Miika Nuutisen haastattelun toinen osa julkaistu

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Palloliiton strategiapodcastin kakkososassa keskustellaan muun muassa suomalaisen jalkapallon strategiasta.

Käpylän Pallon B-poikien päävalmentaja Miika Nuutinen, 28, vieraili Palloliiton kehityspäällikkö Veli-Matti Rinnetmäen podcastissa. Vuoden poikajoukkueen valmentajaksi valittu Nuutinen on valmentanut yli vuosikymmenen ajan – miehen taustasta voit kuunnella ja lukea täältä.

Kaksikko pui podcastin kakkososassa elokuussa julkaistua suomalaisen jalkapallon strategiaa. Nuutinen iloitsee, että strategiassa on nostettu esiin kilpaileminen.

– Urheilijana kasvaminen on varmasti hyvä painopiste. Mielestäni meidän tulee avata sitä lisää kivenkovasta huippu-urheilun näkökulmasta – millainen huippu-urheilija on, ja mitä hän tekee lapsena sekä nuorena, Nuutinen toteaa.

– Se, että meillä kasvaa urheilijoita ja pystymme tukemaan heitä, on pitkäjänteinen ja tosi vaativa prosessi. Se vaatii valmentajilta älyttömästi osaamista sekä aikaa. Tykkäsin siitä, että valmentajan osaaminen on nostettu keskiöön. Se on oikeasti vaativaa, että urheilijaa pystyttäisiin kasvattaa kohti urheilijuutta.

Rinnetmäki ja Nuutinen keskustelevat muun muassa akatemioista sekä akatemia-termistä, jota käytetään Suomessa monissa eri yhteyksissä. Nuutinen näkee akatemiatoiminnan niin, että pelaajien arjessa ei tehdä kompromisseja huippu-urheilijaksi kehittymisessä. Tarvitaanko akatemioita ympäri maata?

– Kyllä tarvitaan. Monen vuoden ajan puhuttu siitä, että pelaajien on vaikea kilpailla kansainvälisten akatemioiden kanssa esimerkiksi 16–19-vuotiaina. Jos akatemiatoimintaan pystytään satsaamaan tarpeeksi, meillä on riittävästi osaajia sekä pelaajia, pystymme varmasti kilpailemaan. Se on monen asian summa – itsessään akatemian perustaminen ei riitä, vaan toiminnan pitää olla hyvää.

Voit kuunnella podcastin täältä.

Kuva: Mikko Piispa

Kaikki strategiapodcastit >>