Minne menet (ensi kaudella) Palloliitto: Kilpailutoiminta

• Jalkapallosarjat

Tässä artikkelisarjassa nostetaan esiin joitakin yleisiä huomioita Palloliiton *uuden toimintamallin tuomista muutoksista ja toisaalta siitä, mikä ei muutu. Ensimmäisenä käsittelyssä on kilpailutoiminta. Kysymykset perustuvat kilpatoiminta 2020 -kyselyn pohjalta nousseisiin teemoihin. Kysely lähetettiin elokuun seurakirjeessä.

* Käynnissä on Palloliiton historian suurin organisaatiomuutos, jossa seurojen toimintaedellytyksiä parannetaan. Muutoksen myötä piirit ja keskusorganisaatio yhdistyvät yhdeksi valtakunnalliseksi organisaatioksi. Uudistunut Palloliitto aloittaa toimintansa 1.1.2020. Lisätietoja: https://www.palloliitto.fi/jalkapallossa-tapahtuu/seurojen-palloliitto

Muutoksista yleisesti

Kilpailutoiminnassa on vähän muutoksia, jotka näkyvät osallistuville joukkueille. Sarjarakenteisiin ei tule suuria muutoksia, mutta sarjojen nimiä on yhdenmukaistettu. Ilmoittautuminen ei enää tapahdu piirien sarjoihin ilmoittautumalla vaan ilmoittautuminen tehdään neljän alueen (etelä, itä, länsi, pohjoinen) pohjalta. Lisäksi jonkin verran tulee muutoksia kilpailutoiminnassa seurojen toimihenkilöitä palvelevassa henkilöstössä.

Ilmoittautuminen ja aikataulut

Ilmoittautumiset tapahtuvat neljällä alueella lukuun ottamatta valtakunnallisia sarjoja. Kilpailutoiminnan valtakunnallisten ja alueellisten sarjojen ilmoittautumisaikataulut kaudelle 2020 julkaistaan heti marraskuun alussa. Osa ilmoittautumisista (tammikuussa alkavat sarjat) ovat jo avautuneet.

Hinta

Kaikessa kilpailutoimintaan liittyvässä päätöksenteossa otetaan päätösten aiheuttamat kustannusvaikutukset huomioon. Yhteistyössä seurojen kanssa sarjajärjestelmien kehittämisellä vaikutetaan mm. matkakustannuksiin. Lisäksi tekniikan hyödyntämisellä esim. erotuomariasettelussa ja sarjaohjelmissa mahdollistetaan tulevaisuudessa jopa kustannussäästöjen toteutuminen.

Pelitoiminnan hinnoittelu harmonisoidaan koko maassa. Tämä aiheuttaa hintojen muutoksia mutta muutokset ovat hyvin maltillisina. Suorat kilpatoiminnan kustannukset seura/joukkue/pelaaja -tasoilla pysyvät matalana harmonisoinnista huolimatta.

Matkustaminen

Pelitoiminnan järjestämisen tavoitteena on myös tulevaisuudessa pitää matkustaminen niin vähäisenä kuin mahdollista. On kuitenkin tärkeää ottaa huomioon myös toimivien sarjojen järjestämisen näkökulma matkustamisen vähentämisen näkökulman lisäksi. Lähialuepelaaminen on siten edelleen peruslähtökohta kaikissa niissä sarjoissa, joissa pelit on mahdollista siten järjestää.

Yhteyshenkilöt

Osa palveluista on valtakunnallisia. Seuraavassa on esitelty kilpatoiminnan alueella palveleva henkilöstö (alkaen 1.1.2020):

ETELÄ
Kilpailupäällikkö: Risto Rissanen
Kilpailuasiantuntijat: Janne Suvensalmi, Tommi Lingman, Teemu Paulakivi, Niina Oksman
Erotuomariasiantuntijat: Antti Munukka ja Mika Peltola

ITÄ
Kilpailupäällikkö: Veijo Vainikka
Kilpailuasiantuntija: Mika Järvinen
Erotuomariasiantuntija Timo Onatsu

LÄNSI
Kilpailupäällikkö: Mikael Westerback
Kilpailuasiantuntijat: Tommi Nummijoki, Sami Paavolainen ja Ilkka Virtanen
Erotuomariasiantuntija: Roope Nutikka

POHJOINEN
Kilpailupäällikkö: Mira Pyhälä
Kilpailuasiantuntijat: Anne Rosenius
Erotuomariasiantuntija: Klaus Kulju

Yli-ikäisyys ja muut erikoisluvat

Sääntöjä myös harmonisoidaan mutta pääosin tutut mahdollisuudet yli-ikäisyyslupiin ja muihin erikoislupiin säilyvät.

Pelien ja tuomarien asettelut

Pääosin pelien asettelu ei muutu. Vain joissakin prosessin osissa on pientä hienosäätöä.

Erotuomarien asettelu jatkuu ennallaan. Entisten piirien raja-alueilla voidaan käyttää tuomareita yli entisten rajojen, jolla saadaan aikaan lyhyempiä matkoja ja siten pienempiä matkustuskuluja.

Paikallistuntemus jatkossa

Toimihenkilötasolla muutokset varsin pieniä, eli paikallinen tuntemus säilyy varsin hyvin. Tulevissa rekrytoinneissa kiinnitetään huomiota paikallistuntemukseen ja perehdytyksessä tutustuminen ja perehtyminen alueeseen ja seurojen toimijoihin on tärkeänä palasena.

Pienten seurojen asema

Pidämme huolen, että pienemmät alueet/kaupungit/seurat eivät jää unohduksiin uuden, isomman alueen toiminnassa esimerkiksi seuroja aktivoimalla tapaamisten ja kyselyiden avulla.

Missä seuramme joukkueet pelaavat tulevaisuudessa?

Mitään merkittävää muutosta kilpailutoiminnan perustoimintojen osalta ei tapahdu lyhyellä jänteellä. Seurat pelaavat pitkälti samoja seuroja vastaan kuin ennenkin. Joustavuus säilyy alueiden rajalla toimivien seurojen osalta, eli kilpaillaan siellä missä se on tarkoituksenmukaista, ei siellä missä hallinnollinen raja voisi edellyttää

Joukkueiden kuuleminen

Palautteen kerääminen on keskeinen osa toimintaa. Uudessa organisaatiossa on kehittämiseen entistä enemmän voimavaroja ja alueelliset toimihenkilöt edelleen kaikkien alueen seurojen palveluksessa ja valmiina ottamaan palautetta.

Palautteenantokanavat ovat jo valmiina:

• TASOn erotuomari-palaute
  • Yleinen palaute kilpailujärjestäjälle TASOon (sarja- tai ottelukohtainen)
  • Kauden päätteeksi palautekysely ja toimenpide-ehdotukset joukkueilta
  • Joukkueita kilpailutoiminta-asioissa palveleva helpdesk -toiminta käynnistyy
  • Keskeiset seuratoiminnan foorumit (esim. pj / valmennuspäällikkötapaamiset, Seurojen ääni) ennallaan

Aikataulu

Kilpailutoiminnan jalkapallokausi 2020 -aikataulut julkaistaan marraskuun aikana.

----------

Seuraavaksi tarkastelussa on urheilutoiminta. Haluatko lisäselvyyttä valmentajakoulutukseemme, maajoukkue- tai alujoukkuetoimintaan, Huuhkaja ja Helmari -päiviin/ turnauksiin, taitokilpailuihin liittyen. Laita kysymyksesi tämän linkin takana löytyvään lomakkeeseen.

----------
Muutoksista viestinnän artikkelisarjan aiempi kirjoitus:

Alueiden henkilöstö 2020 alkaen

• Itä-Suomi