Naisten Liiga palaa tauolta kahden ottelun voimin

• Jalkapallosarjat

Naisten Liiga palaa muutaman viikon kesätauolta keskiviikkona, kun ohjelmassa on kaksi ottelua.

Ke 26.6. kello 18.30 JyPK-IK Myran
IK Myran -ottelu aloittaa JyPKin härkäviikot, sillä 17 päivän aikana vihreät pelaavat viisi ottelua. Heinäkuun alku on siis loppukautta ajatellen erittäin tärkeä. Heinäkuun puolivälissä rästiottelut ovat pelattuina ja päästään katsomaan reaaliaikaista sarjatilannetta.

JyPK lähti saman vastustajan kanssa jonka kanssa sieltä palaa. Alavetelissä JyPK pystyi raastamaan 1-2 vierasvoiton. Vihreiden peli ei ollut jengoillaan, mutta Lavdije Begollin rankkari ja Henna Honkasen runnoma maali kolmannesta reboundista riitti pisteisiin. Viimeisen puoli tuntia Myran painosti kovaa, mutta yhtä kavennusmaalia enempää eivät keltamustat saaneet.

Keskiviikkona JyPKin pitää parantaa pallollista pelaamistaan, johon se ei edellisessä kohtaamisessa päässyt kunnolla kiinni missään vaiheessa. Myranilla ei ollut ensimmäisen tunnin aikana yhtään kunnon maalipaikkaa. Ottelun lopussa se kuitenkin iski terävästi vastaiskuista ja sellaisesta tuli myös kavennusmaali.

Haaste kovenee jo senkin takia, että kaksi peräkkäistä ottelua samaa vastustajaa vastaan opettaa aina. Vihreiden pitää ottaa peli itselleen alusta asti ja pelata pallolla viisaasti sekä rohkeasti eikä antaa Myranille paikkoja vastaiskuille. JyPK on pystynyt parhaimmillaan kontrolloimaan peliä tyylikkäästi, kuten TPS -ottelun 1. puoliaika. Toistamalla tuo sama läpi ottelun, jäävät pisteet todennäköisesti Harjulle. JyPKin tehokkain on alkukaudesta ollut myös Alavetelissä maalin tehnyt Henna Honkanen.

Myran on tällä hetkellä sijalla 10. Se vahvistui tauon aikana brittipelaaja Rachel Toplissilla. Tosin JyPK-otteluun Topliss ei vielä ehdi. Kesäkuun alun kohtaamisessa Myran oli telineissä tunnin, mutta ottelun loppu osoitti että parhaimmillaan potentiaalia on, kunhan joukkue saa sen ulosmitattua. Myranin tehokkain on edellisessä ottelussa joukkueen maalin alustanut Sofia Matikainen.

- Myran reissulta opittiin, että meidän pitää pystyä pelaamaan pitempiä hyökkäyksiä ja liikuttamaan vastustajaa enemmän myös sivuttain. Myran pelaa aika suoraviivaisesti palloa hyökkääjille ja linjan taakse, joka meidän on tiedostettava koko ajan. Kun me hyökätään hyvässä tasapainossa, niin nämä nopeat tilanteenvaihdot on paljon helpompi puolustaa vaarattomiksi. Tavoitteena keskiviikolle onkin saada puolustettua mahdollisimman paljon pallonhallinnan kautta. Samalla meidän pitää pystyä rakentelemaan tarpeeksi laadukkaita maalipaikkoja, että kolme pistettä jäävät Harjulle. Juhannuksen jälkeinen treeni näytti erittäin lupaavalta ja uskon että ollaan valmiita aloittamaan tämä isojen pelien putki, JyPK:n päävalmentaja Mikko Manninen toteaa seuran sivuilla.

JyPKin keskikentältä puuttuu varmuudella Lavdije Begolli varoitustilin täyttymisen takia.

Ke 26.6. kello 19.00 Ilves-TPS
Samat joukkueet kohtasivat juuri ennen taukoa Turussa. Tässä ottelussa TPS oli parempi luvuin 1-0.

Helteisellä yläkentällä pelattu ottelu oli melko tasainen, vaikka Ilveksellä oli vaikeuksia oman hyökkäyspelin kanssa.

- Edellinen TPS-ottelu oli meille todella vaikea. Missään vaiheessa ei päästy omaan hyökkäyspeliin sisälle ja peli olikin tosi vähäpaikkainen keskialueen vääntö, kommentoi Ilvksen päävalmentaja Mikko Lepistö edellistä TPS-ottelua tamperelaisten sivuilla.

TPS majailee sarjataulukossa kuudennella sijalla kolmen pisteen kaulalla Ilvekseen. Ilveksellä on kuitenkin yksi ottelu vähemmän pelattuna.

