Naisten Futsal-Liiga: FC Sport J ja Team Vanpa valmiina haastamaan kärkijoukkueet

• Futsal

(artikkelin pääkuva: Harri Bragge)

Naisten Futsal-Liiga käynnistyy uuden kauden osalta lauantaina 12.10., jolloin sarjassa pelataan yhtä ottelua vaille täysi kierros. Vain FC Sport J sekä KaDy aloittavat urakkansa päivää myöhemmin 13.10. Mestaruudesta kamppailee kymmenen joukkuetta: ACE, FC OPa, FC Sport J, FTK, GFT, Ilves FS, KaDy, MuSa, Team Vanpa sekä Ylöjärven Ilves.

Palloliiton futsalsivusto futsal.fi julkaisee ennen kauden alkua joukkuekohtaiset kausiennakot, joissa esitellään joukkueet ja tuodaan uusimmat kuulumiset esille. Ennakkosarjan neljännessä osassa esitellään FC Sport J sekä Team Vanpa.

Ensimmäinen osa: GFT ja MuSaFutsal

Toinen osa: Ilves FS ja YIlves

Kolmas osa: FTK ja FC OPA

FC Sport J asettaa tavoitteekseen tulevalle kaudelle perinteikkään ”lähdetään voittamaan jokaista peliä” -sloganin. Treenisalissa on kuitenkin tekemisen meininki ja vahvistuneen joukkueen uskotaan yltävän vielä parempaan suoritukseen kuin edelliskauden välieräpaikka antoi ymmärtää. Päävalmentajana jatkaa kokenut futsalista Tomislav Krstevski.

Pelaajarinkiin on jälleen saatu mukaan kokeneet Niina Kiviniemi ja Tiina Takala-Hakomäki, jotka molemmat palaavat futsalkentille perhevapaalta intoa puhkuen. Joukkueeseen on liittynyt myös ACE:ssa futsaltaipaleensa aloittanut, mutta sittemmin vaasalaistunut Emmi Välimäki sekä Lapuan Virkiän kasvatti ja naisten Futsal-Ykkösessä hyviä otteita aiemmin esittänyt Maiju Kuivila

(kuva: Harri Bragge)

Päävalmentaja Krstevski uskoo kovaan työntekoon menestystekijänä

Minun mielestä pystytään parempaan kuin viime kaudella. Meillä on nyt enemmän pelaajia treeneissä, valmistautuminen ollut parempaa kuin viime vuonna. Haasteena on saada uudet pelaajat mukaan meidän pelityyliin ja että saadaan pidettyä tasapaino joukkueessa, niin että kaikki tietää mitä pitää tehdä, varsinkin näin kauden alussa. Treeneissä on taso ja vauhti selkeästi parantunut viime kauteen verrattuna. Naisten Futsal-Liigan taso nousee joka kausi ja joukkueet kehittyvät jatkuvasti. Sarja tulee olemaan kovatasoinen ja emme saa aliarvioida yhtäkään joukkuetta.

Myös pelaajat Pipsa Lahtinen ja Maarit Vitikka odottavat tulevaa kautta vesi kielellä:
Innolla odotamme alkavaa kautta, olisi kiva päästä jo pelaamaan. Sarja on taas kovempi kuin viime vuonna, koska joukkueet ja valmennus kehittyy koko ajan. Peleistä tulee varmasti tiukkoja kamppailuja. Viime kaudesta jäi hieman hampaankoloon, joten nyt halutaan näyttää mihin pystytään.

