Mikä kiinnosti lukijoita? - Jalkapallo- ja futsalvuoden 2021 luetuimmat jutut Palloliiton verkkosivuilla

• Maajoukkueet
  • Jalkapallosarjat
  • Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta
  • Futsal

Palloliiton vuoden 2021 luetuimpien juttujen joukkoon mahtuu koronatiedotteiden lisäksi A-maajoukkueisiin, nuorten maajoukkueisiin, kilpailu- ja kurinpitopäätöksiin sekä ihmisoikeuksiin liittyviä uutisia. Luetuimpien listalle nousee myös koskettava ja traaginen suru-uutinen.

Voittajasta ei ole epäselvyyttä. Kuluneen vuoden luetuimpien juttujen listalle nousi useita koronapandemian suosituksia ja määräyksiä jalkapalloon ja futsaliin selittäneitä uutisia.

Vuoden luetuin yksittäinen artikkeli Palloliiton verkkosivuilla oli tämä maaliskuussa julkaistu uutinen harrastustoiminnan ohjeista:

Palloliitto päivittää harrastustoiminnan ohjeita | Suomen Palloliitto

Luetuimpien juttujen ehdotonta eliittiä olivat jälleen myös nuorten maajoukkueiden nimeämisuutiset, Huuhkaja- ja Helmariturnaukseen sekä Tinni Korpela- ja Tähtitarhatapahtumiin keskittyvät uutiset. Lisäksi lukijoita keräsi uusi juttusarja poikien ja tyttöjen maajoukkuepelaajista.

U15-pojat nimetty toukokuun lopun maajoukkueleirille | Suomen Palloliitto
U16-tytöt nimetty lokakuun Ruotsi-otteluihin | Suomen Palloliitto
Kestävyystesti testissä Tähtitarhassa - ”Voidakseen pelata jalkapalloa, on oltava kestävä” | Suomen Palloliitto
Chelsean suomalaiskolmikko raivaa tietään kohti Valioliigaa: ”Menestyminen on vain itsestä kiinni” | Suomen Palloliitto

Kiinnostusta keräsivät myös Palloliiton kilpailutoiminto ja kurinpitopäätökset, joiden saama huomio oli usein vähemmän mairittelevaa. Julkisuudessa, sosiaalisessa mediassa ja lajin sisällä käytävä keskustelu negatiivisista ilmiöistä sekä lajitoimijoilta tapauksista saatu palaute on kuitenkin äärimmäisen arvokasta lajien kehittämisen ja kehittymisen kannalta.

Miesten Vitosen FC Komar - KuuLa -ottelun tapahtumista pelikieltoja - FC Komarille 1 000 euron sakot
Palloliiton kurinpitovaliokunnalta HJK:n päävalmentajalle toimitsijakieltoa, managerille ja seuralle sakkorangaistukset | Suomen Palloliitto
Palloliiton kurinpitovaliokunnalta kolmen ottelun toimitsijakielto Ilveksen valmentaja Mika Lahtiselle | Suomen Palloliitto
Miesten Kakkosen täydennysmenettelyssä tapahtui virhe – EPS nousee Kakkoseen ja GBK:lle jo aiemmin myönnetty paikka säilyy | Suomen Palloliitto

A-maajoukkueisiin liittyvistä uutisista luetuimpien listalle nousivat muun muassa Huuhkajien EM-kisajoukkueen julkaisu, futsalin EM-karsintojen startti, Rasmus Karjalaisen vaarallinen loukkaantuminen, Suomen pelipaitojen hurja suosio sekä Suomi-Ranska-ottelun tapahtumajärjestelyt.

Tässä on Huuhkajien EM-kisajoukkue! | Suomen Palloliitto
Suomi aloittaa futsalin EM-karsinnat - joukkue nimetty Belgiaa ja Italiaa vastaan | Suomen Palloliitto
Rasmus Karjalaisen vaarallinen loukkaantuminen olisi voinut päättyä todella pahasti – ”Hengenvaarallista” | Suomen Palloliitto
Suomen pelipaidat viedään käsistä – Niken laadukas Replica -pelipaita tulossa ennakkomyyntiin pian! | Suomen Palloliitto
Näin kehitämme tapahtumajärjestelyjä Huuhkajien Ranska-otteluun‏ | Suomen Palloliitto

Lukijoita kiinnostivat myös ihmisoikeuksiin liittyvät asiat, kuten Palloliiton kanta Qatarin MM-kisoihin ja Subway Kansallisen Liigan, Palloliiton ja Niken yhteistyössä lahjoittamat hijabit niitä käyttäville pelaajille osana Kansallisen Liigan 50-vuotisjuhlavuotta. Hijabien lahjoittaminen sai aikaan myös sosiaalisessa mediassa ennennäkemättömän asiattomien ja alatyylisten kommenttien vyöryn Palloliittoa ja Kansallista Liigaa kohtaan. Alatyylinen sosiaalisen median kohu osoitti jälleen kerran, että työ rasismista vapaan jalkapalloyhteisön edistämiseksi on vielä pahasti kesken.

Palloliiton kanta Qatarin MM-lopputurnaukseen | Suomen Palloliitto
Subway Kansallinen Liiga ja Nike lahjoittavat urheiluhijabit niitä käyttäville pelaajille: “Urheilu kuuluu kaikille” | Suomen Palloliitto

Lisäksi luetuimpien juttujen kärkipäähän sijoittuivat jalkapallopersoona Kim Suomisen äkillinen ja traaginen menehtyminen kesken jalkapalloharjoitusten marraskuusssa, Palloliiton uuden Tulospalvelun julkaisu, miesten Suomen Cupin uudistaminen tulos tai ulos -formaattiin, ansioituneiden toimijoiden palkitseminen ja Palloliiton fyysisen valmennuksen asiantuntijan Joni Ruuskasen haastattelu.

Kim Suominen on poissa | Suomen Palloliitto
Uusi Tulospalvelu on nyt auki! | Suomen Palloliitto
Vuoden 2020 alueelliset palkittavat julkaistu | Suomen Palloliitto
Captain's Ball 2021 – Palkitut osa 3 | Suomen Palloliitto
Miesten Suomen Cupissa palataan pudotuspelimuotoon – Kuka tahansa voi voittaa kenet tahansa
Kohti kovempaa vaatimustasoa – fyysinen valmennus suomalaisessa jalkapallossa | Suomen Palloliitto

Mielenkiintoista uutisvuotta 2022 Palloliiton verkkosivujen lukijoille!