Muutoksia futsalsääntöihin kaudelle 2020-21

• Futsal

FIFA on julkaissut paljon muutoksia futsalsääntöihin kaudelle 2020 – 2021. Muutokset ovat monelta osin yhteneväisiä jalkapallossa tapahtuneiden sääntömuutosten kanssa. Merkittävimmät sääntömuutokset on avattu tässä uutisessa, ja vähäisempiin muutoksiin voi tutustua oheisen linkin kautta.

Jalkapallosta tutut sääntömuutokset myös futsaliin

Monet uusista säännöistä ovat linjassa jalkapallossa viime vuosina tehtyjen muutosten kanssa. Yksi merkittävimmistä muutoksista koskee käsivirhe-sääntöä, joka on kirjoitettu kokonaan uudelleen. Jatkossa, mikäli hyökkäävän pelaajan käsiosumaa seuraa maali tai välitön maalintekotilanne, on kyseessä aina rike.

Kuten jalkapallossa, myös futsalissa voi jatkossa näyttää keltaista ja punaista korttia valmentajille sekä muille taustahenkilöille. Mikäli teknisellä alueella tapahtuneen rikkomuksen tekijää ei voida tunnistaa, rangaistus annetaan päävalmentajalle.

Myös maalivahdin pelin avaamiseen tulee mukaan jalkapallosta tuttuja muutoksia. Jatkossa maalivahdin ei tarvitse heittää maaliheittoa rangaistusalueen ulkopuolelle. Vastapuolen pelaajat eivät kuitenkaan saa tulla rangaistusalueen sisälle ennen kuin heitto on lähtenyt maalivahdin kädestä. Samaa sääntöä sovelletaan myös vapaapotkuihin oman rangaistusalueen sisältä.

Puolustajan rike yksin läpi -tilanteessa ei enää välttämättä johda kentältäpoistoon

Ilmeisiin maalintekotilanteisiin liittyvää sääntöä on myös muokattu. Aikaisemmin niin sanotuissa yksin läpi -tilanteissa puolustajan rikkeestä on voitu tuomita suora kentältäpoisto. Jatkossa kuitenkin mikäli maalivahti on paikallaan maalissa, puolustava pelaaja ei voi syyllistyä ilmesen maalintekotilanteen viemiseen. Tällöin rikkeestä seuraa vain varoitus.

Mikäli maalivahti taas ei ole maalillaan, alimpana pelaajana rikkova puolustaja voi tulla tulla poistetuksi kentältä. Jos kuitenkin tilanteesta seuraa rangaistuspotku ja puolustava pelaaja on pyrkinyt tilanteessa pelaamaan palloa, selviää hän varoituksella. Sama rike voi siis tekopaikasta riippuen johtaa joko varoitukseen tai kentältäpoistoon. Käsillä tehtäviä rikkeitä, kuten repimistä, ei voida tulkita pallon tavoitteluksi.

Ottelu päättyy summerin soidessa

Puhtaasti futsalin kannalta tehtyjä sääntömuutoksia tulee liittyen ottelun päättymiseen ja rajapotkuihin. Jatkossa ottelut päättyvät summerin soimiseen saman tien kaikilta osin. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa laukauksen on ehdittävä maaliin ennen summerin soimista, jotta maali voidaan hyväksyä. Toisin sanoen ennen käytössä ollutta ”jos laukaus on lähtenyt ennen äänimerkkiä…” -sääntöä ei enää jatkossa ole.

Rajapotkuissa käytössä olleet tukijalan rajoitteet poistuvat. Suunta ei siis vaihdu, vaikka tukijalka olisi kentän puolella potkua annettaessa. Aikaisemmasta poiketen palloa ei saa rajapotkuissa enää asettaa viivan taakse, vaan pallon on oltava viivalla rajapotkua annettaessa.

Maalivahtien poistuttava kentältä huollon jälkeen

Huoltoa vaatineen pelaajan on huollon jälkeen poistuttava kentältä - tämä koskee myös maalivahteja. Kentälle saa palata vasta, kun pallo on uudelleen pelissä. Maalivahtien osalta tätä sääntöä sovelletaan kuitenkin vain valtakunnallisissa sarjoissa.

Joissakin tilanteissa kentältä poistuminen ei ole välttämätöntä, jos huolto voidaan suorittaa nopeasti tai useampi pelaaja kaipaa samanaikaisesti huoltoa. Tällaisia tilanteita ovat tilanteet, joissa:

• loukkaantuminen on seurausta rikkomuksesta, josta vastapelaaja saa varoituksen/kentältäpoiston. Edellytyksenä kuitenkin, että huolto voidaan tehdä ripeästi.
• loukkaantuminen on seurausta rikkomuksesta, josta on seurauksena rangaistuspotku, ja loukkaantunut pelaaja potkaisee ko. potkun. Edellytyksenä kuitenkin, että huolto voidaan tehdä ripeästi.
• maalivahti ja vastapelaaja törmäävät, ja molemmat tarvitsevat huoltoa
• kaksi saman joukkueen pelaajaa törmää, ja molemmat tarvitsevat huoltoa.

Pienemmistä sääntömuutoksista voi lukea täältä.