Näin Seurojen Palloliitto etenee konkreettisesti

Pitkään valmisteilla ollut Seurojen Palloliitto -kehityshanke sai lopullisen siunauksensa Palloliiton ylimääräisessä liittokokouksessa tammikuussa ja sen jälkeen on edetty vahvasti konkretian tasolle.

Seurojen Palloliitto -kehityshanke etenee jatkuvasti ja Palloliiton liittohallitus käsittelee aihetta seuraavan kerran jo juhannusviikon maanantaina >>

Paljon on kuitenkin ehtinyt jo tapahtua. Keväällä avatun avoimen haun perusteella valitut Palloliiton päävalintojen johtajat esiteltiin kesäkuun alussa. Nykyisistä johtajista osin hiukan uusilla nimikkeillä ja toimenkuvilla tehtävissään toimivat jatkossa seurapalvelujohtaja Timo Huttunen, urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen ja kilpailutoiminnan johtaja Pekka Soini. Uutena myynti- ja markkinointijohtajana aloittaa elokuussa Mikko Varis.

Lisäksi uutta voimaa on tuonut huhti-toukokuun vaihteessa tehtävässään aloittanut henkilöstöpäällikkö Heidi Holopainen.

(Artikkelikuvassa vasemmalta: Mikko Varis, Heidi Holopainen, Hannu Tihinen, Pekka Soini ja Timo Huttunen)

Tämä kvintetti on isossa roolissa Seurojen Palloliiton edetessä yhä konkreettisemmalle tasolle ja he kertovat nyt tiivistetysti mistä on kyse kunkin omalta kannalta. Alla vastaukset jokaiselta kahteen keskeiseen kysymykseen. Lisää aiheesta on nähtävillä tiedotustilaisuuden tallenteesta Huuhkaja-TV:ssä >>

Miten varmistat osaltasi Seurojen Palloliitto -hankkeen menestyksekkään läpiviennin?

TH: Osallistumalla aktiivisesti paitsi oman vastuualueen myös koko kehityshankkeen vaatimien kehitystoimenpiteiden valmisteluun ja toimeenpanoon sekä varmistamalla toiminnan kaikilla tasoilla sen, että aktiivinen ja jatkuva dialogi jäsenseuroissa eri tasoilla toimivien henkilöiden kanssa toteutuu.

HT: Ohjaamalla seurat ja Palloliiton henkilöstö mahdollisimman lähelle toisiaan suunnittelemaan yhteinen polku, sillä pienen futismaan on saatava kaikki sidosryhmät puhaltamaan yhteen hiileen, jotta voimme pysyä aallonharjalla kansainvälisessä kilpailussa.

PS: Tekemällä töitä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä sitouttamalla työntekijät sekä arvostamalla myös muiden tekemää työtä.

MV: Varmasti ainakin avoimuus sisäisessä ja ulkoisessa tiedottamisessa on yksi olennainen seikka hankkeen läpiviennissä. Jalkapallon taloudellisten voimavarojen kasvattamisessa onnistuminen tulee uskoakseni omalta osaltaan helpottamaan hankkeen läpivientiä.

HH: Varmistamalla, että henkilöstön ja luottamushenkilöverkostojen näkemykset tulevat huomioiduiksi, varmistamalla HR-prosessien - erityisesti henkilöstösuunnittelun - systemaattisen läpiviennin osana hanketta sekä tiiviillä ja ratkaisukeskeisellä yhteistyöllä toimintojen johtajien kanssa.

Mitä haluat erityisesti sanoa tai nostaa esille Seurojen Palloliitto -hankkeesta?

TH: Suomalainen jalkapalloperhe on historiansa suurimman muutoksen kautta näyttämässä suuntaa paitsi kotimaiselle myös kansainväliselle urheilulle. On etuoikeutettua saada olla mukana rakentamassa uutta ajattelua ja toimintamallia, jolla pystymme vastaamaan 2020 -luvun vaatimuksiin.

HT: Olemme hyvällä tiellä kohti tehokasta organisaatiota, joka tulee luomaan erinomaiset edellytykset kestävälle pelaajakehitykselle. Vielä tarvitaan Jim Collinsia lainatakseni ”oikeat ihmiset oikeille paikoille” ja jokaiselle rohkeus heittäytyä uusiin toimintamalleihin.

PS: Erinomainen hanke. Eri toimijoiden sitoutuminen hankkeeseen on kehittynyt hienosti kevään aikana.

MV: Näen Seurojen Palloliitto –hankkeen uutena alkuna ja ainutlaatuisena mahdollisuutena koko suomalaiselle jalkapallolle. On erityisen hienoa olla mukana rakentamassa suomalaisen jalkapallon tulevaisuutta.

HH: On hieno olla mukana edistämässä hanketta jonka tavoitteiden takana voi hyvällä mielin seistä. Uskon, että jo pelkästään ohjaus- ja johtamismallin muutoksella voidaan aikaansaada uudenlaista tekemisen meininkiä, resurssien tehokkuutta ja toiminnan vaikuttavuutta.

• Palloliitto
    • Kaakkois-Suomi