Naiset jalkapallojohtajina sai Piikkarit-tunnustuspalkinnon

Opetus- ja kulttuuriministeriön Suomi 100 -juhlavuoden Sinivalkoiset Piikkarit-palkinnot jaettiin perjantaina 15.12.2017.

Yle sai opetus- ja kulttuuriministeriön Suomi 100 -juhlavuoden Sinivalkoiset Piikkarit-pääpalkinnon liikunnan tasa-arvotyöstä. Yle on toteuttanut laajan kartoituksen urheilun sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta sen sisällöissä.

Piikkarit-tunnustuspalkinnot myönnettiin Suomen Palloliitolle Naiset Jalkapallojohtajina -teosta ja jyväskyläläisen liikuntaseura Jigotain judojaokselle ”Judo on tyttöjen juttu” -teosta.

Palkintoraatina toimi Suomen Olympiakomitean Johtaa kuin nainen -hankkeen ohjausryhmä. Palkinnoista päätti eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho.

- Onnittelen kaikkia palkittuja. On tärkeää, että kaikilla on mahdollisuus liikunnan harrastamiseen esimerkiksi sukupuolesta tai varallisuudesta riippumatta, sanoi ministeri Terho.

Naiset jalkapallojohtajina –teon  palkintoraati totesi perusteluissaan, että Palloliitossa on ansiokkaasti tartuttu sekä naisten johtamisen että valmentamisen kehittämiseen, jotka molemmat ovat Piikkarit-palkinnon painopistealueita. Paitsi että vuoden 2017 toimet ovat ansiokkaat, niin työtä on tehty pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti jo usean vuoden ajan. Työ on tuottanut näkyviä tuloksia niin naisjohtajien ja valmentajien määrän ja osaamisen lisääntymisenä kuin naisten kiinnostuksen kasvuna johtamista ja valmentamista kohtaan jalkapallon parissa.