Naisten EM-lopputurnaus siirtyy vuodella ja pelataan kesällä 2022

• Maajoukkueet

Euroopan jalkapalloliitto UEFAn hallitus vahvisti torstaina 23.4. naisten EM-lopputurnauksen siirtämisen kesältä 2021 vuotta myöhemmäksi. Lopputurnaus pelataan Englannissa 6.7. – 31.7.2022.

Lopputurnaus pelataan lähtökohtaisesti samoilla ottelupaikkakunnilla kuin oli tarkoitus pelata kesällä 2021. Lopputurnauksen siirtämisellä tavoitellaan parasta mahdollista näkyvyyttä naisten jalkapallon huipputapahtumalle ja taustalla ovat muut koronapandemian pakottamat muutokset kansainväliseen kilpailukalenteriin.

- Kun meidän oli tehtävä pikainen päätös miesten vuoden 2020 EM-lopputurnauksen siirtämisestä, pidimme koko ajan mielessä sen vaikutukset vuoden 2021 naisten EM-lopputurnaukseen, UEFA:n puheenjohtaja Aleksander Čeferin sanoi.

- Olemme punninneet tarkkaan kaikkia vaihtoehtoja pitäen päällimmäisenä mielessämme sitoumuksemme naisten jalkapallon kasvuun. Siirtämällä lopputurnauksen seuraavalle vuodelle varmistamme, että naisten jalkapallokilpailujen lippulaivamme on sen kesän ainoa jalkapallon arvoturnaus ja saa sen myötä ansaitsemansa näkyvyyden.

Mahdollisista tarkennuksista EM-lopputurnauksen otteluohjelmaan UEFA tiedottaa myöhemmin.

• Helmarit