23.9.2021 klo 14.00

Naisten EM-lopputurnauksen palkintorahat tuplaantuvat

UEFA:n johtoryhmä kokoontui keskiviikkona Chisinaussa ja päätti naisten EM-lopputurnauksen palkintorahojen määrän tuplaamisesta.

Englannissa kesällä 2022 pelattavassa lopputurnauksessa on jaettavana palkintorahaa 16 miljoonan euron edestä, kun vastaava summa Hollannissa vuonna 2017 pelatuissa EM-kisoissa oli 8 miljoonaa euroa.

Lisäksi EM-lopputurnauksessa pelaavien pelaajien seurajoukkueille jaetaan kaikkiaan 4,5 miljoonaa euroa.

– Tämä on UEFA:lta odotettu ja tärkeä osoitus siitä, että taloudellinen puoli jalkapallossa naisten puolella kasvaa ja kehittyy. Tulevan kesän EM-lopputurnaukseen on myyty jo yli 150 000 lippua ja myös Suomessa Helmareiden edesottamuksia seurataan tarkemmin kuin koskaan. Suunta on oikea taloudellisen puolen entistä vahvempaan kasvuun tulevina vuosina, Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja sanoo.

Helmarit selvitti tiensä EM-lopputurnaukseen lohkovoittajana häviämättä karsinnoissa otteluakaan. EM-lopputurnauksen lohkot arvotaan Manchesterissa torstaina 28. lokakuuta.

Suomen kannattajien liput EM-lopputurnaukseen tulevat myyntiin lohkoarvonnan jälkeen. Suomen kannattajille on varattu stadionista riippuen noin 500 - 2 000 lippua.

Suomen lisäksi EM-lopputurnauksessa pelaavat Itävalta, Belgia, Tanska, Englanti, Suomi, Ranska, Saksa, Islanti, Italia, Hollanti, Pohjois-Irlanti, Norja, Venäjä, Espanja, Ruotsi sekä Sveitsi. Turnaus oli alun perin määrä järjestää kesällä 2021, mutta sitä siirrettiin koronapandemian takia.

Lue tiedote Uefan sivuilta >>

Juttua päivitetty 16.00: Lisätty tieto Suomen kannattajille varatuista lippujen määristä.