Naisten Futsal-Liiga: pohjoisen joukkueet FTK ja FC OPA nälkäisinä ja nöyrinä uuteen kauteen

• Futsal

(artikkelin pääkuva: Kari Väre)

Naisten Futsal-Liiga käynnistyy uuden kauden osalta lauantaina 12.10., jolloin sarjassa pelataan yhtä ottelua vaille täysi kierros. Vain FC Sport J sekä KaDy aloittavat urakkansa päivää myöhemmin 13.10. Mestaruudesta kamppailee kymmenen joukkuetta: ACE, FC OPa, FC Sport J, FTK, GFT, Ilves FS, KaDy, MuSa, Team Vanpa sekä Ylöjärven Ilves.

Ennakkosarjan kolmannessa osassa esitellään pohjoisen joukkueet FTK sekä sarjanousija FC OPA.

Ensimmäinen osa: GFT ja MuSaFutsal

Toinen osa: Ilves FS ja YIlves

FTK rakentaa uusia tähtiä

Perinteikäs futsal-seura FTK koki kesällä kovan menetyksen kun joukkueen ykköstähti maalitykki Tiia Juntikka päätti lähteä kokeilemaan siipiään Tampereelle Ilves FS:n riveihin. FTK kuitenkin jatkaa hienoa työtään futsalin saralla ja palkkasi uuden päävalmentajan kehittämään uusista nuorista pelaajista liigatason futsalisteja sekä repimään vanhasta ringistä irti kaiken mahdollisen potentiaalin.

FTK:n valmennusrinki on tulevalla kaudella laaja ja siihen kuuluvat kuvassa vasemmalta lähtien Laura Jantunen, maalivahtivalmentaja Maria Lehto, päävalmentaja Markku Oinas, Matti Mäki-Iso ja kuvasta puuttuva kuntovalmentaja Heikki Alasaukko-Oja.

Uusi päävalmentaja Markku Oinas ei pelkää haastetta nuorentuneen joukkueen peräsimessä:

”Tulevalla kaudella ollaan suurten muutosten edessä. Tehopisteautomaatti Tiia Juntikan muutto Tampereelle aiheuttaa väkisinkin muutoksia joukkueen pelitapaan. Kokeneen kaartin lisäksi joukkueeseen pyritään ajamaan sisään uusia vastuunkantajia ja tulevaisuuden liigapelureita. Tulevaan kauteen lähdemme maltillisin tavoittein rakentamaan joukkueen yhteispeliä ja pelitapaa paremmaksi, ja kohti menestyksekkäämpää tulevaisuutta.”

FTK:n kapteeni Anna Keränen tiedostaa joukkueen lähtevän tulevaan kauteen haastajan asemasta:

”Tulevaa kautta on vielä vaikea lähteä arvioimaan, koska joukkue on muuttunut edellisestä kaudesta jonkin verran. Muutama pelaaja vaihtoi seuraa ja vei mennessään hurjasti kokemusta joukkueestamme. Tilalle on tullut kuitenkin useampi uusi kasvo, joista toivon tulevan uusia vastuunkantajia tulevalla kaudella. Olemme saaneet myös uuden valmentajan, joten nyt puhaltavat todellakin uudet tuulet. Joukkuepeliä täytyy vielä hioa, jotta olemme valmiita haastamaan sarjan kärkijoukkueita. Tällä kaudella tulemme olemaan nuori ja nälkäinen, hieman erilainen FTK, mitä aikaisemmilla kausilla on nähty. Odotan kautta innokkaasti ja erittäin odottavilla fiiliksillä.”

Joukkue:

#1 Mari Lehto

#2 Emma Heikkilä

#3 Tea Helminen

#3 Jenni Suhonen

#8 Linda Tikkanen

#10 Charlotta Simonaho

#11 Sanna Rautio

#13 Tanja Miettunen

#14 Iida Mäki-Iso

#16 Maria Ollila

#17 Emmi Niemi

#19 Iida Jaako

#20 Anna Keränen

#30 Alisa Kakko

#33 Senja Keisu

Lähteneet pelaajat:

Tiia Juntikka (lainasopimus: Ilves FS), Heta Huhtaniska (Ilves FS)

Tulleet pelaajat:

FTK-Tornion harjoitusrinkiin on liittynyt syksyllä useampi uusi nuori pelaaja, joista tullaan kuulemaan tulevan kauden aikana.