Edellisessä ottelussa Ilves jäi nollille ja eikä TPS tule varmasti päästämään Ilvestä helpolla maalipaikoille Tammelassakaan. TPS:llä on todella hyvä puolustuslinja, josta löytyy kokeneita liigapelaajaa kuten Emma Santamäki ja Mira Uronen. Myös maalivahti Siiri Välimaa on ollut varma maalillaan koko alkukauden. Hyvästä puolustuspelaamisesta kertoo myös se, että TPS on päästänyt toiseksi vähiten maaleja Naisten Liigassa alkukauden aikana.

Ilves lähtee otteluun levänneenä ja valmiina.

- Viikon verran huilattiin tiukan jakson jälkeen ja nyt päästään tuoreina alkavaan otteluruuhkaan. TPS oli meitä yhden maalin verran parempi ja sitä lähdemme muuttamaan Tammelaan. Juoksuvoiman ja tahtotilan on oltava kovalla tasolla turkulaisia vastaan. Panokset kovenee ja nyt onkin mielenkiintoista nähdä miten se vaikuttaa kehenkin. Huiput nauttivat huippupeleistä ja saavat parhaansa irti kun sitä tarvitaan. Voitosta lähdetään pelaamaan, ennakoi Lepistö keskiviikon kamppailua.

- Ilves-pelin jälkeen otettiin reilu viikon loma kokonaan jalkapallosta ja juhannusviikolla palattiin taas takaisin virkeinä ja levänneinä harjoituksiin. Katselin vähän kuin kertauksena uudestaan vielä sen edellisen Ilves-ottelun. Ensimmäinen puoliaika oli tasainen ja aika ympäripyöreä, mutta ehkä me kuitenkin toisen puoliajan esityksellä se maalin voitto siitä ansaittiin. Helpolla se voitto ei kuitenkaan tullut, TPS:n päävalmentaja Petteri Joensuu kertoo seuran sivuilla.

- Ilves haluaa tietenkin kuitata Turun tappionsa, se on varma asia. Tammelassa on edessä taas vaihteeksi luonnonnurmipeli ja sen vaatimuksiin pitää sopeutua, Joensuu muistuttaa.

Ilves ja TPS taistelevat sarjassa muutenkin samoista sijoituksista. Molemmat haluavat päästä sarjan kärkipään ja ylemmän keskikastin imuun ja sitä kautta varmistaa paikkansa ylemmässä loppusarjassa. Taistelu viimeisistä ylemmän loppusarjan paikoista HJK:n ja FC Hongan takana tulee olemaan todella kovaa. TiPS ja KuPS ovat tällä hetkellä myös melko vahvoilla. Sen jälkeen onkin erittäin tasaista ja oikeastaan kaikki joukkueet ovat vielä ainakin jotenkin ylemmän loppusarjan paikoista taistelemassa. Neljän runkosarjan heikomman joukkueen kohtalonahan on jäädä alempaan loppusarjaan.

- Taistelu on kovaa viivan molemmin puolin. Kun kaksi seuraavaa rästipeliämme on pelattu, niin sitten nähdään sarjataulukonkin suhteen, että missä mennään oikeasti. Mennään vaan rohkeasti mukaan hämmentämään kokonaisuutta. Tämähän on äärimmäisen tärkeä viikko meille. kun samoista sijoituksista tappelevat Ilves ja JyPK kohdataan taas peräkkäin, Joensuu painottaa.

TPS:n pelaajien terveystilanteen suhteen ei ole varsinaisia muutoksia, mutta muutamia tarkennuksia kyllä.

- Takapakkia ei ole tullut, tilanne on suurin piirtein sama kuin ennen taukoa. Hirvosen Tiia on aloitellut jo pallollisen treenaamisen ja Träskin Patu on valitettavasti edelleen sivussa. Patun kohdalla tilanne arvioidaan pitkällä tähtäimella, eli joutuuko hän operoitavaksi nyt, vai vasta myöhemmin. Muuten pelaajamme ovat pelikunnossa, Joensuu täsmentää.

Naisten Liigassa järjestetään tänä vuonna #naistenliigatekeehyvää -kampanja. Ilves pelaa oman hyväntekeväisyys ottelunsa heinäkuun 27. päivä (Ilves – Tips).  Hyväntekeväisyys kohteeksi valikoitua Lastenklinikan tuki ry ja tarkemmin uudet lelut uudelle Lastenklinikalle.  Kaikissa seuraavissa neljässä kotipelissä on mahdollista lahjoittaa rahaa lelukassaa varten. Lippaan löytyvät sisääntulon ja myyntipisteisiin yhteydestä.

• Ilves Naiset
  • IK Myran