Naisten Liiga käynnistyy lauantaina

• Jalkapallosarjat

Naisten Liigan ensimmäiset pelit pelataan lauantaina, kun ohjelmassa on neljä ottelua.

La 24.3. 13.30 Ilves-TPS
Kausi 2018 potkaistaan käyntiin Tampereella, kun Ilves saa Pirkkahalliin vastaansa TPS:n. Ilves ja TPS kohtasivat viimeisessä harjoitusottelussa, jossa Ilves oli TPS:aa parempi. Nyt kuitenkin on aika unohtaa edellinen ottelu ja siirtää katseet liigan aloittavaan otteluun. Molemmilla joukkueilla oli vielä kenraalipelissä parannettavaa, mutta saa nähdä mitä joukkueet ovat saaneet viikossa aikaiseksi.

Ilveksen päävalmentaja Ville Väisänen tietää Ilveksen saavan vastaan kovan joukkueen.

- Mahtavaa, että kausi alkaa ja aletaan jälleen pelaamaan pisteistä. Uskon, että lauantaille on luvassa tasainen ja laadukas ottelu. Sellainen pelattiin jo edellisenä lauantaina, mutta nyt kun pelataan pisteistä, niin toki se antaa oman lisäjännityksen molemmille joukkueille. Toivottavasti yleisö löytää Pirkkahalliin ja saadaan heti kauden alusta vahva kannattajien tuki siivittämään meidät hyvään kauteen, Väisänen toteaa tamperelaisten sivuilla.

Viimeiset harjoitusviikot ennen sarjan avausta, Ilves on pystynyt harjoittelemaan hyvin. Talven joukkuetta vaivannut sairastelukierre näyttäisi olevan selätetty, ja lähes kaikki pelaajat ovat pystyneet treenaamaan suunnitellusti.

- Joukkueessa on ollut mahtava henki ja tekeminen ja uskon, että olemme todella valmiita avaukseen. Avausottelusta tulee varmasti tasainen, sillä myös TPS omaa hyvän joukkueen ja lisämausteen otteluun tuo se, että joukkueet kohtasivat vain viikko sitten, joten tähän kamppailuun lähtiessä joukkueet tuntevat toistensa pelitavan, kertoo Ilveksen kapteeni Kaisa Björn tulevasta ottelusta.

La 24.3. 15.00 FC Honka-HJK
Toisessa ottelussa nähdään todellinen herkkupala, kun viime kauden mestari FC Honka saa kotikentälleen pronssijoukkue HJK:n.

FC Honka aloittaa pitkästä aikaa kautensa hallitsevana mestarina. Joukkueen runko on säilynyt hyvin kasassa. Merkittävimmät lähtijät ovat IK Myraniin siirtynyt Janni Laakso ja opiskelujen takia TPS:n raitapaitaan vaihtanut Katja Hakala. Tulopuolella ovat TPS:stä tulleet Jutta Rantala ja Elli Pikkujämsä. Omista junioreista rinkiin on nostettu Jessika Lindström sekä Inka Kaivola.

Honka kohtasi HJK:n helmikuussa harjoitusottelun merkeissä Talin hallissa. Emännät veivät tuon taiston 2-1 maalintekijöinään Linda Ruutu ja Maiju Hirvonen. Hongan ainokaisen viimeisteli Ella-Rosa Huusko.

Honkaan talvikauden aikana siirtynyt Jutta Rantala odottaa avausottelua innolla:

- Olen ollut tosi tyytyväinen seuran vaihtoon. Joka treeneissä mennään täysillä ja oma pelinikin on alkanut sujumaan sekä treeneissä että harjoitusotteluissa. Itselläni on hyvä fiilis ja odotukset ovat korkealla koko kauden suhteen. Joukkueestakin huomaa, että jokainen odottaa innolla kauden starttia lauantaina, Rantala miettii espoolaisten sivuilla.

Päävalmentaja Luciano Posillipo on tuoreen vahvistuksensa kanssa samoilla linjoilla:

- Huomenna alkaa kausi 2018. On hienoa, että pelaamme ensimmäisen pelin paikallisvastustaja HJK:ta vastaan. HJK on satsannut monta vuotta kasvattaakseen menestystään, joten varmasti heilläkin odotukset kauteen ovat kovat.

- Vastustajan HJK on tuttu, mutta mielenkiintoista nähdä mikä heidän pelaamissaan on tänä vuonna erilailla, uusien pelaajien lisäksi. Odotan normaalia paikalliskamppailun tunnelmaa ja parhaita pelillisiä otteita molemmilta joukkueilta.

- Meillä on ollut hyvä ja tehokas harjoituskausi. Olemme valmiit aloittamaan kauden 2018. Tulkaa paikanpäälle katsomaan.

HJK:n päävalmentaja Joonas Rantasen mukaan avauspelin läheisyys luo joukkueen ilmapiirin omanlaisensa tunnelman.

