MuSa:n Juuso Rantalalle yhden ottelun lisäpelikielto – TPS:lle sakot turvallisuusmääräysten rikkomisesta

• Jalkapallosarjat

Kaikki kurinpitopäätökset löytyvät täältä.

Palloliiton kurinpitovaliokunta on määrännyt Musan Salaman Juuso Rantalalle yhden (1) ottelun lisäpelikiellon kentältäpoistosta seuranneen kahden ottelun automaattisen pelikiellon lisäksi. Rantala sai punaisen kortin sunnuntaina 16. toukokuuta pelatussa ottelussa IF Gnistan – MuSa.

Lisäksi kurinpitovaliokunta on määrännyt TPS:lle 350 euron sakot turvallisuusmääräysten rikkomisesta keskiviikkona 5. toukokuuta. Kun pelaajat saapuivat kentälle ennen TPS – VPS -ottelun alkua, kannattajat sytyttivät noin kahdeksan soihtua, josta muodostui savua. Soihtuja ei heitetty aitauksen sisäpuolelle, mutta savujen vaikutus ulottui kentälle. Stadionin välittömässä läheisyydessä tapahtuva toiminta kuuluu alueeseen, josta ottelun järjestäjä vastaa. Soihtujen sammuttua kannattajat poistuivat paikalta, eivätkä palanneet paikalle enää ottelun aikana.

Päätöksessä korostetaan, että ottaen huomioon tapauksen erityiset olosuhteet – ottelussa ei ollut yleisöä, häiriökäyttäytyminen tapahtui vain ottelupaikan ulkopuolella ja TPS:n asianmukainen reagointi häiriöön – TPS:n tuottamusta voidaan pitää erittäin lievänä. Kyse on lähinnä siitä, että TPS ei ole onnistunut dialogilla kannattajiensa kanssa estämään tapahtunutta ennalta.