Naisten Futsal-Liiga: välieräsarjat käynnistyvät sunnuntaina

• Futsal

Naisten Futsal-Liigassa on edetty välierävaiheeseen. Sarjat käynnistyvät sunnuntaina, ja finaalipaikkaan vaaditaan puolivälierien tapaan kaksi voittoa.

Naisten Futsal-Liigan välieräparit ja otteluohjelma:

MuSaFutsal - ACE
25.04. klo 16:00 ACE - MuSaFutsal
01.05. klo 15:00 MuSaFutsal - ACE
02.05. klo 15:00 MuSaFutsal - ACE

GFT - HIFK FS
25.04. klo 13:00 HIFK FS - GFT
01.05. klo 15:00 GFT - HIFK
02.05. klo 15:00 GFT - HIFK

Yllättääkö ACE myös MuSaFutsalin?

Runkosarjan kahdeksas ACE yllätti puolivälierissä runkosarjan voittajan Ilveksen ja eteni ansaitusti välieriin. Vastus pysyy ACE:n osalta kovana, sillä välierissä vastaan asettuu runkosarjan kakkonen MuSaFutsal. Porilaiset kukistivat omissa puolivälierissä FC Sport J:n otteluvoiton 2-1. Joukkueen tärkeimmät pelaajat sarjassa olivat Anni-Elina Luotonen, Netta Hannula, Jasmin Ylikraka ja Milla Ljungman.

Runkosarjassa MuSaFutsal löi ACE:n kahdesti, joten siltäkin osin MuSa lähtee ottelupariin ennakkosuosikkina. Porilaisten päävalmentaja Juha Helander on luottavaisella mielellä.

- Hankala joukkue saadaan tietysti vastaan. Vaikka runkosarjassa ACE:lla vaikeita hetkiä, niin viimeistään puolivälieräsarja Ilvestä vastaan osoitti joukkueen iskukyvyn. Oman joukkueen tekemiseen ja tasoon olen kuitenkin erittäin tyytyväinen. Uskon, että jos sama taso pystytään säilyttämään edelleen, niin hyvä tulee. Meillä riittää ratkaisijoita laajalla rintamalla, ja uskon että se on avain finaalipaikkaan.

Myös ACE:n päävalmentaja Jani Timmerheid suuntasi katseita finaalisarjaan makean Ilves-kaadon jälkeen.

- Oli huikea ratkaisuottelu Ilvestä vastan. Asenteemme oli kova; vaikka Ilves jatkuvasti tasoitti pelin, niin sitkeästi jaksoimme uskoa omaan tekemiseen ja siihen, että voitto pelistä otetaan. Vaikka pelistä lopulta tuli jännitysnäytelmä niin mielestäni olimme varsinkin toisella puoliajalla ja siitä eteenpäin parempia ja saimme prässipelillä pidettyä Ilveksen pois hyviltä maalipaikoilta ja toisaalta saimme itse pidettyä palloa. Alivoimapeliä toki pitää parantaa tuleviin peleihin, jotta vastustaja ei pääse peliin mukaan. Hieno voitto ja tästä on hyvä lähteä välieriin MuSaFutsalia vastaan, Timmerheid kertoi.

ACE:n Essi Salonen uskoo joukkueensa iskukykyyn.

- Mielestäni Ilves on yksi sarjan kovimmista joukkueista, joten voitto on meille tottakai iso asia. Puolivälierissä osoitimme, että pystymme voittamaan kenet tahansa ja tulemme tosissamme taistelemaan Suomen Mestaruudesta, Salonen loi uskoa sunnuntaina ACE:n kotikentältä käynnistyvään välieräsarjaan.

HIFK:n Anna-Kaisa Hannuksela johtaa pudotuspelin pistepörssiä tehoin 4+4=8. Kuva: Anette Stubbe

Pääkaupunkiseudun derby

Toisessa välierässä kohtaavat runkosarjassa tasatahtiin kulkeneet GFT ja HIFK FS. Molemmat joukkueet voittivat runkosarjassa vierasottelut keskinäisissä peleissä, joten ottelupariin lähdetään erittäin mielenkiintoisista lähtökohdista.

Molemmat joukkueet urakoivat puolivälierissä kolme ottelua, kun GFT kukisti Kampuksen Dynamon ja HIFK löi FTK-Tornion. GFT:n tähtipelaajat KaDy -sarjassa olivat Daniela Tjder ja Emilia Jokisalo, kaksikko iski yhteensä kolmessa ottelussa 13 tehopistettä. HIFK:n puolelta Hannukselan lisäksi KaDy -sarjassa onnistujia olivat Hilla Romppanen ja Ilona Mikkelä.

GFT:n valmentaja Petri Kettunen odottaa innolla välieräsarjaa.

- Erittäin mielenkiintoinen vastus, pääkaupunkiseudun derby sytyttää aina! Vastassa on hyvin organisoitu jengi höystettynä Hannukselalla. He ovat pelanneet hienon kauden ja varmasti syttyvät meitä vastaan. Ei mitään isoja heikkouksia, tasainen ryhmä. Kyllä GFT:llä on samat teesit tähän sarjaan ku edelliseenkin: oma tekeminen riittää,  Kettunen kertoi.

HIFK aloittaa sarjan sunntaina kotikentältään, ja päävalmentaja Ilkka Somero tietää, että haaste on kova.

-  FTK antoi puolivälierissä meille kovan haasteen - tuo ottelusarja vei meidän verrattain kokematonta joukkuetta paljon eteenpäin. Tuleva välierävastustaja GFT on hallitseva suomenmestari ja joukkue on pelannut jälleen todella vakuuttavaa kevättä, joten kovaan puntariin päästään, kuten tässä kohtaa kautta kuuluukin. GFT on tottunut voittamaan ja heillä on paljon kokemusta ja taitoa. Emilia Jokisalo on ollut vakuuttava kultaisissa tänä vuonna ja kevään tullen Daniela Tjeder on jälleen ollut erinomainen pivotin paikalta. Kaksikkoa voisi monella tapaa verrata FTK:n tehoduoon Heikkilä ja Keränen. FTK:sta poiketen GFT:n keihäänkärki on kuitenkin paljon leveämpi ja sen koko kapea pelaajarinki on täynnä sarjan parhaita pelaajia.

Kovasta vastustajasta huolimatta Somerolla riittää uskoa omiinsa.

- Meidän on nostettava tasoamme edelleen, jotta pystymme haastamaan GFT:n taidon ja kokemuksen, mutta meillä on myös kapasiteettia tehdä se. Parasta HIFK:ta ole vielä tämän kauden osalta nähty. Punakulta -derby välierässä olisi ollut valtavan hieno tapahtuma meidän kannattajille seurata paikanpäällä, mutta valitettavasti tänä vuonna se ei kuitenkaan onnistu .Toivotaan että derby sytyttää kuitenkin ihmiset seuraamaan välierää kotoa käsi, Somero pääättää.

Naisten Futsal-Liigan uutisoinnin vastaava toimittaja: Juha Vedenpää
Palaute: juha.vedenpaa(ät)futsal.fi; p. 050 4872408