***************

FC OPA tarttuu liigahaasteeseen nöyrin mielin

FC OPA:n naisten futsaljoukkue on perustettu vasta keväällä 2017. Heti ensimmäisenä vuonna karsintoihin yltänyt joukkue jatkoi hyvää tekemistään ja nappasi suoran sarjanousun viime kauden päätteeksi.

Elena Andreou ennakoi tulevaa kautta:

Ensimmäinen kausi naisten liigassa kutkuttaa, sarja tulee olemaan hyvin erilainen ykköseen verrattuna. Lähdemme tekemään nöyrästi töitä ja hiomaan hieman muuttuneen kokoonpanon yhteispeliä edelleen. Joukkueen vahvuus on ollut alusta saakka yhtenäisyys, yhteispeli ja analyyttisyys, ja uskomme, että ne kantavat myös liigassa. Myös rooli nousijajoukkueena ja siten ehkä altavastaajana sallii meidän lähteä jokseenkin paineettomasti kauteen, mikä voi kääntyä myös meidän eduksemme.

Valmentaja Sami Kurosen mielestä Oulussa on juhla-aika:

OPA:n naiset aloittavat ensimmäisen kautensa Futsal-liigassa. Kahden edellisen kauden työ realisoitui viime keväänä ykkösen voittoon ja ansaittuun nousuun. Koko joukkue odottaa ylpeänä ja innoissaan ensimmäisiä pelejään kaupungin ykkösjoukkueena.  Olemme kokoneet kuitenkin myös muutoksia pelaajaringissä. Kapteenisto ja parhaat pistenaiset, Hanna Putaala ja Sanni Päkkilä, muuttivat etelään opiskelujen perässä, onneksi tytöt pääsevät vahvistamaan jonkin verran pelejä ja uusia pelaajia on saapunut tilalle. Harjoituspelissä FTK:ta vastaan hyvin pelanneet Pieta Niemelä (FC Kurenpojat) ja Roosalotta Hilli (GBK) tuovat kaivattua taitoa ja osaamista joukkueeseen. Debyyttiä odottaa Ylöjärven Ilveksestä tullut Ida Lohtander.

Joukkueen ensimmäiseksi tavoitteeksi valmentaja Kuronen asettaa sarjapaikan varmistamisen. Hän myös tiedostaa, että Naisten Futsal-Liigassa jokainen piste tulee olemaan tarpeellinen ja varmasti kovan työn takana.

Erityisesti kokeneet vastustajat ja taktisesti erilainen sarja vaativat tottumista. Uskon kuitenkin, että joukkue tulee yllättämään, kunhan pelaamme omilla vahvuuksilla. Usko omaan tekemiseen, joukkueen yhtenäisyys ja intohimo lajiin mahdollistavat sen, että Oulussa pelataan liigafutsalia vielä pitkään”, Kuronen jatkaa.

Myös joukkueen avainpelaaja Anna-Liisa Honkimaa odottaa innolla ja jännityksellä todella kovia pelejä.

Tulemme oppimaan paljon uutta kokeneilta vastustajilta, mutta varmasti mekin tuomme tuntemattomana joukkueena sarjaan jotain uutta. Menee varmasti vähän aikaa totutella pelaamiseen sekä liigan tempoon, varsinkin pelaajaringissä tapahtuneen muutosten takia.

Joukkue:

#1 Anna-Liisa Honkimaa mv

#3 Ella Frantti

#5 Lotta Iivonen

#6 Hanna Putaala

#7 Mia Rein

#8 Terhi Jokela

#9 Sanni Päkkilä

#11 Elena Andreou

#16 Sanna Tikkanen

#18 Roosalotta Hilli

#19 Pieta Niemelä