Joukkue:

#3 Sandra Lind

#5 Annika Leminen

#7 Niina Kiviniemi

#9 Maarit Vitikka

#11 Pipsa Lahtinen

#13 Vilma Rosenström

#17 Zila Jawanmiri

#18 Jenni Blomberg

#19 Anni Rintanen

#20 Sanna Keromaa

#23 Tiina Takala

#33 Tiialeena Hakala

#65 Heini Sohlberg

#93 Karoliina Muurimäki

#98 Wilma Teirfolk

Lähteneet pelaajat: Salla Talonpoika

Tulleet pelaajat:  Niina Kiviniemi (palaa pelikentille) ja Tiina Takala-Hakomäki (palaa pelikentille)

**********************************************************************************

Team Vanpa motivoituneena kohti uutta kautta

Team Vanpa on asettanut tavoitteekseen lähteä jokaiseen otteluun hakemaan täyttä pistepottia. Mitä sijoitukseen tulee, joukkue uskoo vahvasti viime vuonna nousijajoukkueena saavutetun seitsemännen sijan kirkastumiseen ja sitä kautta murtautumiseen kevään play off -peleihin.

Päävalmentaja Ilkka Somero pohtii tulevaa kautta:

Joukkue vahvistui kesän aikana kahdella maalivahdilla, sekä neljällä kenttäpelaajalla. Uusista pelaajista kolme on alle 18-vuotiaita, joten meillä kävi melkoinen nuorennusleikkaus, kun samalla joukkueesta poistui iso annos kokemusta. Olemme harjoitelleet yhdessä nyt pari kuukautta ja palaset alkavat hiljalleen loksahdella kohdalleen. Viime kaudella kykenimme kamppailemaan pisteistä Suomen kärkijoukkueita vastaan, mutta tällä kaudella tiukat ottelut tulee pystyä kääntämään voitoiksi.

Team Vanpa ei yksilötaidossa paini samoissa painoluokissa monien muiden liigajoukkueiden kanssa, mutta mitään antifutsalia ei vantaalaisilta tulla alkavalla kaudella näkemään, pikemminkin päinvastoin. Siinä missä häviämme teknisessä osaamisessa korvaamme sen monin kerroin pelin muilla osa-alueilla. Meillä on kasassa joukkue, joka on huomattavasti yksilöidensä summaa suurempi.

Kuva: Team Vanpa

Kapteeni Anna-Kaisa Hannuksela lausuu myös painavan sanansa:
Odotan alkavasta kaudesta edellistä tiukempaa ja tasaisempaa. Luvassa on kovia pelejä, eikä ilmaisia pisteitä ole jaossa. Meidän tavoitteenamme on kehittää joukkueen pelaamista entisestään ja sitä kautta parantaa viime vuonna saavutettua sarjataulukon seitsemättä sijaa.

Toimitus löysi myös Jasmine Stubben antamaan kommenttinsa tulevasta kaudesta:

Viime kausi näytti, kuinka kova taso Naisten Futsal-Liigassa on ja miten pitkälle naisten futsal on Suomessa kehittynyt. Todisteena Suomalaisesta futsalosaamisesta naisten liigassa lienee kesän aikana kolme Italian parketeille ammattilaiseksi siirtynyttä naispelaajaa.

Tavoitteena alkavalle kaudelle on nostaa niin omaa henkilökohtaista osaamista, kuin joukkueemme tasoa entisestään ja voittaa liigan kokeneimmatkin joukkueet.

Joukkue pääsee lähtemään kauteen lähes täydellä kokoonpanolla. Vain joukkueen tärkeisiin runkopelaajiin lukeutuva Petra Suutarinen toipuu loppukeväästä jalkapallokentillä saadusta eturistisidevammasta, mutta on askel askeleelta siirtynyt jo lajinomaiseen harjoitteluun.

Lisäksi joukkueen pitkäaikainen ykköstorjuja Maija Huupponen toimii toistaiseksi joukkueen toisena maalivahtivalmentajana loppuvuodesta tulevan perheenlisäyksen vuoksi, mutta palannee joukkueen pelaavaan vahvuuteen jälleen keväällä.

Knoppitietona vanpatarten uusi tulokas ja samalla nuorin pelaaja, vasta 15 -vuotias Selja Laine on Suomen miesten futsalmaajoukkueen entisen kapteenin Janne "Boogie" Laineen tytär.

#1 Maija Huupponen

#61 Tytti Mikkola

#62 Minja Ylärakkola

#3 Rosa Riihinen