MYPA:n Kytilä KTP-taiston alla - ”Nämä ovat kuumia matseja ja faneilla on iso merkitys”

• Jalkapallosarjat

Johannes Kytilä oli yksi ottelun sankareista edellisessä KSOY Stadionilla pelatussa Kaakon derbyssä MYPA-FC KTP. Miten käy tänä lauantaina?

MYPA:n kausi Ykkösessä ei ole ollut helpoimmasta päästä, mutta lauantain kotiotteluun joukkue lähtee allaan kaksi voittoa. EIF kaatui vieraissa 3-2 ja MuSa kotona samoin lukemin.

- Fiilis on tällä hetkellä todella hyvä. Olemme vihdoin saaneet vähän tuuriakin ja tekemisessä on hyvä draivi. Yhteistyö toimii, toppari Johannes Kytilä hehkuttaa MYPA:n sivuilla.

- Yksittäiset onnistumiset ja se, että olemme saaneet karsittua epäonnistumisia, nostavat jokaisen itseluottamusta. Se näkyy suorituksissa.

MYPA nousi viime kierroksen voittonsa myötä sarjassa tasapisteisiin TPV:n kanssa. Joukkueen maaliero on tamperelaisia heikompi, joten sarjasijoitus on vielä viimeinen.

- Kausi on ollut haastava ja opettavainen jokaiselle, mutta olemme kehittyneet yksilöinä ja joukkueena kauden edetessä. Minulla on iso luotto siihen, että me hoidamme tämän homman. Edessä on neljä upeaa ja tärkeää matsia.

KTP-ottelut ovat isoja tapahtumia kaikille osallisille - pelaajille, faneille ja seuratoimijoille. Ensimmäinen kohtaaminen päättyi keväällä 1-1 ja toinen heinäkuussa Arto Tolsa Areenalla isäntien 2-0-voittoon.

- Toivon ja odotan, että saisimme lauantaina paikalle paljon yleisöä - aivan kuten molemmissa kauden aiemmissa peleissä on ollut. Nämä ovat olleet kuumia matseja ja faneilla on iso merkitys. Haluamme tarjota viihdyttävän tapahtuman.

Kauden ensimmäinen taisto kotkalaisia vastaan on jäänyt varmasti molemmille joukkueille erityisen hyvin mieleen - toki hieman erilailla. Kytilä laukoi 1-1-tasoituksen tuomarin antamalla lisäajalla.

- Se oli niin huikea tunne, että tulos jäi mieleen melkein voittona. Me pelasimme hyvin, mutta emme vain saaneet maalia ennen kuin sitten ihan lopussa. Pallo vain pomppi jalkoihini ja meni jopa maaliin, toppari nauroi.

Erityismaininnan ansaitsee ilman muuta myös Kotkassa pelattu taisto, jossa oli paikalla peräti 3575 katsojaa.

Pelit kotkalaisia vastaan ovat jääneet Kytilän mieleen, mutta kauteen on mahtunut muitakin erityisen hienoja hetkiä. MYPA muun muassa voitti toukokuun lopussa TPS:n kotona 3-1. Turkulaiset ovat nyt sarjassa toisena ja ovat varmistaneet paikkansa karsinnassa Veikkausliigaan.

- Hyökkäsimme Tepsiä vastaan suoraviivaisesti ja olimme vastahyökkäyksissä todella vahvoja. Lisäksi puolustuksemme pysyi tiiviinä - se on ollut monesti tällä kaudella ongelmamme. Olemme päästäneet kokonaisuudessaan liikaa maaleja.

- Toivottavasti saisimme pidettyä puolustuksemme samanlailla kasassa lauantaina ja koko loppukauden ajan.

MYPA nousi täksi kaudeksi Ykköseen ja päävalmentaja Jukka Karjalainen rakensi ryhmänsä muutamia vahvistuksia lukuun ottamatta paikallisista pelaajista. Suurimmalla osalla ei ollut ennen kevättä kokemusta Kakkosta korkeamman sarjatason peleistä. Kytilä on pääkaupunkiseudun kasvatti, joka on pelannut myös Kuopiossa.

Vuoden tavoite on säilyttää paikka Ykkösessä ja rakentaa sen päälle menestystä pitkäjänteisesti.

- Mielestäni tässä joukkueessa on paljon potentiaalia. On ollut hienoa nähdä monen kohdalla isoa kehitystä kauden edetessä, 19-vuotias Kytilä kehuu.

• MYPA