Naatan Skyttä tänään Suomi-paidassa - ”Toivottavasti ensi kaudesta tulee vieläkin parempi”

• Maajoukkueet

Keväällä 18 vuotta täyttänyt Naatan Skyttä pelasi erinomaisen kauden Veikkausliigassa ja nousi Pikkuhuuhkajiin. Hyökkääjän sopimus Ilveksen kanssa jatkuu, mutta kuka tietää mitä vuosi 2021 yhdelle maan kirkkaimmista lupauksista tuo.

Naatan Skyttä on pelannut läpi Suomen poikamaajoukkueputken ja debyytti Pikkuhuuhkajissa nähtiin lokakuussa. Himmaillen ”Naatti” ei niihinkään karkeloihin osallistunut, vaan viimeisteli heti tyylikkään 3-2-voittomaalin. Koosteen ottelusta voit katsoa täältä.

- Oli kiva päästä pelaamaan ja saada vielä heti ihan kunnon minuutit. Mikael Soisalo pisti hyvän pallon takaviistoon ja ykkösellä pääsin tekemään. Siitä pelistä jäi erittäin positiiviset fiilikset, Skyttä muistelee.

Seuraavassa EM-karsintaottelussa Tanskaa vastaan Skyttä oli avauksessa. Minuutteja tuli 79 kun lohkon ylivoimainen voittaja vei pisteet 2-1-tuloksella. Tänään tiistaina Suomella on vuorossa karsintojen päätös. Vastaan asettuu Malta ja panoksena on lohkon kolmossija. Se on mahdollinen, jos Ukraina häviää toisaalla oman ottelunsa Pohjois-Irlannille. Kisapaikka Juha Malisen suojateilta on karannut.

- Meillä on tarkka kuva siitä, mitä on tulossa. Olemme katsoneet miten Malta pelaa ja mihin voimme iskeä. Takki auki ei voi lähteä. Tämä on niitä pelejä, joissa pitää lähteä pelaamaan vahvasti omaa peliä. Sitä kautta pitää saada tulosta, olemme valmiita.

Skyttä urakoi Veikkausliigassa tällä kaudella 16 ottelussa ja teki seitsemän maalia, kun Ilves sijoittui viidenneksi. Loukkaantumiset häiritsivät hieman nuoren kautta.

- Aina voi tehdä asioita paremmin ja tehoja olisi voinut tulla enemmän, mutta olen tyytyväinen. Paransin viime kaudesta. Kausi kokonaisuutena tulee pysymään mielessä pitkään. Kevät oli kaikille raskasta aikaa ja kyllä se vähän sekoitti minunkin pääkoppaa ja toimintaa. Aika nopeasti pääsin kuitenkin normiarkeen kiinni.

Ilves pelasi varsin nuorella joukkueella ja suunta on selvä myös ensi vuodelle. Ryhmä tulee entisestään nuorentumaan, kun seuran jättävät kokeneista pelureista muun muassa FC Hakaan siirtyvä kapteeni Mika Hilander ja Italiaan lähtevä Lauri Ala-Myllymäki. UIkomaalaisvahvistuksista Jair on allekirjoittanut sopimuksen HJK:n ja Emile Paul Tendeng IFK Mariehamnin kanssa.

- Aloitamme joulukuussa harjoitukset. Kovaa treeniä ja hyvä pre-season, katsotaan sitten mitä tulee tapahtumaan. Toivottavasti ensi kaudesta tulee tätäkin parempi. Kaikenlaista voi aina sattua, mutta näillä näkymin jatkan Ilveksessä. Mutta koskaan ei voi tietää mitä ensi vuonna tapahtuu, Skyttä kommentoi kysymykseen tulevaisuudestaan.

Skyttä teki kasvattajaseuransa kanssa jatkosopimuksen aina vuoteen 2022 saakka. Näin ollen Ilves saa pelaajastaan siirtokorvauksen, mikäli kiinnostava uusi osoite löytyisi.

- Välillä on hauska lukea mitä ihmiset kirjoittelevat. Valehtelisin jos väittäisin, etten ikinä katso. Aika vähän seuraan kuitenkaan, kavereita joutuu toki kuuntelemaan, hän naurahtaa.

- Meillä tulee olemaan ensi kaudella vieläkin nuorempi joukkue. Kentällä tulee olemaan paljon energiaa ja kaikilla on halu näyttää mihin me pystymme. Kaikki taistelevat kovaa peliajasta, kun on tieto, että sitä jossain vaiheessa myös tulee. Haluamme parantaa ja päästä mitaleille.

Malta-Suomi pelataan tänään klo 16 Suomen aikaa ja se näkyy suorana lähetyksenä VeikkausTV:stä.

• Pikkuhuuhkajat