Naisten Liiga käynnistyy kolmella ottelulla

• Jalkapallosarjat

Naisten Liiga pyörähtää käyntiin lauantaina kolmen ottelun voimin.

La 23.3. kello 13.00 TiPS-Åland United
Naisten Liigan kausi 2019 potkaistaan käyntiin Korsossa, kun TiPS ja Åland United kohtaavat toisensa.

Talven aikana TiPS voitti Suomen Cupissa PK-35 Vantaan 2-1 ja hävisi Ilvekselle vieraissa 2-3. Joukkue eteni lohkosta jatkoon, mutta hävisi Åland Unitedille, vaikka johti ottelua kahteen otteeseen. TiPS:n joukkueessa on runsaasti nuorten maajoukkuepelaajia ja joukkue on vahvistunut ennen kauden alkua Roosa Ariyolla, Henriikka Mäkelällä sekä Elli-Noora Kainulaisella.

Åland United sen sijaan eteni Suomen Cupissa ensimmäistä kertaa historiansa aikana finaaliin. Joukkue pääsee hyvistä lähtöasetelmista avausotteluun, sillä ainoastaan Olivia Mattsson ja Elsa Viktorsson ovat varmuudella sivussa kokoonpanossa.

Tiia Peltonen on yksi pelaajista, jolta on jäänyt pari peliä väliin viime aikoina. Viime viikonlopun cup-pelissä hän oli jo kokoonpanossa, mutta häntä säästeltiin ennen sarjakauden avausta.

- Ensimmäiset kuukaudet täällä Åland Unitedissa ovat tuntuneet todella hyviltä sekä kentällä että sen ulkopuolella. On ollut itse asiassa parempaa kuin olisin kuvitellut. Kaikki jakavat tavoitteen tulla paremmiksi jalkapalloilijoiksi ja pelaavat yhdessä joukkueena. Meillä on ollut vähän loukkaantumisia, mutta nyt näyttää siltä, että saamme suurimman osan mukaan. Ensimmäinen sarjaottelu on aina vähän jännittävä, mutta olemme valmistautuneet hyvin talven aikana ja valmiita aloittamaan ottelut, Peltonen mietti Åland Unitedin sivuilla.

La 23.3. kello 14.00 ONS-HJK
Oulussa alkukauden tasoaan mittaavat ONS sekä HJK.

Viime kauden päätteeksi HJK:n pelaajien kaulaan ripustettiin hopeiset mitalit. ONS taas säilytti sarjapaikkansa karsintojen kautta. Joukkueiden kohtaamiset edellisellä kaudella liigassa päättyivät molemmat HJK:n voittoon. Keväällä Oulussa lukemat olivat tiukemmat 1-2 (1-1), mutta syyskierroksella HJK vei kotikentällään ottelun nimiinsä selvin numeroin 6-1 (3-1).

HJK:n riveissä nähdään tällä kaudella uusina pelaajina mm. Emmaliina Tulkki, FC Hongasta joukkueeseen tullut Jutta Rantala ja TPS:n liigajoukkueesta siirtynyt maalivahti Anna Koivunen.

Vastustajalla on tällä kaudella penkin takana mukana myös oululaista osaamista, kun ONS:n junioreita menestyksekkäästi valmentanut Arttu Heinonen siirtyi viime syksynä Oulusta HJK:n valmennustiimiin. Heinonen kertoo, että pitkä pre-season on nyt takana, ja hän odottaa mielenkiinnolla ja luottavaisin mielin tulevaa ottelua.

- HJK tulee Ouluun pelaamaan iloista ja aktiivista peliä.  Kiva tulla taas pitkästä aikaa Ouluun, Heinonen toteaa ONS:n sivuilla.

ONS:n päävalmentaja Jussi Madetoja odottaa kauden avausta.

- On hienoa päästä pelaamaan heti kauden avausottelussa yhtä valtakunnan ykkösjoukkuetta vastaan ja se varmasti motivoi myös kaikkia pelaajia ja terävöittää tekemistä. Nyt päästään mittaamaan oman tekemisen taso marraskuussa alkaneen harjoituskauden päätteeksi. Joukkueessa on muutama toipilas, mutta muuten terveystilanne on hyvä, toteaa Madetoja.

Kanadalaispelaaja Marie Levasseur on harjoitellut kuluneen viikon joukkueen kanssa ja Madetoja kertoo olevansa tyytyväinen Marien osaamiseen ja tekemisen tasoon. Levasseur nähdään lauantain ottelussa ensimmäistä kertaa ONS -paidassa.

- ONS ei ole pelannut kovin montaa harjoituspeliiä ennen kauden alkua, joten pelaajilta löytyy varmasti ahneutta pelaamiseen ja lähdemme haastamaan HJK:n, sanoo Madetoja lopuksi.

