Naisten futsalmaajoukkueelle EM-karsinnoissa seuraavaksi vastaan Tšekki

• Futsal

Suomen EM-karsinnat jatkuvat perjantaina 22. lokakuuta Ukrainan Lvivissä. Vastaan asettuu usein kohdattu Tšekki, joka on ennakkoon ensimmäisessä ottelussa kohdattua Belgiaa kovempi vastus. Ottelu alkaa klo 14:00 ja sitä voi seurata Palloliiton YouTube-kanavalla.

Naisten futsalmaajoukkue avasi EM-karsinnat 3–0-voitolla Belgiasta. Suomi hallitsi ottelua alusta saakka, eikä Belgia pitänyt palloa juuri ollenkaan. Joukkue vetäytyi puolustaessa hyvin alas, mikä aiheutti Suomella haasteita maalintekosektorille murtautumiseen.

– Peli oli kaksijakoinen. Belgia puolusti todella alhaalta, mikä oli meille varsinkin aluksi hieman hankalaa. Saimme kuitenkin parannettua peliämme pikkuhiljaa ja sitä kautta saatiin voitto, kokenut maajoukkuekävijä Sini Lauermaa kertoo.

Vahvasta pallonhallinnasta huolimatta suurta maalijuhlaa ei parketilla nähty. Lauermaan mukaan joukkue malttoi hyvin pelata omaa peliään, vaikka Belgia pyrki turhauttamaan Suomea matalalla blokillaan. Kärsivällisyys olikin laitapelaajan mukaan Suomelle tärkein voiton avain Belgia-ottelussa.

– Maltoimme tehdä omaa juttuamme ja luotimme, että saamme tehtyä tarvittavat maalit.

Tšekki on tuttu vastustaja

Seuraavaksi vastaan asettuva Tšekki on Suomelle tuttu vastustaja, jonka kanssa on väännetty monta tasaista ottelua. Joukkueet kohtasivat keväällä 2019 kahdesti. Ensimmäisessä ottelussa Suomi nappasi 1–2-voiton Elina Setälän ja Tiia Juntikan maaleilla. Heti seuraavana päivänä tšekit kuittasivat kuitenkin tappionsa selkeällä 4–0-voitolla.

– Tšekin kanssa on väännetty monta ottelua, ja tiedämme mitä heitä vastaan pitää painottaa, Suomen päävalmentaja Jaakko Laitinen toteaa.

Tšekin tiedetään olevan hyvin fyysinen joukkue, joka puolustaa erittäin kovalla asenteella omaa maalin edustaansa. Ilmaisia maaleja ei siis ole luvassa, vaan taistelutahtoa ja päättäväisyyttä on löydyttävä ratkaisupaikoilla. Hyökkäyssuuntaan Tšekki pelaa melko suoraviivaista futsalia, jossa painottuu erityisesti pivot-pelaajan rooli.

Joukkueen avainpelaajiin kuuluu ainakin kokenut kapteeni Markéta Koplíková, joka on ollut ehdolla mm. maan parhaaksi naisfutsalpelaajaksi vuonna 2019. Koplíková edustaa Tšekin pääsarjassa pelaavaa Laudat Brnoa, jolla on perinteisesti ollut suuri edustus Tšekin maajoukkueessa.

• futsal
  • naisten futsalmaajoukkue