- Siinä vaiheessa, kun sarjapelit käynnistyvät, tunnelma valpastuu entisestään. Lataus on olemassa ja niin sen kuuluukin olla, Rantanen toteaa HJK:n sivuilla.

- Meillä on takana seesteinen preseason. Olemme pelanneet paljon, tehneet maaleja ja voittaneet. Peli on kehittynyt suuntaan, mihin olemme halunneet sitä viedä. Olo on luottavainen koko sarjaa ajatellen. Nyt katsotaan mihin se riittää, Rantanen toteaa ja naurahtaa käyttämälleen urheilukliseelle.

Terveystilanne joukkueessa on hyvä. Annika Huhta on U17-maajoukkueen mukana EM-jatkokarsinnassa ja sen vuoksi poissa vahvuudesta, mutta muutoin kompromisseja kokoonpanossa ei ole tarpeen tehdä. HJK:n valmistautuminen avausotteluun etenee suunnitelman mukaisesti.

- Meillä on tietty prosessi valmistavassa treenissä ja sen mukaisesti etenemme. Se tuo luottamusta ja turvaa omaan suoritukseen, Rantanen toteaa ja jatkaa.

- Hieno tilanne avata kausi paikallispelillä Suomen mestaria vastaan. Toivottavasti kannattajat ovat tukenamme myös Espoossa.

La 24.3. 16.00 ONS-JyPK
Kaudeksi 2017 liigaan nousseet jyväskyläläiset olivat pari pykälää parempia voittaen alaloppusarjan selvästi, kun taas oululaiset karsivat liigapaikastaan voittaen kuitenkin IK Myranin selvin lukemin.  Viime kauden keskinäisissä kohtaamisissa JyPK oli myös vahvempi: neljästä pelistä vihreäpaidat veivät kolme maalierolla 9–3 ja kerran joukkueet tasasivat pisteet.

Vain viikkoa aiemmin joukkueet ottivat toisistaan mittaa harjoituspelissä Oulussa. Ottelu päättyi vihreäpaitojen 1-0-voittoon, kun Henna Honkanen viimeisteli vapaapotkusta.

ONS:n päävalmentaja Kari Koivikko odottaa jo revanssia innolla.

- Sarjapeli on aina aivan eri asia kuin harjoituspeli, kun on pisteitä jaossa. Mielenkiintoista myös nähdä, millaisella pelityylillä JyPK lähtee pelaamaan. Olen varma, että he tulevat pelaamaan erilaisella taktiikalla kuin viime viikonloppuna.

Kotijoukkueella on ollut myös hieman vaikeuksia. Ylioppilaskirjoitusten ja sairasteluiden vuoksi harjoituksissa pelaajamäärä on ollut pieni. Tempo on kuitenkin pysynyt yllä ja joukkue lähtee suurella motivaatiolla hakemaan täyttä pistepottia.

- Ehdottomasti tavoitteena on kotiavauksen aloitus voitolla ja täydet sarjapisteet, kertoo Koivikko oululaisten sivuilla.

La 24.3. 19.30 Åland United-Pallokissat
Lauantain viimeisessä ottelussa Åland United saa Eckeröhalleniin vieraaksi Pallokissat. Kotialoitus on Åland Unitedille harvinaista herkkua, sillä viimeksi ÅU pääsi avaamaan kauden kotikentällään kaudella 2012.

Molemmissa joukkueissa nähdään toisilleen tuttuja pelaajia, sillä pitkään Pallokissoja edustanut Signy Aarna vaihtoi täksi kaudeksi Åland Unitediin ja kolme edelliskautta Ahvenanmaalla pelannut Kaisa Kotka siirtyi taas Kuopioon. Myös Pallokissojen Ella Vanhaselta löytyy kolmen kauden verran kokemusta Åland Unitedista.

Åland Unitedin päävalmentaja Samuel Fagerholmin mukaan joukkue odottaa innolla kauden avausta.

- Kaikki ovat latautuneita kohtaamaan Pallokissat eikä vähiten Signy. Pyrimme ottamaan seuraavan askeleen kehityksessämme sekä asettamaan perusteemme. Toivottavasti se johtaa hienoon voittoon, Fagerholm pohtii seuran sivuilla.

Åland Unitedin pelaajatilanne näyttää hyvältä, sillä sivussa ovat ainoastaan pitkäaikaispotilaat Sofia Lindström ja Elsa Viktorsson sekä Sanna Porali, joka ei ole vielä pelikunnossa.

Åland Unitedin hyökkääjä Isabella Mattsson odottaa niin ikään innokkaana ottelua.

- Olen erittäin innoissa ensimmäisestä liigaotteluamme ja odotan hyvää peliä. Olemme tehneet kovasti töitä ja kehittäneet peliämme ottelu ottelulta.

• HJK naiset
  • FC Honka Naiset