HJK pääsee avausotteluun parhaalla joukkueella ja pelaajat odottavat jo malttamattomina sarjan alkua. Ainoastaan Tuuli Siponen ja Emma Varmanen ovat loukkaantumisten takia varmuudella sivussa. Koko joukkueen täytyy lauantaina antaa kollektiivinen työpanos, jotta pisteet matkaavat Töölöön.

La 23.3. kello 15.00 KuPS-FC Honka
Kuopion Palloseura aloittaa lauantaina historiansa ensimmäisen sarjakauden naisten korkeimmalla sarjatasolla. Uusi KuPS-joukkue latautuu huolellisesti sarja-avausta varten ja luvassa on luja taistelu arvokkaista sarjapisteistä.

Viime kaudesta runsaasti uudistunut Honka näytti kovan tasonsa Suomen Cupissa, jossa se eteni aina välieriin saakka. Lopulta Åland United oli kuitenkin tiukan ottelun jälkeen vahvempi luvuin 0-1.

Nuorentuneen joukkueen vakiopelaajiksi ovat nousseet mm. viime kesänä Suomen U17-maajoukkueessa Uruguayn MM-kisoissa pelanneet Aino Vuorinen, Dana Leskinen sekä Nana Yang. Alkavalla kaudella heillä on edessään ensimmäiset ottelut Naisten Liigassa.

– Odotan innolla lauantain peliä, sillä se on kauan odotettu sarjan avausottelu ja debyyttini Naisten Liigassa. Joukkueemme on valmistautunut tulevaan kauteen hyvin koko alkuvuoden ja pelimme on kehittynyt lyhyessä ajassa merkittävästi. Odotan, että pääsemme lauantaina näyttämään joukkueemme yhtenäisyyden ja taidot, sekä sen pelaamisen ilon mikä joukkueestamme huokuu, kun pelaamme omalla tasollamme. Kuopiosta tuodaan kolme pistettä rakkaaseen Tapiolan urheilupuistoon, Yang kommentoi espoolaisten sivuilla.

Kuopiossa talvi on ollut tapahtumarikas. Pallokissat putosivat viime kauden päätteeksi Naisten Ykköseen. Lisäksi seuran edustusjoukkueen toiminta siirtyi KuPS:n alaisuuteen. Paikka Naisten Liigaan avautui takaportin kautta, kun PK-35 Vantaa jäi ilman lisenssiä. Näin kuopiolaiset jatkavatkin liigatasolla myös alkavalla kaudella.

Hongan päävalmentaja Rosa Lappi-Seppälä lähtee liigakauden avausotteluun luottavaisena.

– Hienoa, että varsinainen sarjakausi saadaan jo pian käynnistettyä. Uskon, että tappio Åland Unitedille Cupin välierässä on vain sisuunnuttanut joukkuettamme ja kasvattanut voitonnälkäämme. KuPS on vahvistunut talven aikana uusien ulkomaalaishankintojen kautta. Lisäksi heillä on entuudestaan kokenut liigaryhmä. Ottelusta ei varmasti tule helppoa meille, mutta olen hyvin luottavainen joukkueemme tilanteeseen. Joukkuepelimme on ottanut koko ajan vahvoja askelia eteenpäin, hän kommentoi.

Honka saapuu Kuopioon nimekkäällä pelaajaryhmällä ja edessä on kovatasoinen liigapeli.

- Honka on tasokas ryhmä. Suurin osa joukkueen pelaajista on eri ikäryhmien maajoukkuepelaajia, muutama heistä pelasi viime vuonna U17-ikäluokan MM-lopputurnauksessa Uruguayssa. Honka on yksi tämän kauden mitalisuosikeista, KuPS-valmentaja Ollipekka Ojala muistuttaa.

Kuopiolaisten päämääränä on ollut oman pelin kehittäminen paremmaksi kiireisen kevään aikana. Tavoitteen saavuttamisessa on onnistuttu toivotulla tavalla ja pelaamisen tasoa on saatu nostettua paremmalle tasolle. Joukkueelta vaaditaan lauantaina hyvää suoritusta positiivisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

- Oman pelin kautta me lähestymme ottelua. Me puolustamme tiiviimmin kuin aiemmin ja koetamme pitää nollan. Hyökkäyspäässä me olemme tarpeeksi vaarallisia. Koko joukkueen puolustuspelaamisen ja työnteon kautta me lähestymme peliä, päävalmentaja korostaa.

- On mukava että sarja alkaa. Toiminta rupeaa nyt tasaantumaan talven kiireiden jälkeen ja me pääsemme keskittymään rauhallisesti ydintekemiseen. Peli on kehittynyt kevään aikana toivotulla tavalla ja olen tyytyväinen siihen, missä me nyt olemme. Töitä on tehty kovasti ja pelaajilla on hyvä fiilis kauteen, Ojala muistuttaa.

• HJK naiset
  • TiPS