostuva taustatiimi.

Huuhkajista puhuttaessa keskustelu keskittyy usein pelaajiin ja päävalmentaja Markku Kanervaan. Joukkueen taustalla työskennellään kuitenkin lähes kellon ympäri kymmenien kokeneiden ammattilaisten toimesta.

Ketä Huuhkajien taustatiimiin sitten kuuluu?

Kanervalla on tukenaan kokenut ja pitkään yhdessä toiminut valmennustiimi. Päävalmentajan tukena valmentajina toimivat Kari Martonen, Mika Nurmela, maalivahtivalmennuksesta vastaava Antti Niemi sekä vastustajien scouttauksesta vastuussa oleva Toni Korkeakunnas. Joukkueen pelianalyytikkona on Henri Lehto.

Fysiikkavalmentaja Joni Ruuskanen on tuorein jäsen Huuhkajien taustajoukoissa. Myös Palloliiton fyysisen valmennuksen asiantuntijana toimiva Ruuskanen liittyi ryhmään maaliskuun maajoukkueleirillä. Kuntoutusvalmentaja ja fysioterapeutti Jari-Pekka Keurulainen sen sijaan kuuluu taustaryhmän kokeneimpiin – vuonna 2019 Captains Ball -palkinnon saanut ”Gene” on ollut A-maajoukkueen mukana jo noin 30 vuoden ajan.

Kokemusta löytyy reilusti osteopaatti Hannu Kanervalta, joka on ollut maajoukkueen matkassa yli 20 vuotta, sekä Respect-palkitulta kuntohoitaja Paavo Leiramolta, joka on toiminut yli neljän vuosikymmenen ajan poikien, nuorten ja aikuisten maajoukkueissa. Pelaajat kuntoon hieroo 25 maaottelua pelaajaurallaan pelannut Kaje Rissanen

Huoltaja Jari Parikka edusti Suomea maajoukkuepaidassa neljäntoista ottelun verran. Huoltajana toimii myös Palloliiton logistiikkapäällikkö Markku Syväoja. Äärimmäisen tärkeässä roolissa, varsinkin korona-aikana, on joukkueen lääkäri Heikki Kinnunen.

Yli 30 vuotta Huuhkajia johtanut Lennart Wangel siirtyi eläkkeelle kesällä 2020, mutta hän toimii vielä joukkueenjohtajana historiallisissa EM-kisoissa yhdessä seuraajansa, Joonas Vilkin, kanssa.

Media-asioista vastaa mediapäällikkö Timo Walden. Huuhkajien matkassa sisältöä sosiaaliseen mediaan ja muualle tuottaa Jyri Sulander.

Huuhkajat ravitsee kokki Reijo Junkkari. Joukkueen turvallisuudesta EM-kisoissa huolehtii turvallisuuspäällikkö Jaana Honkanen

Valmentaja Kari Martonen
Valmentaja Mika Nurmela