Moni seura voisi hyötyä oppilaitosyhteistyöstä - Hyvää Seuraa oli RoPS:lle menestys

• Seuratoiminta

Rovaniemen Palloseuran ja Lapin koulutuskeskus REDU:n kaksivuotinen yhteistyö poiki menestystä sekä seuralle että oppilaitokselle. Yhteistyö käynnistyi osana Suomen Palloliiton ja SAKKI ry:n ESR-rahoitteista Hyvää Seuraa -hanketta.

Rovaniemen Palloseurassa hanketta vetänyt hankekoordinaattori Pasi Pikkupeura on tyytyväinen kaksivuotisjakson antiin. RoPS ja REDU onnistuivat päämäärässään eli aiempaa tiiviimmässä kanssakäymisessä seuran ja oppilaitoksen välillä.

Vaikka Hyvää Seuraa -hanke päättyy lokakuulle, Pikkupeura uskoo, että yhteistyö tulee jatkumaan myös tulevaisuudessa.

- Taatusti. Meillä oli heti alkumetreiltä tavoitteena etsiä sellaisia malleja, jotka toimisivat hankkeen jälkeenkin, Pikkupeura kertoo.

Hankkeen saama ESR-rahoitus oli ensiarvoisen tärkeää. Pikkupeura myöntää, että ilman rahoitusta vastaavaa oppilaitosyhteistyötä tuskin oltaisiin ruvettu ajamaan.

- On kaunistelematon fakta, ettei urheiluseuroilla ole resursseja varata yhtä henkilöä työpaikkaohjaajaksi. Seurojen organisaatiot ovat edelleen varsin ohuita, Pikkupeura huomauttaa.

- Tämän hankkeen ansiosta meillä oli nyt kaksi vuotta aikaa kokeilla asioita, jotka toimivat, ja oppia niistä, jotka eivät toimineet.

Pikkupeura laskee, että hankkeen aikana pitkälti toista sataa opiskelijaa on työskennellyt Rovaniemen Palloseurassa eri tehtävissä. Opiskelijoiden työnkuvat ovat olleet pääsääntöisesti kaikkea muuta kuin urheilupuoleen liittyvää.

- Toki meillä on joukkueissa jatkuvasti myös liikuntapuolen harjoittelijoita, mutta omalta osaltani halusin tuoda esille enemmän sitä, kuinka monipuolista seuratyö voi parhaimmillaan olla, Pikkupeura taustoittaa.

Tarve harjoittelupaikoille ainoastaan kasvaa

Ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan tämän vuoden alussa. Reformin tarkoitus on ohjata opiskelua entistä enemmän työssäoppimisen suuntaan. Rovaniemen alueella pelkästään Lapin koulutuskeskus REDU:lla on noin 2500 opiskelijaa. Koko oppilaitoksessa maakunnat mukaan laskien opiskelijoita on noin 3000.

- Aiemmin oli määritelty, että kolmen vuoden opiskelusta vähintään puoli vuotta on oltava työssä oppimista. Nyt, jos vain löytyy perusteita, periaatteessa koko tutkinnon voi suorittaa työelämässä, REDU:n koulutuspäällikkö Jouko Holappa kertoo.

Vaikka opiskelu on muuttunut enemmän työpaikalla opiskelemiseksi, Holappa kuitenkin korostaa, että opetusvastuu on edelleen kouluilla. Lähiopetuksella on suuri merkitys varsinkin erityishuomiota vaativien opiskelijoiden kanssa. Lisäksi harjoittelu- ja oppisopimuspaikkojenkin olisi täytettävä tutkinnon vaatimukset.

Rovaniemen ja monen muun pienemmän kaupungin ongelma on vahvasti palvelupainotteinen elinkeinorakenne. Kaupungista puuttuvat suuret työnantajat, joilla olisi resursseja ottaa kerralla useampia harjoittelijoita.

- Toki meillä on aloja kuten rakennuspuoli, jossa tilanne on hyvä, Holappa sanoo.

- Myös kaupan ja palvelun aloille löytyy harjoittelupaikkoja, mutta monesti saatu paikka voi olla varsin kapea-alainen. Silloin aletaan jo tinkimään tutkinnon perusteista.

RoPS:n hankekoordinaattori Pasi Pikkupeura uskoo, että tässä urheiluseuroilla voisi olla mahdollisuus astua mukaan.

- Pelkästään tapahtumien järjestäminen vaatii monen alan erityisosaamista. Seurojen taustoilla tehdään valtavasti muutakin kuin vain urheillaan, Pikkupeura muistuttaa.

