Naisten Suomen Cup: KuPS saa revanssin viime kauden välieräkohtaamisesta

• Jalkapallosarjat

Naisten Suomen Cupin toisessa välieräkohtaamisessa toisistaan mittaa ottavat hallitseva mestari Åland United ja Kuopion Palloseura. KuPS hakee ottelussa revanssia viime vuoden välieräkohtaamisesta.

Viime kaudella Kuopion Palloseura ja Åland United kohtasivat välieräottelussa, joka ei hevillä unohdu. Kuopiolaiset hallitsivat ensimmäistä puoliaikaa, ja onnistuivat jo karkaamaan kahden maalin johtoasemaan. Ensimmäisen puoliajan lopulla ahvenanmaalaiset kavensivat tilanteeksi 1–2, ja toinen puoliaika pääsi alkamaan tasaisissa merkeissä. Kahden nälkäisen joukkueen hakiessa ratkaisua molemmissa päissä tapahtui jatkuvasti. Lopulta ÅU tuli tasoihin lisäajalla. Henkeäsalpaavan jännittävän ottelun loppuratkaisu nähtiin vasta rangaistuspotkukilpailussa, jonka Åland United vei nimiinsä 4–3. Ja kuten on tapana sanoa, loppu on historiaa: Åland United eteni mestaruuteen asti.

Ahvenanmaalaisten puikoissa vielä viime kaudella oli Samuel Fagerholm, joka luotsasi tiiminsä tuplamestaruuteen. Sittemmin Fagerholm on siirtynyt muihin kuvioihin, ja mestarijoukkueen puikkoihin on hypännyt englantilainen Steve Beeks, joka valmensi Åland Unitedia myös kausina 2011 ja 2012. Valmennuksen lisäksi myös koko joukkue on kokenut laajan uudistumisprosessin. Uusia pelaajia on saapunut reilusti niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Joukkue on vaikuttanut pelaavan hyvin yhteen, ja jälki Suomen Cupin peleissä sen mukaista. Viimeisimpänä ahvenanmaalaiset nappasivat puolivälierässä 3–0-voiton PK-35:stä. Päävalmentaja Beeks kuitenkin myöntää, että joukkueen rakentaminen on vielä kesken. Hänen odotuksensa välieräottelua kohtaan ovat siitä huolimatta korkealla.

– Olemme todella innoissamme, että olemme välierissä. Ottelu pelataan ennen kuin joukkueemme on täysin valmis, mutta odotamme innolla haastetta ja valmistaudumme eeppiseen otteluun! Beeks kertoo.

Myös KuPS:n päävalmentaja Ollipekka Ojala on pannut merkille suuret muutokset ahvenanmaalaisten joukkueessa.

– ÅU on muuttunut todella paljon ja niin on myös heidän pelaamisensa. Heillä on erittäin vahva joukkue, jossa on monta hyvää yksilöä. Heidän hyökkäyspelaamisensa rakenne on aikaisempaa erilainen ja aikaisemmissa otteluissa he ovat pyrkineet roolittamaan pelin erilailla riippuen hyökkäävätkö he vasemmalta vai oikealta laidalta.

Ojala korostaa, että KuPS todella haluaa edetä finaaliin Suomen Cupissa. Samoilla linjoilla on myös kuopiolaisten kapteenistoon kuuluva maalivahti Emma Immonen.

– Meille tuleva ottelu tulee olemaan revanssi viime vuoden välieräottelusta ja haluamme näyttää kentällä saman tien, että tällä kertaa emme suostu häviämään. Hampaankoloon on jäänyt hyvää katkeruutta viime vuodelta ja nyt olemme valmiita etenemään finaaliin saakka.

Immonen uskoo, että KuPS tulee olemaan vielä viime vuotta vahvempi vastustaja. Maalivahdin mukaan kuopiolaisten suurimmat vahvuudet ovat hyökkäyspäässä, mutta Åland Unitedin lyöminen vaatii kokonaisvaltaista onnistumista.

– Hyökkäyspelaamisemme vaarallisuus tulee olemaan yksi isoista vahvuuksistamme, kun lähdemme tavoittelemaan finaalipaikkaa cupissa. Koska Åland on kokonaisuudessaan hyvin laadukas joukkue, on meidän keskityttävä ennen kaikkea tasapainoiseen peliesitykseen. Emme voi nukkua missään vaiheessa ottelua, vaan koko ajan täytyy olla terävällä jalalla liikkeellä. Puolustuspelissä jokaisen täytyy laittaa itsensä likoon 100-prosenttisesti.

• Suomen Cup naiset