Naisten futsalin EM-karsintalohkot arvottiin torstaina - Suomi Ukrainaan

• Futsal

Suomi arvottiin naisten futsalin EM-karsintojen Main Roundin 3. lohkoon yhdessä lohkoemäntä Ukrainan, Tšekin ja preliminary roundin C-lohkon voittajan kanssa.

Main Round pelataan 1.-6.9.2020 ja neljän lohkon voittajat etenevät lopputurnaukseen, joka pelataan helmikuussa 2021.

Suomen päävalmentaja Jaakko Laitinen seurasi lohkoarvontaa jännittyneenä. Suomi arvottiin UEFA ranking 6 sijalta 2 sijoitettuna aiemman menestyksen perusteella.

- Oli jännittävää seurata kotoa mitä on luvassa syksyllä. Viime kerralla olin paikan päällä ja silloin ei tiedetty vielä niin paljon muista joukkueista. Ensimmäisten karsintojen jälkeen hankimme itsemme hyviin haastajan asemiin niin tietysti tavoite pitää olla Ukrainan haastaminen kovaan kamppailuun kisapaikasta.

Espanja on hallitseva Euroopan mestari vuodelta 2019, kun Portugali kaatui finaalissa 4-0. Laitinen mainitsee erikseen, että nämä joukkueet haluttiin välttää ja sikäli Suomella oli arvontaonnea. Toisaalta lohkovastukset tarjoavat tuttuja vastuksia. Suomella on tuore kokemus Ukrainan peliolosuhteista ja myös Tšekki alkaa olemaan tuttu vastus.

- Nyt tiedettiin, että kaksi selkeästi kovinta Espanja ja Portugali halutaan välttää. Hyvä asia, että meillä on nyt tuoretta kokemusta Ukrainasta. Myös Tšekki, joka tulee lohkoon on kohdattu kolmesti. Toki vastustajat myös tietävät meistä, niin suurta yllätysmomenttia ei toisaalta ole.

Main Roundille on aikaa reilu kuusi kuukautta, joten Suomella on runsaasti aikaa valmistautua. Edessä on useita leirejä ja mahdollisesti maaottelut. Lisäksi Laitinen asettaa haasteen pelaajille ja seuroille.

- Haaste Main Roundilla on kova. Meillä on kuusi kuukautta aikaa kehittää uutta ja yllättävää. Pelaajien ja seurojen on työskenneltävä mahdollisimman hyvin kesän ajan, jotta olemme valmiudessa syyskuussa.  Ohjelmassa on kolme kotimaan leiriä joista ensimmäinen jo maaliskuun alussa Eerikkilässä. Lisäksi tulee leirit toukokuussa ja elokuussa. Toiveena on että saisimme lisäksi maaotteluita ohjelmaamme.

Lisätiedot UEFA.com

Naisten EM-karsinta Main Roundin arvontatulos. Kuva: UEFA