Miten luoda käsitystä, mitä porukka ajattelee, kun kyse on arvostuksista ja eri kokoisista ideoista?

Minulla on luokanopettajan koulutus. Jo ennen muodollista koulutusta minua kiehtoi oppiminen ja sen edistäminen. Kiehtoa on jopa maltillinen ilmaus siitä kiinnostuksesta, jota ole aina kokenut oppimisen siirtovaikutusta kohtaan. Siis kiinnostus siitä, kuinka tieto aidosti siirtyy oppijaan osaamisena tai ymmärryksenä.

Nyt nykyisessä Palloliiton kehityspäällikön roolissa olen päässyt tutkimaan oppimista ja siirtovaikutusta organisaation näkökulmasta. On hengästyttävän upeaa olla mukana ratkomassa sellaisia haasteita kuten kuinka koko jalkapalloperheen laaja tieto muuttuu parviälyksi ja vaikuttaa lopulta Palloliiton toimintaan ja rakenteisiin.

Palloliiton uusi strategiakausi käynnistyy tämän vuoden aikana. Siksi erilaiset ponnistelut strategian taustatyöksi on käynnissä. Yhtenä tutkimuskysymyksenä meillä on ollut, miten me voisimme ymmärtää eli oppia paremmin sitä, mitkä asiat ovat yhteisömme arvostuksia. Me tarvitsemme laajalla säteellä ideoita ja myös mielipiteitä näistä ideoista. Kun ideoinnin lisäksi yhteisö arvioi ideoita, syntyy myös kuva yhteisön arvostuksista. Tämän informaation myötä voimme muokata tietoa, joka taas vaikuttaa tekemiseemme ja linjauksiin tulevaisuuden suunnista.

Yksi tällaisesta parviälyharjoituksesta on käynnissä oleva ”mitä hyvää jalkapallo voi tehdä yksilölle ja yhteiskunnalle” -peli. Tässä pelissä voi sekä arvioida muiden ideoita että syöttää peliin omia ideoita muiden arvioitavaksi. Parivertailun avulla syntyy ranking ideoiden arvostuksesta. Syntyy siis jo hyvin käsiteltyä informaatiota, josta on jo aika vaivatonta vetää johtopäätöksiä, siis luoda tietoa. Samanlaiseen peliin on kutsuttu myös erilaisia seuroja pelaamaan siitä, kuinka Palloliitto voi edistää niiden toimintaa.

Parasta tässä oppimisprosessissa on, että tämänkaltainen työkalu on demokraattinen (kaikki voivat osallistua ja kaikkien ääni on yhtä arvokas). Peli on myös avoin, sillä tulokset ovat koko ajan nähtävillä. Pelillistettynä kyselynä, kun ideat asetetaan parivertailuun ja oman idean menestymistä voi seurata, se on potentiaalisesti myös hauskempi käyttää.

Käy kokeilemassa ja ole osa parviälyä. Peli on käynnissä tammikuun ajan. Jalkapallo voi jo kokonsa vuoksi tehdä merkittäviä asioita yhteiskunnassa. Me voimme tehdä hyvää. Onko sinulla ideaa, miten se voisi tapahtua konkreettisesti? Tuo se esiin ja muiden arvioitavaksi. Ja joka tapauksessa sinulla on käsitys kahden vaihtoehdon välillä, kumpi on tärkeämpi tapa luoda hyvää.

Tästä pelaamaan >>

Kirjoittaja on Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäki