Naisten Futsal-Liiga huipentuu viikonloppuna - juhliiko MuSaFutsal kotikentällään?

• Futsal

Naisten Futsal-Liigassa pelataan viikonloppuna kauden huipennus, kun porilainen MuSaFutsal emännöi Helsingin IFK:ta. MuSaFutsal on voiton päässä mestaruudesta, joten mestaruusjuhlat saattavat alkaa jo lauantaina. Viimeistään mestari on selvillä mahdollisen kolmannen pelin jälkeen sunnuntaina.

Finaalisarjan otteluohjelma

MuSaFutsal - HIFK FS
Su 09.05. klo 13:00 HIFK FS - MuSaFutsal 3-4 jo, 2-2 (1-1)
La 15.05. klo 15:00 MuSaFutsal - HIFK FS
(tarv. su 16.05. klo 15:00 MuSaFutsal - HIFK FS)

tasainen ottelupari

Joukkueet pelasivat viime viikonloppuna finaalin arvoisen, äärimmäisen tasaisen ottelun. MuSaFutsal kukisti kotijoukkueena pelanneen HIFK:n lopulta vasta jatko-ottelun jälkeen maalein 3-4. Ottelu oli futsalviihdettä parhaimmillaan, ja  Porissa on lupa odottaa samankaltaista peliä.

Helsingissä sunnuntaina lopulta MuSaFutsalin kokemus oli liikaa HIFK:lle, joka pelasi myös erinomaisen ottelun. Pelin ratkaisijaksi nousivat tutut naiset - pudotuspelien pistepörssin kärkipelaajat Netta Hannula (3+0) ja Anni-Elina Luotonen (1+1) tehoilivat jo runkosarjasta tuttuun tyyliin. Hannula on iskenyt jo 13 maalia pudotuspeleissä, ja johtaa maalipörssiä ylivoimaisesti. Yksi viikonlopun avainkysymyksistä helsinkiläisittäin onkin varmasti, miten porilaisten tehonaiset saadaan kuriin.

HIFK:n päävalmentaja Ilkka Somero uskoo vedelleen ahvasti omaan joukkueeseen.

- Sunnuntain pettymys on käännetty motivaatioksi tulevaa lauantaita varten. Sunnuntaina meidän haparointi jaksojen lopulla tarjosi MuSalle mahdollisuuden voittoon, jota emme aio Porissa heille tarjota. MuSa Hannulan johdolla oli ratkaisevilla hetkillä meitä tehokkaampi ja ansaitsi voittonsa. Terotetaan vielä muutamia pelillisiä yksityiskohtia kuluvan viikon aikana, ja lauantaina Porissa laitetaan kaikki peliin. Tasainen ottelu tullaan varmasti Suomen huippujoukkueiden välillä näkemään, mutta tavoite on luonnollisesti viedä finaalisarjan ratkaisu sunnuntaille Somero kertoo.

Myös HIFK:n kapteeni Anna-Kaisa Hannuksela on luottavainen sen suhteen, että sarja on vielä käännettävissä.

- Hyvillä fiiliksillähän tässä jo odotetaan lauantain peliä. Avausottelu jäi pienestä kiinni, mutta sitä on turha enää sen enempää miettiä. Peli kulki jo sillon pääosin oikein mallikkaasti, joten nyt vain viilataan muutama pikku juttu kuntoon ja olemme valmiita ryöstöretkelle Poriin, Hannuksela valaa uskoa omiinsa.

MuSaFutsalin maalivahti Siiri Lilja pelasi erinomaisen avausottelun. Kuva: Teemu Grönroos

"Oma peli kuntoon, niin kausi päättyy lauantaina"

MuSaFutsalin päävalmentaja Juha Helander löysi joukkueelleen kehittymisen paikkoja avausfinaalissa.

- Täysin tyytyväinen en meidän suorittamiseen en ole, vaikka voitto otettiinkin. Toki kotiedun ryöstö oli meille iso asia, kun pääsemme nyt yrittämään sarjan katkaisua kahdesti kotikentälle. Jos saadaan nostettua oman tekemisen tasoa vielä pykälän verran, uskon, että kausi päättyy jo lauantaina, Helander kertoo itseluottamusta uhkuen.

Naisten futsalmaajoukkueen ensi viikon leirille kutsun saanut MuSan Anni-Elina Luotonen odottaa kovasti toista finaalia.

- Hyvät ja odottavat fiiliksethän tässä tietysti on. Avausfinaalista voitto oli tärkeintä, mutta pelillisesti ei ollut meidän parasta joukkueena, eikä henkilökohtaisestikaan. Lauantaina laitetaan oma peli kuntoon, ja päästään tietysti myös tutulle kotikentälle. Kova tahto mukaan kentän molempiin päihin, niin eiköhän siinä ole voiton avaimet, Luotonen päättää.

Mestaruus on siis ensimmäistä kertaa katkolla lauantaina kotijoukkue MuSalle. Tarvittaessa ratkaisua haetaan kolmannesta ottelusta, joka pelataan sunnuntaina Porissa.

Naisten Futsal-Liigan uutisoinnin vastaava toimittaja: Juha Vedenpää
Palaute: juha.vedenpaa(ät)futsal.fi; p. 050 4872408