- Seurojen ongelma on kuitenkin resurssit. Talkoolaisia ja vapaaehtoisia ei voida valjastaa työpaikkaohjaajiksi, ja palkattu henkilökunta toimii äärirajoilla jo muutoinkin. Jos vastaavaa rahoitusta, jonka Hyvää Seura -hanke sai, olisi käytössä jatkossakin, se olisi valtava apu sekä seuroille että alueen oppilaitoksille.

Rolle-maskotti ja RoPS-burgereita

Hyvää Seuraa -hankkeen näkyvimmät tulokset olivat RoPS:n oma Rolle-maskotti, ottelutapahtumien RoPS-burgerit sekä RoPS:n siniset kioskit. Kaikissa projekteissa opiskelijat olivat tekemisen keskiössä.

- Itse Rolle-maskotin valmisti meille tekstiilipuolelta lahjakas ompelijaopiskelija Elina Teräs. Maskotin nimikilpailun ideoimme ja toteutimme yhdessä liiketalouden opiskelijoiden kanssa, RoPS:n hankekoordinaattori Pasi Pikkupeura kertoo.

- Meidän kioskeissa rakennuspuolen opiskelijat suorittivat varsinaisen nikkaroinnin, ja pintakäsittelijät loput. Logistiikkapuolen opiskelijat saivat hoitaa kioskien kuljettamisen toiselta puolen kaupunkia Keskuskentälle.

Aivan omanlainen projektinsa oli RoPS-burgereiden ja RoPS-leivosten synnyttäminen.

- Burgereiden kohdalla opiskelijat olivat mukana ruhon leikkuusta ja reseptiikan laatimisesta aina paketointiin ja burgereiden saattamiseen loppuasiakkaalle. He näkivät tuotteen koko ketjun, Pikkupeura sanoo.

RoPS:ssa opiskelijat ovat olleet mm. purkamassa kausarihaastetta, myyntitapahtumissa, opastekylttien ja harjoitusvälineiden rakentamisessa, mediatiimin apuna sekä ottelutapahtumissa kuvaamassa sekä suorittamassa asiakaskyselyitä.

- Tulemme taatusti toteuttamaan erilaisia projekteja myös jatkossa, Pikkupeura luottaa.

- Opiskelijoiden kanssa on muistettava, että nuoret tosiaan ovat vasta opiskelijoita. Monenlaista mutkaa ja viivästystä voi tulla matkaan. Samalla nuoret ovat myös erittäin motivoituneita päästessään tekemään jotain, josta jää konkreettinen jälki ja jota voi esitellä myös muille.

Artikkelin kuvat:
- Laura Hannukainen harjoittelee REDU:n kauppapaikassa myyden mm. RoPS-tuotteita
- RoPS:n Rolle-maskotti on erityisesti perheen pienimpien suosikki. Maskotin valmisti Elina Teräs.
- RoPS-burgerit ovat Keskuskentän hittituote. Ennen myyntiin saattamista Burgerit läpäisivät tiukan esiraadin.

---

Uutinen on osa (10/10) "Hyvää seuraa" -hankkeesta kertovaa juttusarjaa. Hankkeessa osallistetaan ammatillisessa koulutuksessa opiskelevia nuoria mukaan jalkapalloseuratoimintaan.

Hankkeen toteuttajia ovat Suomen Palloliitto, Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry ja kymmenen jalkapalloseuraa: Espoon Palloseura, FC Jazz Juniorit, Ilves, HIFK Soccer, Helsingin Jalkapalloklubi, KPV:n Juniorit, Kuopion Palloseura, Mikkelin Palloilijat, Rovaniemen Palloseura ja TPS Juniorijalkapallo.

Juttusarjassa aiemmin ilmestyneet:
Mikkelin Palloilijat: Ammattiin opiskelevat nuoret MP:n tapahtuma-apuna
Helsingin Jalkapalloklubi: Nuoret opissa HJK:n ottelutapahtumissa
TPS juniorijalkapallo: Opiskelijat mukana TPS:n perinteikkäässä Tiikeripäivässä
Kuopion Palloseura: Kuopion Palloseurassa monipuolisesti mahdollisuuksia opiskelijoille
Ilves: Ilveksen ”Hyvää seuraa -futis” potkaistiin käyntiin
Espoon Palloseura: SAKU ry:n lopputurnauksesta huipentuma EPS:n ja Omnian aamuharjoittelulle
HIFK: Futista, fanituotteita ja vähän politiikkaa
KPV: Hyvää seuraa -hanke lähestyy päätöstään
FC Jazz juniorit: Hyvää seuraa -hanke tarjosi mahdollisuuksia

Seuraa hanketta Facebookissa tai lue lisää nettisivuilta.