Miika Töyräs parantelee asemiaan U19-poikien maalivahtikilvassa

• Maajoukkueet

Miika Töyräs on ollut pitkään mukana kesän U19 EM-lopputurnaukseen valmistautuvassa maajoukkueessa. Kuluva kevät on kuitenkin nostanut hänen osakkeitaan kilvassa pelaavan maalivahdin paikasta.

KuPS:n Miika Töyräs debytoi Veikkausliigassa 29.4. FC Lahtea vastaan, kun joukkueen kokenut Otso Virtanen loukkaantui edellisellä kierroksella. Nyt Töyräksellä on takanaan neljä liigaottelua, joissa omiin on mennyt yhteensä viisi maalia. KuPS on kyseisissä otteluissa tehnyt 11 osumaa ja kerännyt seitsemän pistettä.

Nuori maalivahti oli debyyttiinsä ja ensimmäisiin peleihinsä yleisestikin tyytyväinen. Parhaiten meni ottelu FC Interiä vastaan, jonka kuopiolaiset voittivat 5-1 ja Töyräs kuittasi suorituksestaan kaksi IS-tähteä.

- Olen saanut liigassa kovia ja hyviä minuutteja, niistä on iso apu myös maajoukkuetoimintaan. Saan kokemusta ja koen, että vastuu tekee minusta valmiimman loppukesää varten, Töyräs iloitsee.

- Siitä asti, kun tieto EM-kotikisoista julkaistiin, on iso tavoitteeni ollut päästä joukkueeseen. Ajattelin jo silloin, että haluan mahtua joukkueeseen ja olla pelaava maalivahti. Se olisi todella hienoa.

Töyräs ei ole ainut nuori kisajoukkueesta paikkaa tavoitteleva pelaaja, joka on saanut vastuuta kevään liigaotteluissa. Muun muassa RoPS:n Juho Hyvärinen, FC Lahden Teemu Jäntti, HJK:n Valtteri Vesiaho ja PS Kemin Kristian Heinolainen ovat esiintyneet edukseen.

- Ihan sama mihin kaupunkiin mennään tai ketä tulee meille vieraaksi, niin aina siellä on mukana tuttuja maajoukkuepelaajia. On todella hienoa, että nuorille uskalletaan antaa vastuuta.

- Suurin osa on näyttöpaikkansa saaneista on myös käyttänyt tilaisuutensa hyväkseen. Meillä KuPS:ssakin on monia U21-maajoukkueesta alaspäin olevia nuoria. Ja kaikilla on lähtenyt kausi hyvin käyntiin.

Eniten otsikoita Töyräksen ohella on varastanut Hyvärinen. RoPS ja KuPS kohtasivat viime kierroksella sarjan kärkiottelussa ja Hyvärinen valittiin taiston parhaaksi, kun RoPS vei pisteet 2-0-lukemin. Nuori puolustaja kuritti kuopiolaisia myös joukkueiden edellisessä kohtaamisessa laukomalla 1-0-voittomaalin tuomarin antamalla lisäajalla.

- Juho pelasi erittäin hyvin. Valitettavasti, täytyy sanoa, toista kertaa. Hän on ollut oikein pirullinen meitä vastaan. Kaikki kunnia kyllä, hänen kautensa on alkanut tosi hyvin. Seuraan tarkkaan miten muilla maajoukkuekavereilla menee ja toki liigaa muutenkin.

Kuten todettua Töyräs on ollut mukana maajoukkuetoiminnassa pitkään. Viime vuosi oli vuonna 1999 syntyneiden ikäluokalle haastava, mutta kevät on antanut viitteitä paremmasta.

Moni pelaaja on onnistunut seurajoukkueissaan ja lisäksi U19-pojat pelasivat Juha Malisen ensimmäisellä maajoukkueleirillä Sveitsin kanssa 2-2-tasapelin.

- Viime vuosi oli meiltä tuloksellisesti erittäin huono, mutta nyt moni on saanut alleen hyviä minuutteja ulkomailla, liigassa tai Ykkösessä. Eikä pelkästään saanut pelata vaan onnistunut myös hyvin.

- Minusta fiilis joukkueessa on ehdottomasti tällä hetkellä positiivinen. Olemme valmiimpia pelaamaan kovia otteluita, joita kesällä on luvassa.

Suomi isännöi U19 EM-lopputurnausta Vaasassa ja Seinäjoella 16.-29.7. Kahdeksan maan turnauksen lohkoarvonta suoritetaan Vaasassa 30.5.

- Minulle ei ole niin väliä ketä meille tulee vastaan, mutta päätoive on, että saamme stadikat täyteen. Toivotaan, että ihmisiä tulee katsomoon sekä Seinäjoelta että Vaasasta, mutta myös muualta Suomesta. Minulta ainakin tulee Kuopiosta perhettä ja ystäviä kannattamaan, Töyräs kertoo.

Veikkausliiga jatkuu perjantaina 18.5. täydellä kierroksella. KuPS kohtaa kotikentällään IFK Mariehamnin. Tällä kertaa Töyräkselle tuttu vieras on IFK:n vikkelä laituri Joel Mattsson, joka tavoittelee niin ikään paikkaa U19 EM-kisajoukkueesta.

• P1999